Nowe linie i nowe inwestycje w komunikację miejską

strefamiast.pl 1 tydzień temu

Od kilkunastu lat Kraków sukcesywnie rozwija sprawny, nowoczesny i dostępny dla wszystkich mieszkańca transport publiczny. Inwestycje mają przede wszystkim skomunikować ważne obszary miasta do tej pory pozbawione komunikacji.

Najważniejszą inwestycją, która w istotny sposób poprawia komfort przemieszczania się po mieście, jest budowa kolejnych odcinków Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Linia tramwajowa do Górki Narodowej już działa i cieszy się ogromną popularnością. W ciągu pierwszych trzech miesięcy z połączeń tramwajowych skorzystało blisko 1,6 mln pasażerów. W ostatnim czasie układ drogowy i komunikację zdecydowanie zmieniły również inne duże inwestycje miejskie, m.in. budowa Trasy Łagiewnickiej, Trasy Wolbromskiej i rozbudowa al. 29 Listopada.

Komunikacja miejska w Krakowie codziennie zapewnia ok. miliona przewozów. Rocznie korzysta z niej 375 mln podróżujących. Pasażerów wozi ponad 630 autobusów i 330 tramwajów. Kraków jako pierwsze miasto w Polsce uruchomił regularną linię obsługiwaną przez autobusy elektryczne. w tej chwili po mieście jeździ 121 elektryków. Część z nich kursuje na liniach, których trasy biegną przez al. Trzech Wieszczów, a więc w rejonie, gdzie odnotowywane są największe przekroczenia norm zanieczyszczenia powietrza. MPK testuje również autobusy zasilane wodorem.

Do końca października tego roku powstanie wiele nowych linii autobusowych. Przygotowywane są m.in. trasy z Czerwonych Maków P+R do ul. Nałkowskiej, która będzie obsługiwała również Sidzinę, oraz z Łagiewnik do ul. Rostworowskiego przez okoliczne osiedla, wzdłuż ul. Zdunów, Podhalańskiej i Sąsiedzkiej. Ma powstać linia prowadząca z zajezdni na Woli Duchackiej przez ul. Łużycką do os. Na Kozłówce, która obsłuży część mieszkańców Podgórza Duchackiego i Piasków Nowych. Na północy miasta zostaną uruchomione linie z os. Gotyk i Mistrzejowic w kierunku Górki Narodowej. Kolejnymi nowymi propozycjami są linie z Bronowic Małych. Autobusy stąd będą kursować w kierunku ul. Starego Dębu, ul. Tetmajera. Następna linia przez ul. Podłużną, Zakliki z Mydlnik i Balicką dotrze do Olszanicy, a ostatnia przez ul. Zarzecze i Lea pojedzie na Krowodrzę Górkę.

Budowany właśnie ok. 4,5-kilometrowy odcinek Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (etap IV) połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ul. Lema i Meissnera. Oprócz torów zostaną wybudowane przystanki przy ul. Meissnera, Młyńskiej, Lublańskiej, Dobrego Pasterza, Krzesławickiej, Bohomolca i Jancarza, a także dwa węzły przesiadkowe przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Pojawią się nowe chodniki i drogi dla rowerów. Projekt przewiduje także budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu oraz rozbudowę pętli tramwajowej Mistrzejowice. Koniec inwestycji zaplanowano na końcówkę 2025 r.

Idź do oryginalnego materiału