Nowe pociągi i nowe połączenia. CPK i rozwój kolei w Polsce tematem warsztatów w Opolu

3 godzin temu
Fot. Radio Doxa

Jaka będzie siatka połączeń kolejowych w naszym kraju? To pytanie stawiali sobie uczestnicy „Warsztatów CPK” w Opolu. Centralny Port Komunikacyjny, to nie tylko nowe lotnisko ale również komponent kolejowy. Będziemy jeździć na pewno szybciej, bo powstanie nowa linia łącząca Warszawę z Poznaniem i Wrocławiem a pociągi będą osiągały prędkość ponad 300 kilometrów na godzinę. Jak mówi Robert Węgrzyn, członek zarządu województwa opolskiego, takie warsztaty są potrzebne, bo przy okazji poruszane są ważne kwestie regionalnego transportu kolejowego.

– Nas, przede wszystkim interesują kwestie bieżące, bo to, iż za dziesięć czy dwanaście lat będziemy się gwałtownie przemieszczać do Centralnego Portu Komunikacyjnego, to my tym szybkim połączeniem nie rozwiążemy naszych regionalnych potrzeb. Te są nieco inne – mówię tutaj o szybkiej elektryfikacji odcinków Nysa-Opole-Kluczbork, Brzeg-Nysa czy Kędzierzyn-Nysa przez Prudnik ale również przez Głuchołazy.

– Chcemy pozyskać na tym etapie projektu wiedzę, którą potem będziemy weryfikować i konfrontować z liczbami, bo nie wszystko zza biurka w Warszawie widać – dodaje Paweł Pokora, zastępca dyrektora Biura Wdrażania Strategii oraz Planowania Centralnego Portu Komunikacyjnego.

– Liczymy na to, iż w toku dyskusji uda nam się narysować taki globus regionu oraz Polski, w tym województwa opolskiego, w sprawnie działający system transportu publicznego – dodaje Paweł Pleśniar, pełnomocnik Zarządu w spółce PKP PLK-a do spraw planowania rozwoju i utrzymania infrastruktury kolejowej. Pierwsze pociągi Kolei Dużych prędkości mają pojawić się na odcinku między Warszawą, CPK a Łodzią w 2032 roku. Dwa lata później dojadą do Wrocławia i Poznania.

Robert Węgrzyn, Paweł Pokora, Paweł Pleśniar:

Autor: Andrzej Szarometa

Idź do oryginalnego materiału