Do czterech rowerowych inwestycji przymierzają się władze Świdnicy. Jedną z nich jest trasa łącząca Osiedle Młodych ze śródmieściem. Kolejne dwie ścieżki miałyby uzupełnić sieć rowerową na północy miasta, a ostatnia pomoże skomunikować nowe osiedle na południu. Wartość całego projektu szacowana jest na ponad siedem milionów złotych.
W projekcie przyszłorocznego budżetu miasta uwzględniono kilka inwestycji związanych z rozbudową świdnickiej sieci rowerowej oraz połączeniem istniejących odcinków tras dla jednośladów. Środki na realizację rowerowego projektu mają pochodzić z Funduszy Europejskich dla Dolnego Śląska, natomiast rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest na 2025 rok. – W ramach realizacji zadania planuje się rozbudowę drogi powiatowej 2876D – ul. Bystrzyckiej w Świdnicy polegającą na budowie ciągu pieszo-rowerowego na odcinku od ul. Sudeckiej do ul. Kątnej, budowę ciągu pieszo-rowerowego pomiędzy ul. Pogodną a Osiedlem Zawiszów, ścieżki rowerowej łączącej Osiedle Młodych z centrum miasta oraz przebudowę ul. Kazimierza Wielkiego w zakresie budowy ścieżki rowerowej – wyliczono w materiałach budżetowych. W sumie na realizację tych inwestycji planowane jest przeznaczenie ponad 7 mln 186 tys. złotych w latach 2025-2026, w tym ponad 3 mln 749 tys. złotych w roku 2025.
Do budowy dwóch z wymienionych ścieżek rowerowych przymierzano się już wcześniej. Znalazły się one w budżetowych planach miasta na rok 2022. Pierwszy z projektów przewidywał budowę ciągu pieszo-rowerowego między ulicą Pogodną a Kazimierza Odnowiciela, który poprawiłby „spójność dróg rowerowych w Świdnicy”, połączyłby istniejące drogi rowerowe wzdłuż Pogodnej oraz ścieżki na Osiedlu Zawiszów. Z kolei wzdłuż ulicy Kazimierza Wielkiego planowano budowę asfaltowej ścieżki rowerowej, która połączyłaby drogi rowerowe wybudowane w latach ubiegłych przy Kazimierza Wielkiego i ulicy gen. Władysława Andersa z istniejącą trasą przy ulicy Tadeusza Ząbka, a także z drogą rowerową wybudowaną przez Gminę Świdnica, która prowadzi w kierunku Bagieńca. Ówczesne plany musiały jednak zostać zrewidowane, ponieważ miasto nie otrzymało dofinansowania na realizację projektu o nazwie „Przebudowa zielono-niebieskiej infrastruktury”, którego częścią była realizacja tras dla jednośladów.
O trzecim z rowerowych zadań, który dotyczy budowy trasy rowerowej łączącej Osiedle Młodych ze świdnickim śródmieściem, mówi się od wielu lat. Temat ten poruszany był między innymi we wrześniu 2015 roku, kiedy to władze miasta przedstawiły radnym plan rozwoju infrastruktury drogowej w Świdnicy na lata 2014-2020. Wykonanie prac projektowych związanych z planowaną ścieżką zlecono we wrześniu 2021 roku, a na opracowanie dokumentacji przeznaczono blisko 140 tys. złotych. W sierpniu 2024 roku starosta świdnicki udzielił zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Ścieżka miałaby swój początek przy skrzyżowaniu ulic Prądzyńskiego i Wyszyńskiego, biegnąc następnie wzdłuż ulic Wyszyńskiego oraz Riedla po ich zachodniej stronie, na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 35 przecinając ulicę Zamenhofa oraz Ofiar Oświęcimskich obok istniejących przejść dla pieszych, prowadząc dalej wzdłuż ulicy Ofiar Oświęcimskich i kończąc się u zbiegu ulic Ofiar Oświęcimskich, Komunardów i Sikorskiego. – Aktualnie procedujemy nad wyłonieniem wykonawcy. Rozpoczęcie i zakończenie prac to rok 2025 – informował niedawno Maciej Gleba, wydziału dróg i infrastruktury miejskiej Urzędu Miejskiego w Świdnicy.
/mn/