Norwegia wprowadza zakaz – Koniec z reklamami słodyczy dla dzieci

wataha.no 1 dzień temu

Norwegia wprowadza zakaz – Koniec z reklamami słodyczy dla dzieci

Rząd Norwegii przyjął dziś rozporządzenie zakazujące reklamowania niezdrowej żywności i napojów, które są szczególnie skierowane do dzieci.

Przeczytaj również: Wybory Prezydenta RP 2025 za granicą

Koniec z reklamami słodyczy dla dzieci

– Zależy nam na zdrowiu dzieci i młodzieży oraz na tym, by podejmowanie dobrych wyborów w codziennym życiu było łatwe. Wprowadzamy ten zakaz, ponieważ chcemy chronić nasze dzieci i ich zdrowie – powiedział minister zdrowia i opieki Jan Christian Vestre.

Projekt rozporządzenia przeszedł szerokie konsultacje społeczne, w których wpłynęło około 150 opinii. Na ich podstawie wprowadzono szereg poprawek i doprecyzowań.

Odpowiedzialność i działania

– Dzięki temu rozporządzeniu Norwegia staje się prekursorem. Bierzemy odpowiedzialność i podejmujemy działania, by mniej dzieci było narażonych na presję prowadzącą do niezdrowych wyborów żywieniowych, które mogą szkodzić ich zdrowiu – dodaje Vestre.

Oparte na samoregulacji branży, ale z większym rygorem

Nowe przepisy bazują na dotychczasowej samoregulacji branży spożywczej, prowadzonej przez Matbransjens Faglige Utvalg (MFU), ale idą dalej w kilku kluczowych kwestiach. Obejmują one:

– objęcie ochroną wszystkich osób poniżej 18. roku życia,

– wprowadzenie aktywnego nadzoru,

– możliwość nałożenia sankcji za złamanie przepisów przez Norweską Dyrekcję Zdrowia.

Niezdrowe produkty

Choć sprzedaż tych produktów dzieciom i młodzieży przez cały czas będzie dozwolona, reklama niezdrowych artykułów spożywczych skierowana do tej grupy stanie się nielegalna.

Zakaz obejmuje m.in. najbardziej niezdrowe produkty, takie jak słodycze, napoje gazowane, lody czy napoje energetyczne. W przypadku innych artykułów – jak płatki śniadaniowe, jogurty czy dania typu fast food – zastosowano szczegółowe wartości graniczne dotyczące składników odżywczych, takich jak cukier czy błonnik, by wyodrębnić najbardziej niezdrowe warianty.

Szczegółowy wykaz produktów objętych zakazem znajduje się w załączniku do rozporządzenia.

Wyjątki dla sponsoringu

Po konsultacjach społecznych wprowadzono również kilka wyjątków, m.in. w odpowiedzi na obawy zgłoszone przez środowisko sportowe. Rozporządzenie dopuszcza użycie znaków towarowych w kontekście sponsoringu – pod warunkiem, iż nie odnoszą się one do konkretnych produktów znajdujących się na liście zakazanych.

Wejście w życie natychmiast

Rozporządzenie wchodzi w życie 25 kwietnia 2025 roku, z sześciomiesięcznym okresem przejściowym, aby branża miała czas na dostosowanie się do nowych przepisów.

Za nadzór nad przestrzeganiem przepisów odpowiada Norweska Dyrekcja Zdrowia, która opracuje okólnik z praktycznymi wytycznymi dla podmiotów objętych rozporządzeniem.

Polub nas na facebooku i udostępnij innym nasz post

Źródło: regjeringen, Zdjęcie: pixabay

Przeczytaj również: Został tydzień! Czy sprawdziłeś już swoją deklarację podatkową?

Idź do oryginalnego materiału