Pod koniec roku kierowcy przejadą nowymi odcinkami S19 na Podkarpaciu
Prawdopodobnie jeszcze w tym roku kierowcy będą mogli korzystać z dwóch nowych, podkarpackich odcinków drogi ekspresowej S19: Krosno–Miejsce Piastowe oraz Miejsce Piastowe–Dukla.
Łącznie to ponad 20 kilometrów trasy, która jest częścią strategicznego szlaku Via Carpatia, łączącego północ i południe Europy.
S19 Miejsce Piastowe–Dukla
W środę dziennikarze mieli okazję obejrzeć postępy prac na odcinku Miejsce Piastowe–Dukla, gdzie wykonawca, firma Strabag, realizuje budowę około 10-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej. Jak poinformował dyrektor kontraktu Adam Zarzycki, prace są zaawansowane w 75 proc.
„Aktualnie skupiamy się na pracach wykończeniowych — kończymy układanie warstw mas bitumicznych, podbudowy i warstwy wiążącej” – wyjaśnił Zarzycki. Zaznaczył, iż choć prace zbliżają się ku końcowi, przez cały czas trzeba uzgodnić kilka szczegółów z zamawiającym, między innymi dotyczących zabezpieczenia skarp na odcinku około 300 metrów. Realizacja tego elementu ma najważniejsze znaczenie dla ostatecznego terminu zakończenia inwestycji.
W ramach tego odcinka powstaną trzy estakady, pięć wiaduktów, przejście dla zwierząt oraz dwa Miejsca Obsługi Podróżnych. Wartość umowy Strabagu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) to niemal 480 mln zł.
S19 Krosno–Miejsce Piastowe
Sąsiedni odcinek, łączący Miejsce Piastowe z Krosnem, buduje firma Aldesa. Dyrektor kontraktu Grzegorz Bednarski podkreślił, iż prace są już zaawansowane w ponad 75 proc., a zakończenie budowy planowane jest na ten sam rok.
W ramach inwestycji powstaną dwa ważne węzły drogowe: Krosno — łączący S19 z drogą krajową nr 19 i drogą powiatową nr 1973R oraz Miejsce Piastowe — stanowiący połączenie z drogą krajową nr 28. Dodatkowo w ramach kontraktu wybudowany zostanie Obwód Drogowy, gdzie powstają m.in. cztery obiekty kubaturowe, budynek biurowo-socjalny, budynek warsztatowo-garażowy oraz wiata na sprzęt i boksy magazynowe.
Na odcinku tym powstanie również dziewięć mostów, trzy wiadukty i cztery przejścia dla zwierząt. Wartość kontraktu Aldesy z GDDKiA wynosi ponad 365 mln zł.
Plany otwarcia i dalsze etapy budowy S19
Joanna Rarus, rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA, zaznaczyła, iż oba podkarpackie odcinki S19 powinny być udostępnione kierowcom pod koniec tego roku. Dodała jednak, iż prace przez cały czas realizowane są i wszystko zależy od dalszego przebiegu robót.
Przypomniała również, iż trasa S19 na południe od Rzeszowa podzielona jest na osiem odcinków — pięć z nich jest w trakcie budowy, dwa na etapie projektowania, a odcinek Domaradz–węzeł Krosno czeka na decyzję ZRID, umożliwiającą rozpoczęcie robót.
Według rzeszowskiej GDDKiA, kierowcy będą mogli przejechać całym podkarpackim fragmentem S19 w roku 2031.
S19 i Via Carpatia – strategiczna inwestycja dla regionu i kraju
W województwie podkarpackim droga ekspresowa S19 ma mieć docelowo około 170 km długości. w tej chwili kierowcy korzystają już z 82 km odcinka od Lasów Janowskich do Rzeszowa Południe. Kolejne 84 km trasy znajdują się na różnych etapach realizacji — budowy, uzyskiwania decyzji lub przygotowywania dokumentacji.
S19 jest częścią międzynarodowego szlaku Via Carpatia, który przebiega przez pięć województw i ma najważniejsze znaczenie dla połączenia transportowego północnej i południowej Europy. Trasa Via Carpatia w Polsce będzie miała około 700 km długości i obejmuje odcinki dróg ekspresowych S19, S61 oraz S16.
Budowa i udostępnienie nowych odcinków S19 to krok milowy dla Podkarpacia, który znacząco poprawi komfort i bezpieczeństwo podróży oraz wzmocni znaczenie regionu jako ważnego węzła komunikacyjnego w Polsce i Europie.