
Kia PV5 wjechała do Polski. To spory van o bardzo nowoczesnej sylwetce, ale z niezbyt popularnym napędem. Mimo to, szczególnie po dopłatach programu NaszEauto, jego cena może przekonać do siebie niezdecydowanych. Jak pod tym względem wypadają jej rywale?
Kia PV5 to nowy, rodzinny van, który na rynku ma tak naprawdę jednego rywala. Jest nim Volkswagen ID. Buzz. Do grona potencjalnych konkurentów tego samochodu można jednak zaliczyć również spalinowe modele, czyli Forthinga U-Toura, Hyundaia Starię czy Volkswagena Multivana.

Ale Kia PV5 na ich tle wygląda znacznie nowocześniej. Po prawdzie, prezentuje się jak prototyp, który „uciekł” z salonu samochodowego wprost na ulice. Pracują na to m.in. pionowe reflektory z przodu i z tyłu, czy oryginalny rysunek szyb i nadkoli.
https://magazynauto.pl/testy/volkswagen-id-buzz-pro-test,aid,2788Dla 5 lub 7 osób
Osobowa Kia PV5 (dostępny jest też dostawczak) mierzy 469 cm długości, 189 cm szerokości oraz 190 cm wysokości. Rozstaw osi wynosi niemal 300 cm. Wewnątrz to koreańskie auto pomieści dwa rzędy foteli w konfiguracji 2-3. W niedalekiej przyszłości dostępna będzie również odmiana dla 7 osób z układem siedzeń 2-2-3.
Przestrzeń bagażowa wariantu 5-miejscowego jest bardzo okazała – ma pojemność od 1320 do 2300 l. A to oznacza, iż swobodnie pomieszczą się tutaj wakacyjne pakunki. Z drugiej strony zasięg zdecydowanie nie zachęca do dalekich wojaży.
W podstawowej wersji wynosi on bowiem 288 km w cyklu mieszanym (bateria o pojemności 51,5 kWh), natomiast w wariancie z większym akumulatorem trakcyjnym (71,2 kWh) – 400 km. Do napędu PV5 służy, odpowiednio, silnik o mocy 122 lub 163 KM.

Prędkość maksymalną obu wariantów ograniczono do 135 km/h. Przyspieszenie waha się od 10,7 (163 KM) do 12,2 s (122 KM). Mocniejszy model może uciągnąć cięższą przyczepę. Jej dopuszczalna masa własna wynosi 750 kg ((z hamulcem). W słabszej wersji to 450 kg. Ładowanie baterii w zakresie 10 do 80% trwa około 30 minut.
https://magazynauto.pl/testy/volkswagen-multivan-2-0-tdi-ponadczasowa-wszechstronnosc-test,aid,4953Solidne wykończenie i wyposażenie
Kia w przyszłości zaproponuje także odmiany specjalne PV5. Czyli np. dla niepełnosprawnych pasażerów lub wersję do przewozu osób. Wyróżnia się ona układem siedzeń 1-2-3 i m.in. dodatkowym miejscem na bagaż obok kierowcy.
Wewnątrz Kia PV5 została atrakcyjnie wykończona i zaopatrzona w kokpit z dwoma ekranami. Ten po stronie kierowcy ma przekątną 7,5”, natomiast centralny – 12,8”. Zapewnia on obsługę dotykową, bezprzewodowe funkcje Android Auto i Apple CarPlay, cyfrowy klucz czy zdalne aktualizacje.

Pomimo użytkowego charakteru, najnowsze dziecko Koreańczyków seryjnie oferuje multum systemów wsparcia. To m.in. utrzymywanie pośrodku pasa ruchu, asystent jazdy autostradowej czy aktywny tempomat. Standardem są czujniki parkowania z przodu i z tyłu oraz kamera cofania.
Ładowarka pokładowa ma moc 11 kW, a pasażerów drugiego i trzeciego rzędu ucieszą seryjne przesuwane drzwi boczne z obu stron. W opcji dostępne są 4 pakiety dodatków w cenach od 6200 do 14 200 zł. Zawierają one m.in systemy bezpieczeństwa (np. asystent martwego pola, zestaw kamer 360), elektrycznie sterowane fotele przednie, elektrycznie sterowane drzwi boczne z tyłu, a choćby tapicerkę ze sztucznej skóry.
https://magazynauto.pl/testy/forthing-u-tour-1-5-t-gdi-7dct-test-opinie-bagaznik-osiagi-spalanie-wyposazenie-cena,aid,4725Jaka cena i co na to rywale?
Cena? Kia PV6 kosztuje od 168 200 zł w odmianie 122-konnej i od 185 600 zł w wariancie z silnikiem o mocy 163 KM. W tym miejscu warto wspomnieć, iż w programie NaszEauto koszt zakupu tego samochodu można obniżyć od 18 750 do choćby 40 000 zł.
A wtedy cena robi się zaskakująco atrakcyjna, jak na tak przestronnego i solidnie wyposażonego vana. Co na to rywale? Volkswagen ID. Buzz (standardowy rozstaw osi, wynoszący 290 cm) to wydatek od 225 820 zł bez podatku VAT. Takie auto ma 286 KM, baterię o pojemności 79 kWh i zasięg 455 km. Dodanie VAT-u winduje jego cenę do 277 760 zł.

Kolejny w kolejce model to 177-konny, spalinowy Forthing U-Tour, za którego importer woła 153 900 zł (z VAT-em). Hybrydowy Hyundai Staria, dysponujący 225-konnym układem napędowym i standardowo miejscem dla 9 osób, kosztuje od 204 900 zł (z podatkiem VAT).
https://magazynauto.pl/testy/hyundai-staria-1-6-t-gdi-hev-luxury-minivan-test-dane-techniczne-bagaznik-osiagi-spalanie-opinie,aid,4832Za Volkswagena Multivana trzeba zapłacić z kolei 161 382 zł (bez VAT). Takie auto zapewnia przestrzeń dla 7 osób, ma 497 cm długości i jest wprawiane w ruch przez 150-konny silnik 2.0 TDI. Po przeliczeniu ceny na brutto otrzymujemy 198 500 zł.
Osobowa Kia PV5 została więc wyceniona atrakcyjnie, szczególnie po uwzględnieniu bonusów programu NaszEauto. Tyle iż to raczej samochód do pokonywania stosunkowo niewielkich odległości, np. jako taksówka hotelowa.

W odwodzie jest też dostawczy wariant PV5 w cenie od 141 400 zł netto (173 920 zł z VAT).
1993