Niezwykły koncert z polskimi akcentami w kościele Notre Dame w Southbridge

bialyorzel24.com 3 godzin temu

W niedzielne popołudnie, 12 października, w kościele Notre Dame w Southbridge odbył się wyjątkowy koncert organowy zatytułowany „Pilgrims of Hope”. Było to wydarzenie, które na długo pozostanie w pamięci uczestników.

Koncert miał szczególny charakter nie tylko ze względu na program i wykonawców, ale także na niezwykły instrument – zabytkowe organy wybudowane przez słynną firmę Casavant Frères (opus 649). Ten wspaniały instrument został zadedykowany pierwszemu organiście parafii, prof. Eugene Tapinowi, który w roku 1916 jako pierwszy zasiadł za jego kontuarem.

Wydarzenie było ostatnim z cyklu czterech koncertów, w których wystąpił znakomity śpiewak z Polski, ks. dr hab. Zbigniew Stępniak – obdarzony rzadkim i potężnym głosem basso profondo. Towarzyszyła mu organistka Maria Czarnecka-Cieślak, a także Chór z Bazyliki św. Józefa w Webster, którym również dyrygowała Maria Czarnecka-Cieślak.

Program koncertu obejmował bogaty wybór utworów wokalnych z różnych epok. Publiczność usłyszała m.in. chorały gregoriańskie „Tantum ergo”, „Regina coeli” i „Anima Christi”, wykonane a cappella przez ks. Zbigniewa Stępniaka. W duecie z chórem zabrzmiały także „Tantum ergo sacramentum” Léona Boëllmanna, „Adoremus in aeternum” Jacques-Louisa Battmana oraz „Panis angelicus” Césara Francka.

Nie zabrakło również polskich akcentów – w tym utworów Stanisława Moniuszki, takich jak „Modlitwa Pańska – Ojcze nasz”, „O Mario, bądź pozdrowiona” czy „Ad te Domine”. Szczególne wzruszenie wywołała pieśń ukochana przez św. Jana Pawła II – „Barka”, wykonana w wersji angielskiej „Lord, You Have Come to the Seashore”. W finale zabrzmiał hymn jubileuszowy na Rok 2025 – „Pilgrims of Hope”, w interpretacji chóru i solisty.

Chór występował zarówno z miejsca dla chóru znajdującego się przy organach, jak i z dolnej części kościoła – przed prezbiterium, gdzie zespołem dyrygowała Anna Jaster. Takie rozmieszczenie artystów w przestrzeni świątyni podkreśliło dramaturgię koncertu i różnorodność brzmieniową wykonywanych utworów.

Publiczność miała również okazję podziwiać wirtuozerię Marii Czarneckiej-Cieślak, która wykonała utwory organowe francuskich i polskich kompozytorów – m.in. Jeana-Baptiste’a Maillochauda, Louisa J.-A. Lefébure-Wély’ego, Louisa-Nicolasa Clérambaulta (fragment I Suity), Antoniego Chlondowskiego (Preludium g-moll) oraz słynną Toccatę d-moll J.S. Bacha. Interesująco zabrzmiał też duet ks. Zbigniewa Stępniaka i Marii Czarneckiej-Cieślak w utworze „Anima Christi” Marco Frisiny.

Koncert zakończył się owacją na stojąco zgromadzonej w świątyni publiczności. Wydarzenie to nie tylko zwieńczyło cykl koncertów, ale także rozpoczęło obchody Tygodnia Roku Jubileuszowego 2025 w parafii Notre Dame.

Byłam zachwycona i ogromnie ucieszona, widząc, jak wielu parafian i gości przyszło, by wspólnie przeżywać ten piękny wieczór. Uśmiechy, wzruszenie i wdzięczność na twarzach obecnych były najlepszym dowodem na to, jak bardzo potrzebujemy takich chwil – chwil, które łączą nas poprzez muzykę, wiarę i wspólne doświadczanie piękna – stwierdziła w rozmowie z „Białym orłem” Iwona Owca, jedna z chórzystek. – Z nadzieją i euforią czekamy na kolejne koncerty oraz wydarzenia, które – podobnie jak to niedzielne – będą umacniać naszą wspólnotę i przypominać, iż muzyka potrafi otworzyć serce na dobro, wdzięczność i wiarę – dodała.

Wieczór „Pilgrims of Hope” był prawdziwym świętem muzyki sakralnej, tradycji i duchowego piękna – wydarzeniem, które połączyło pokolenia, narodowości i serca wiernych.

Maria Czarnecka-Cieślak
opr. WEM
Fot. Halina Głowacka

Idź do oryginalnego materiału