Nowoczesna sala logopedyczna oraz terapie dla dzieci z dysleksją i innymi problemami w nauce to nowość, którą od stycznia uruchomiła Szkoła Podstawowa z oddziałami integracyjnymi i dwujęzycznymi w Mąchocicach Kapitulnych.
Ryszard Mańko, dyrektor placówki tłumaczy, iż celem inwestycji jest wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dzieci mogą wziąć udział w sesjach terapeutycznych z wykorzystaniem urządzeń do biofeedbacku oraz metody Warnkego.
– To bardzo interesujące narzędzia do pracy z dziećmi, szczególnie o ile chodzi o sensorykę, o pobudzanie zmysłów, o to aby usprawnić dzieci w codziennym życiu oraz nauce. adekwatnie jesteśmy na początku, mamy dwoje dzieci biorących udział w takich seansach – informuje dyrektor.
W najbliższym czasie terapią będą objęci kolejni uczniowie ze specjalnymi potrzebami. Dzięki biofeedbackowi analizowana jest aktywność mózgu ucznia. Do głowy dziecka przypinane są elektrody, a terapeuta odpowiednio dobierając zadania może wpływać na aktywność fal mózgowych. Jak zapewnia Marzena Szczypała, pedagog szkolny oraz terapeutka, metoda jest nieinwazyjna i bezbolesna.
– Tak najprościej mówiąc jest to forma treningu mózgu. Terapia wskazana jest dla dzieci z zaburzeniami pamięci, koncentracji uwagi, z hiperaktywnością, czyli ADHD, a także specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Na przykład dysleksją, dysortografią i dyskalkulią – tłumaczy Marzena Szczypała.
Barbara Śledzik, terapeutka stosująca metodę Warnkego mówi, iż w tym przypadku chodzi o trening mózgu z wykorzystaniem dźwięków. Dziecko poprawia pamięć słuchową, polepsza się mu koncentracja, lepiej czyta i pisze. Weronika Pieczaba, logopeda szkolny dodaje, iż w pracowni uczniowie poprawiają też umiejętności wymowy.
Dyrekcja szkoły w Mąchocicach Kapitulnych planuje teraz utworzenie profesjonalnego gabinetu fizjoterapii. Ryszard Mańko podkreśla, iż w placówce pozostało dużo wolnych miejsc i liczy na to, iż również rodzice z Kielc zdecydują się wysłać tu swoje dzieci.
– Znajdujemy się tuż przy granicy miasta i jesteśmy doskonale przygotowani do pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych -zapewnia dyrektor.