Ilustrowany Kurier Codzienny IKC
Kraków przygotowuje się do realizacji kolejnej ważnej inwestycji komunikacyjnej – linii tramwajowej Krowodrza Górka – Azory. Projekt, realizowany przez Zarząd Inwestycji Miejskich, został zmodyfikowany z myślą o ekologii i komforcie mieszkańców. Nowa trasa ma być bardziej zielona, z mniejszą ingerencją w istniejącą roślinność i zachowaniem kultowej górki saneczkowej w parku Krowoderskim.
Zielone zmiany w projekcie
Miasto wprowadziło szereg poprawek do pierwotnych założeń, aby zminimalizować wpływ inwestycji na środowisko. najważniejsze zmiany obejmują:
- Ekrany akustyczne typu „zielona ściana” z możliwością obsadzenia roślinnością pnącą, w tym ekrany odbijające i przezierne.
- Ochrona zieleni wysokiej poprzez weryfikację geometrii chodników i dróg rowerowych oraz ponowną ocenę stanu fitosanitarnego drzew z myślą o ich przesadzeniu.
- Zielone torowisko o zwiększonej długości.
- Nasadzenia zieleni na skarpach i terenach zielonych w rejonie węzła drogowego przy ul. Weissa, tam gdzie pozwalają na to warunki techniczne.
- Rozchodniki na dachach powiększonych wiat przystankowych.
- Trawniki zamiast kruszywa w wybranych miejscach.
- Nowy układ komunikacyjny, w tym przejście dla pieszych i przejazd rowerowy przez ul. Opolską, zawężenie pasów ruchu na ul. Łokietka do 3,25 m oraz korekta dojścia do windy przy kładce nad ul. Opolską z dodatkowymi stojakami rowerowymi.
Kultowa górka saneczkowa ocalona
Linia tramwajowa sąsiaduje z parkiem Krowoderskim, co wymaga pewnej ingerencji w ten teren. Jednak miasto zadbało o zachowanie kultowej górki saneczkowej w północnej części parku. Przy jej podnóżu, od strony ul. Opolskiej, powstaną chodnik i droga dla rowerów, a pas zieleni oddzieli jezdnię od torowiska, zapewniając harmonijną integrację z otoczeniem.
Szczegóły inwestycji
Nowa linia tramwajowa o długości ok. 2,5 km podwójnego toru połączy pętlę Krowodrza Górka P+R z osiedlem Azory, biegnąc wzdłuż ul. Opolskiej i skręcając w rejonie ul. Weissa. W ramach projektu powstaną:
- Cztery przystanki tramwajowe z infrastrukturą techniczną i informacją pasażerską.
- Parking P+R na ok. 200 samochodów w rejonie ul. Weissa.
- Zadaszona pętla autobusowo-tramwajowa na Azorach.
- Kładka rowerowa nad ul. Weissa oraz przebudowana kładka dla pieszych nad ul. Opolską.
- Zmodernizowany układ drogowy powiązany z nową trasą.
Finansowanie i harmonogram
Projekt jest na etapie uzyskiwania decyzji środowiskowej oraz unijnego dofinansowania z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Wniosek o ok. 173 mln zł został złożony w czerwcu 2024 r., a szacunkowy koszt inwestycji to ok. 250 mln zł.
Lepsza komunikacja dla mieszkańców
Nowa linia tramwajowa poprawi skomunikowanie osiedla Azory i okolic z centrum Krakowa oraz innymi dzielnicami. Parking P+R stworzy wygodny punkt przesiadkowy dla osób korzystających z komunikacji miejskiej, wspierając ideę zrównoważonego transportu.