
PKP Intercity finalizuje jeden z kluczowych etapów modernizacji swojego taboru. Przewoźnik odebrał ostatnie lokomotywy Griffin EU160 z fabryki Newag w Nowym Sączu i jednocześnie rozpoczął wprowadzanie do eksploatacji jeszcze szybszych, wielosystemowych jednostek EU200. To wyraźny sygnał, iż kolej dalekobieżna w Polsce wchodzi na wyższy poziom technologiczny i prędkościowy.
Griffin EU160 zamyka kontrakt. 160 km/h i nowoczesne systemy
Do PKP Intercity trafiły właśnie dwie ostatnie lokomotywy Griffin EU160, co oznacza zakończenie kontraktu obejmującego łącznie 46 pojazdów wyprodukowanych przez Newag. Umowę podpisano w grudniu 2023 roku, a pierwsze lokomotywy wystąpiły u przewoźnika w październiku 2024 roku. Projekt został sfinansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Griffiny EU160 osiągają prędkość maksymalną 160 km/h i od kilku lat stanowią istotny element floty PKP Intercity. Spółka podkreśla, iż znacząco wzmacniają one potencjał trakcyjny oraz wpływają na jakość i niezawodność połączeń dalekobieżnych. Lokomotywy wyposażono m.in. w system ETCS poziomu 2, monitoring wizyjny, systemy diagnostyki pokładowej, przeciwpożarowe, łączność pokład–ziemia, GPS oraz systemy sterowania drzwiami składu wagonowego.
Po zakończeniu odbiorów PKP Intercity dysponuje już 96 lokomotywami tego typu, a najnowsze egzemplarze niedługo pojawią się w regularnym rozkładzie jazdy.
EU200 nadjeżdżają. 200 km/h i trasy międzynarodowe
Równolegle przewoźnik rozpoczął odbiór nowej generacji lokomotyw Griffin EU200. To pojazdy zdolne do jazdy z prędkością do 200 km/h, przystosowane do pracy pod trzema systemami zasilania: 3 kV DC, 15 kV AC oraz 25 kV AC. Dzięki temu będą mogły obsługiwać nie tylko połączenia krajowe, ale również trasy międzynarodowe – m.in. do Czech, Austrii, Niemiec, na Słowację i Węgry, po zakończeniu procedur homologacyjnych.
Nowy Sącz w centrum kolejowej rewolucji
Rozbudowa floty PKP Intercity to jeden z największych projektów taborowych w historii spółki. W zakładach Newagu w Nowym Sączu trwa produkcja 63 lokomotyw EU200, a równolegle realizowane jest zamówienie na 35 dwunapędowych zespołów trakcyjnych. Łączna wartość obu kontraktów sięga niemal 5,7 mld zł brutto.
Nowy Sącz ponownie staje się jednym z kluczowych punktów na kolejowej mapie Polski – tym razem jako miejsce, z którego na tory wyruszają lokomotywy mające napędzać przyszłość dalekobieżnych przewozów pasażerskich.

2 godzin temu




