Nocne przeloty nad Krakowem. Termowizyjne badania sieci ciepłowniczej

4 dni temu

Już w najbliższym czasie mieszkańcy Krakowa mogą zauważyć nocne przeloty samolotów nad miastem. Nie jest to jednak powód do niepokoju. Te loty są częścią zaawansowanego projektu realizowanego przez Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej SA w Krakowie. Celem działań jest wykonanie termowizyjnych zdjęć sieci ciepłowniczej, które pozwolą na stworzenie precyzyjnej mapy termicznej. Mapy te pomogą w lokalizowaniu miejsc o podwyższonych stratach ciepła oraz potencjalnych punktów awarii, co umożliwi jeszcze efektywniejsze zarządzanie siecią.

Wszystkie loty będą odbywać się w nocy, ponieważ to właśnie wtedy możliwe jest uzyskanie najdokładniejszych wyników. W ciągu dnia promieniowanie słoneczne nagrzewa powierzchnię ziemi, co uniemożliwia precyzyjne wskazanie przebiegu sieci ciepłowniczej i jej charakterystycznych punktów. Nocne warunki zapewniają równomierne wychłodzenie terenu, co sprawia, iż różnice cieplne stają się widoczne w termowizji.

Samoloty wyposażone w nowoczesne kamery będą przelatywać na wysokości około 600 metrów, skanując kolejne pasy miasta, co pozwoli na precyzyjne odwzorowanie stanu sieci ciepłowniczej.

Przygotowanie takich lotów wymaga jednak spełnienia bardzo szczególnych warunków atmosferycznych. Aby zdjęcia były użyteczne, niezbędne są niskie temperatury, najlepiej poniżej 0°C, a także brak opadów i mgły. W dniu poprzedzającym przeloty również nie mogą występować żadne opady, a niebo musi być wolne od zachmurzenia poniżej pułapu lotu. Wilgotność powietrza nie powinna przekraczać 75%, co dodatkowo ogranicza liczbę dni, w których przeloty mogą się odbyć. Ze względu na te wymagania, termin lotów jest uzależniony od aktualnych warunków pogodowych i nie może być zaplanowany z dużym wyprzedzeniem.

Liczba przelotów niezbędnych dla uzyskania kompletu danych zależy od warunków pogodowych. W 2020 roku, aby zeskanować miasto, wykonano sześć krótkich lotów, a w 2021 r. tylko dwa. w tej chwili samolot będzie latał na wyższym pułapie niż poprzednio, co daje większe prawdopodobieństwo, iż maszyna nie będzie słyszana w nocy.

Zdjęcia wykonane podczas przelotów będą przetwarzane w celu stworzenia termowizyjnej mapy Krakowa, dostosowanej do potrzeb systemu informacji geograficznej (GIS) wykorzystywanego przez MPEC. Dzięki temu możliwe będzie precyzyjne wskazanie miejsc, gdzie sieć ciepłownicza wymaga interwencji – czy to z powodu podwyższonych strat ciepła, czy ryzyka awarii. Termowizja umożliwia także identyfikację odcinków rur z pogorszoną izolacją, co pozwala na planowanie remontów i modernizacji w sposób bardziej efektywny i ukierunkowany.

Dla mieszkańców Krakowa nocne przeloty mogą być prawie niezauważalne. Samoloty będą latały na wyższym pułapie niż w poprzednich latach, co sprawi, iż ich obecność będzie mniej uciążliwa akustycznie. Wszystkie loty są realizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami i przy zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa.

Idź do oryginalnego materiału