Nowa DK9. Mieszkańcy poznali szczegóły inwestycji. Etapy, warianty i harmonogram

3 godzin temu
Zdjęcie: Mieszkańcy mogli zapoznać się z wariantami nowej drogi krajowej nr 9. | foto K. Ząbczyk


Spotkanie otworzył wiceburmistrz Kolbuszowej, Krzysztof Wójcicki, który przywitał przybyłych mieszkańców, przedstawicieli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie oraz projektantów z firmy Promost Consulting. Wójcicki podkreślił, iż planowana inwestycja to ogromna szansa dla całej gminy.

https://korsokolbuszowskie.pl/wiadomosci/trzy-listy-goncze-dwa-nakazy-mieszkaniec-powiatu-kolbuszowskiego-zatrzymany/24HPfs3THdClBZDrv0NE

Joanna Sowa: celem spotkania są rozmowy, nie decyzje

Po nim głos zabrała Joanna Sowa, naczelnik Wydziału Dokumentacji GDDKiA w Rzeszowie.

– Na etapie przygotowywania analizy i prognozy ruchu dla obwodnicy pojawiła się potrzeba rozmowy o całym ciągu od S74 do A4, nie tylko o obwodnicach. Stąd pomysł dotyczący omówienia nowego przebiegu DK9 i dzisiejsze spotkanie

– rozpoczęła.

Sowa zaznaczyła, iż to jeszcze nie moment na wybór ostatecznego wariantu drogi.

– Chciałam podkreślić, iż w dniu dzisiejszym na pewno nie spotykamy się po to, żeby ustalić wariant, którym będzie ta nowa droga przebiegać, bo do tego jest potrzebna decyzja środowiskowa, a żeby ją uzyskać, musimy przedstawić co najmniej trzy warianty: wnioskowany, najlepszy dla środowiska i alternatywny. Dziś chcieliśmy od państwa uzyskać informacje o przebiegach proponowanych, uwagi, które po przeanalizowaniu przez projektanta, jeżeli będą uzasadnione technicznie, ekonomicznie i środowiskowo, będą mogły być w tych rozwiązaniach uwzględnione

– mówiła.

Prezentacja głównego projektanta

Następnie głos zabrał Grzegorz Socha, główny projektant z firmy Promost Consulting, który szczegółowo omówił założenia projektu, harmonogram działań i kolejne etapy przygotowania inwestycji. Wystąpieniu towarzyszyła obszerna prezentacja multimedialna.

Projektant podkreślił, iż celem akcji informacyjnej jest przekazanie mieszkańcom jak największej ilości wiedzy na temat przedsięwzięcia i zebranie ich opinii.

Akcja informacyjna – każdy może się wypowiedzieć

Jak wyjaśnił Socha, akcja informacyjna rozpoczęła się 29 września 2025 roku i potrwa do 30 października 2025 roku. Prowadzona jest w urzędach gmin: Kolbuszowa, Świlcza i Głogów Małopolski oraz na stronie internetowej GDDKiA Rzeszów.

Spotkania z mieszkańcami realizowane są w trzech gminach:

  • 14 października w gminie Kolbuszowa,
  • 15 października w gminie Świlcza,
  • 16 października w gminie Głogów Małopolski.

Mieszkańcy mają możliwość zgłaszania swoich uwag na formularzach opinii – dostępnych w urzędach i w internecie. Formularze można przekazać:

  • osobiście podczas spotkania,
  • pocztą tradycyjną na adres: Promost Consulting sp. z o.o. sp. kom., ul. Jana Niemierskiego 4, 35-307 Rzeszów,
  • lub mailowo: [email protected]

– Formularze z opiniami zostaną wnikliwie przeanalizowane, a uwagi możliwe do zastosowania ze względów technicznych, środowiskowych, prawnych i finansowych zostaną uwzględnione

– zapewnił Socha.

Z całej akcji informacyjnej zostanie sporządzony raport, który obejmie wszystkie zgłoszone wnioski i sposób ich rozpatrzenia. Raport będzie dostępny publicznie – ogłoszenia pojawią się w prasie, urzędach gmin i na stronie internetowej.

Etapy przygotowania inwestycji – krok po kroku

Projektant szczegółowo przedstawił cykl przygotowania budowy nowego odcinka DK9. Każdy z etapów ma swoje jasno określone zadania i terminy.

1. Wstępna Analiza Przebiegu (WAP)

To aktualny etap prac projektowych. Obejmuje:

  • analizę uwarunkowań terenowych (zagospodarowanie terenu, środowisko, układ komunikacyjny itp.),
  • poszukiwanie możliwych korytarzy przebiegu drogi w oparciu o analizy środowiskowe, komunikacyjne i przestrzenne,
  • opracowanie analizy i prognozy ruchu,
  • przeprowadzenie akcji informacyjnej I (czyli obecnej).

Wynikiem WAP będzie wybór co najmniej trzech wariantów przebiegu drogi, które zostaną poddane dalszym analizom w kolejnym etapie – Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym.

2. Studium Techniczno–Ekonomiczno–Środowiskowe (STEŚ)

Etap planowany na okres I kw. 2026 – I kw. 2027 r.

Na tym etapie opracowywane będą konkretne rozwiązania geometryczne drogi dla wybranych wcześniej wariantów. Celem jest precyzyjne określenie zajętości terenu pod inwestycję i wstępnych granic pasa drogowego.

W ramach STEŚ zostanie przeprowadzona Akcja Informacyjna II, podczas której mieszkańcy zobaczą już konkretne rozwiązania projektowe naniesione na mapy ewidencyjne.

Efektem tego etapu będzie wybór trzech kluczowych wariantów:

  • wariantu wnioskowanego (czyli planowanego do realizacji),
  • wariantu alternatywnego,
  • oraz wariantu najkorzystniejszego dla środowiska.

Dla wariantu wnioskowanego zostanie przygotowana pełna dokumentacja niezbędna do uzyskania decyzji środowiskowej (DUŚ).

3. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DUŚ)

To etap, który określi, czy inwestycja może zostać zrealizowana i na jakich warunkach.

W jego ramach:

  • przygotowany zostanie wniosek o wydanie decyzji DUŚ,
  • do wniosku dołączone zostaną m.in. inwentaryzacja przyrodnicza, Karta Informacyjna Przedsięwzięcia oraz Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko,
  • Inwestor złoży wniosek do adekwatnego organu administracyjnego – planowany termin: III kw. 2027 r.,
  • odbędzie się postępowanie administracyjne z udziałem społeczeństwa, zgodnie z ustawą o ochronie środowiska.

Uzyskanie decyzji DUŚ planowane jest na 2028 rok. Dokument ten będzie najważniejszy – określi ostateczne warunki środowiskowe realizacji inwestycji.

4. Koncepcja Programowa

Ten etap rozpocznie się po uzyskaniu decyzji DUŚ.

Na tym poziomie projektanci skupią się na doprecyzowaniu wszystkich rozwiązań technicznych – w zakresie geometrii drogi, skrzyżowań, konstrukcji obiektów inżynierskich, odwodnienia, oświetlenia, ochrony środowiska i innych branż.

To także moment, w którym opracowane zostaną materiały przetargowe i tzw. „wariant wynikowy przebiegu drogi”, czyli ostateczna dokumentacja koncepcyjna.

5. Przetarg w formule „Projektuj i buduj”

Po zakończeniu prac koncepcyjnych GDDKiA ogłosi przetarg, w którym wybrany wykonawca będzie odpowiedzialny zarówno za projekt budowlany, jak i samą realizację inwestycji.

Zadania wykonawcy:

  • opracowanie projektu budowlanego,
  • uzyskanie wszystkich decyzji administracyjnych (w tym decyzji ZRID),
  • realizacja robót budowlanych,
  • uzyskanie pozwolenia na użytkowanie drogi.

6. Decyzja ZRID (Zgoda na Realizację Inwestycji Drogowej)

ZRID jest odpowiednikiem pozwolenia na budowę. Decyzję wydaje wojewoda, a jej uzyskanie pozwala formalnie rozpocząć budowę.

Z chwilą, gdy decyzja stanie się ostateczna, grunty przeznaczone pod drogę stają się własnością Skarbu Państwa.

Dotychczasowym właścicielom przysługuje odszkodowanie za przejęte nieruchomości.

7. Odszkodowania dla właścicieli nieruchomości

Wysokość odszkodowania zostanie ustalona przez wojewodę na podstawie operatu szacunkowego przygotowanego przez rzeczoznawcę majątkowego.

Postępowanie w sprawie wypłaty odszkodowania wszczynane będzie z urzędu, co oznacza, iż właściciele nie muszą składać dodatkowych wniosków.

Każdy właściciel ma prawo odwołać się od decyzji, a wcześniejsze wydanie nieruchomości skutkuje zwiększeniem kwoty odszkodowania w formie bonifikaty.

8. Budowa drogi

Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na lata 2032–2034.

W ramach inwestycji przewiduje się m.in.:

  • budowę nowego odcinka drogi krajowej,
  • przebudowę istniejących dróg kolidujących z nowym przebiegiem,
  • budowę obiektów inżynierskich, systemów odwodnienia, oświetlenia i urządzeń ochrony środowiska,
  • usunięcie kolizji z sieciami uzbrojenia terenu.

Nowa DK9 ma zastąpić dotychczasowy fragment trasy, który zostanie przekwalifikowany na drogę wojewódzką, obsługującą ruch lokalny.

Korzyści z budowy nowej DK9

Projekt przewiduje znaczną poprawę komfortu i bezpieczeństwa ruchu, skrócenie czasu przejazdu, a także rozwój gospodarczy regionu.

Dla kierowców:

  • większa przepustowość,
  • mniejsze korki i zużycie paliwa,
  • poprawa bezpieczeństwa i płynności ruchu.

Dla mieszkańców i środowiska:

  • mniejsze oddziaływanie hałasu i spalin,
  • lepsze warunki życia w miejscowościach położonych przy obecnej DK9,
  • nowe możliwości inwestycyjne i miejsca pracy.

Parametry techniczne drogi

Projektowana droga krajowa DK9:

  • przekrój poprzeczny: dwujezdniowy (2x2 pasy) - docelowo, I etap – jednojezdniowy (1x2),
  • szerokość pasa ruchu: 3,5 m,
  • dopuszczalny nacisk osi: 115 kN/oś,
  • prędkość dopuszczalna: 90 km/h (I etap), 100 km/h (docelowo),
  • nawierzchnia: asfaltowa/beton cementowy,
  • dostępność: w obrębie skrzyżowań.

PODSUMOWANIE

Warianty nowe krajowej "dziewiątki", która przechodzić będzie m.in. przez Widełkę dostępne są TUTAJ>>>

Oznaczenia wariantów (kolor):
• W1 – pomarańczowy
• W2 – brązowy
• W3 – oliwkowy
• W4 – niebieski
• W5 – liliowy
• W6 – błękitny

Długość drogi:
• W1: 12,87 km
• W2: 12,94 km
• W3: 12,66 km
• W4: 12,75 km
• W5: 12,89 km
• W6: 13,68 km

Ilość wyburzeń budynków mieszkalnych:
• W1: 1
• W2: 1
• W3: 1
• W4: 1
• W5: 1
• W6: 1

Ilość wyburzeń budynków gospodarczych:
• W1: 1
• W2: 2
• W3: 1
• W4: 1
• W5: 2
• W6: 1

Szacunkowa ilość wyburzeń (łącznie):
• W1: 2
• W2: 3
• W3: 2
• W4: 2
• W5: 3
• W6: 2

Ilość kolizji z ciekami wodnymi:
• W1: 2
• W2: 2
• W3: 3
• W4: 3
• W5: 2
• W6: 2

Kolizje z siecią elektroenergetyczną:
Wysokie napięcie (WN):
• W1: 6
• W2: 6
• W3: 6
• W4: 6
• W5: 6
• W6: 5

Niskie napięcie (NN):
• W1: 1
• W2: 1
• W3: 1
• W4: 1
• W5: 1
• W6: 6

Łącznie:
• W1: 7
• W2: 7
• W3: 7
• W4: 7
• W5: 7
• W6: 11

Kolizje z drogami:
Gminnymi:
• W1: 1
• W2: 0
• W3: 1
• W4: 1
• W5: 0
• W6: 2

Powiatowymi:
• W1: 1
• W2: 2
• W3: 1
• W4: 1
• W5: 1
• W6: 2

Publicznymi (łącznie):
• W1: 2
• W2: 2
• W3: 2
• W4: 2
• W5: 1
• W6: 4

Ilość skrzyżowań:
• W1: 1
• W2: 1
• W3: 1
• W4: 1
• W5: 1
• W6: 0

Długość trasy na obszarach chronionych:

Specjalna Ochrona Przyrody – Puszcza Sandomierska:
• W1: 9,78 km
• W2: 9,75 km
• W3: 9,38 km
• W4: 9,50 km
• W5: 9,64 km
• W6: 5,95 km

Mielecko-Kolbuszowsko-Głogowski Obszar Chronionego Krajobrazu:
• W1: 6,65 km
• W2: 6,90 km
• W3: 6,26 km
• W4: 6,38 km
• W5: 6,90 km
• W6: 0,00 km

Korytarz Ekologiczny – Roztocze Pogórze Przemyskie:
• W1: 10,91 km
• W2: 11,05 km
• W3: 10,70 km
• W4: 10,80 km
• W5: 11,01 km
• W6: 8,32 km

Idź do oryginalnego materiału