Minionej nocy na poznańskie torowiska wyjechał specjalistyczny pojazd do prewencyjnego szlifowania szyn. To pierwsze takie urządzenie w Polsce. Maszyna pracowała m.in. na Świętym Marcinie, moście Teatralnym, ulicy Fredry oraz przy placu Wolności.
Dlaczego szlifuje się szyny?
Szlifowanie torów to istotny element ich konserwacji. Prewencyjne szlifowanie pomaga utrzymać nowe torowiska w dobrym stanie. Natomiast szlifowanie regeneracyjne usuwa rysy i tzw. zużycie faliste, czyli równomiernie rozmieszczone nierówności na powierzchni szyny.
Takie deformacje powstają podczas codziennej eksploatacji, co zwiększa hałas i przyspiesza zużycie zarówno torów, jak i tramwajów.
Dzięki „zabiegowi” główka szyny staje się idealnie gładka. Dla mieszkańców oznacza to mniejszy hałas, ponieważ ograniczone zostają drgania i dźwięki powstające na styku koła z szyną. Z kolei MPK Poznań zyskuje dłuższą żywotność infrastruktury i taboru. Pasażerowie również odczują różnicę, gdyż jazda będzie znacznie bardziej komfortowa.
ATMO pierwszy raz w Polsce
W Poznaniu wykorzystano maszynę ATMO, która w Polsce pojawiła się po raz pierwszy. To bardzo nowoczesne urządzenie, używane w Europie od 2020 roku. Jest cenione za możliwość pracy na łukach o małych promieniach, dlatego sprawdza się w gęstej sieci torowisk. Co więcej, znacząco redukuje wibracje i hałas. Dodatkowym atutem jest brak iskier, ponieważ system stale płucze kamień szlifierski wodą.
Minionej nocy bezzałogowa, zdalnie sterowana maszyna działała w centrum miasta. Dziś prowadzi prace na torze jazdy próbnej w zajezdni Franowo.
Wyszlifowane zostaną 34 kilometry torów
Prace związane z utrzymaniem torowisk przez cały czas trwają. Do końca grudnia prowadzone będzie kolejne szlifowanie, tym razem z wykorzystaniem innej specjalistycznej maszyny. Zabiegi zaplanowano na godziny nocne, aby nie wpływały na codzienny ruch tramwajów. Dzięki temu mieszkańcy nie odczują utrudnień.
Gdzie prowadzone będą prace?
Szlifowanie obejmie torowiska na trasach:
- ul. Grunwaldzka – od ronda Jana Nowaka Jeziorańskiego do ronda Skubiszewskiego,
- Trasa Kórnicka – od węzła Kórnicka do skrzyżowania Podgórna/Al. Marcinkowskiego,
- ul. Zamenhofa – od ronda Rataje do ul. Kruczej,
- ul. Wierzbięcice,
- ul. Królowej Jadwigi – od ronda Rataje do węzła AWF,
- Górny Taras Rataj – od przystanku Os. Lecha do węzła Kórnicka,
- Trasa PST – od ul. Roosevelta do pętli Sobieskiego,
- ul. Unii Lubelskiej – od ronda Żegrze do pętli Unii Lubelskiej,
- Trasa Piątkowska – od przystanku Osiedle Winiary do przystanku Uniwersytet Przyrodniczy.
Łącznie poza centrum miasta wyszlifowane zostaną 34 kilometry pojedynczego toru. Dzięki temu poznańska sieć tramwajowa będzie cichsza, trwalsza i bardziej komfortowa dla pasażerów.
Zdjęcie: MPK Poznań

4 godzin temu



![Brutalne ataki na kierowców MPK. Sprawca użył gazu pieprzowego [WIDEO]](http://www.radiowroclaw.pl/img/articles/156105/rYA4lBEGxI.png)








