Norwegia wprowadza zakaz – Koniec z reklamami słodyczy dla dzieci
Rząd Norwegii przyjął dziś rozporządzenie zakazujące reklamowania niezdrowej żywności i napojów, które są szczególnie skierowane do dzieci.
Przeczytaj również: Wybory Prezydenta RP 2025 za granicą
Koniec z reklamami słodyczy dla dzieci
– Zależy nam na zdrowiu dzieci i młodzieży oraz na tym, by podejmowanie dobrych wyborów w codziennym życiu było łatwe. Wprowadzamy ten zakaz, ponieważ chcemy chronić nasze dzieci i ich zdrowie – powiedział minister zdrowia i opieki Jan Christian Vestre.
Projekt rozporządzenia przeszedł szerokie konsultacje społeczne, w których wpłynęło około 150 opinii. Na ich podstawie wprowadzono szereg poprawek i doprecyzowań.
Odpowiedzialność i działania
– Dzięki temu rozporządzeniu Norwegia staje się prekursorem. Bierzemy odpowiedzialność i podejmujemy działania, by mniej dzieci było narażonych na presję prowadzącą do niezdrowych wyborów żywieniowych, które mogą szkodzić ich zdrowiu – dodaje Vestre.
Oparte na samoregulacji branży, ale z większym rygorem
Nowe przepisy bazują na dotychczasowej samoregulacji branży spożywczej, prowadzonej przez Matbransjens Faglige Utvalg (MFU), ale idą dalej w kilku kluczowych kwestiach. Obejmują one:
– objęcie ochroną wszystkich osób poniżej 18. roku życia,
– wprowadzenie aktywnego nadzoru,
– możliwość nałożenia sankcji za złamanie przepisów przez Norweską Dyrekcję Zdrowia.
Niezdrowe produkty
Choć sprzedaż tych produktów dzieciom i młodzieży przez cały czas będzie dozwolona, reklama niezdrowych artykułów spożywczych skierowana do tej grupy stanie się nielegalna.
Zakaz obejmuje m.in. najbardziej niezdrowe produkty, takie jak słodycze, napoje gazowane, lody czy napoje energetyczne. W przypadku innych artykułów – jak płatki śniadaniowe, jogurty czy dania typu fast food – zastosowano szczegółowe wartości graniczne dotyczące składników odżywczych, takich jak cukier czy błonnik, by wyodrębnić najbardziej niezdrowe warianty.
Szczegółowy wykaz produktów objętych zakazem znajduje się w załączniku do rozporządzenia.
Wyjątki dla sponsoringu
Po konsultacjach społecznych wprowadzono również kilka wyjątków, m.in. w odpowiedzi na obawy zgłoszone przez środowisko sportowe. Rozporządzenie dopuszcza użycie znaków towarowych w kontekście sponsoringu – pod warunkiem, iż nie odnoszą się one do konkretnych produktów znajdujących się na liście zakazanych.
Wejście w życie natychmiast
Rozporządzenie wchodzi w życie 25 kwietnia 2025 roku, z sześciomiesięcznym okresem przejściowym, aby branża miała czas na dostosowanie się do nowych przepisów.
Za nadzór nad przestrzeganiem przepisów odpowiada Norweska Dyrekcja Zdrowia, która opracuje okólnik z praktycznymi wytycznymi dla podmiotów objętych rozporządzeniem.
Polub nas na facebooku i udostępnij innym nasz post
Źródło: regjeringen, Zdjęcie: pixabay
Przeczytaj również: Został tydzień! Czy sprawdziłeś już swoją deklarację podatkową?