Nowe ścieżki rowerowe w Opolu. Nie obędzie się bez wycinek

7 godzin temu

Ta niepewność wynika z faktu, iż planowane nowe ścieżki rowerowe w Opolu w większości pozostają w fazie koncepcji. Zwycięzcy przetargów na ich realizację w większości najpierw muszą przygotować projekty, a dopiero potem będą mogli rozpocząć prace budowlane.

Taka sytuacja ma miejsce w przypadku budowy ciągu pieszo-rowerowego, który połączy Czarnowąsy ze Świerklami. Przed laty głośno było o tym, iż jego realizacja wzdłuż istniejącej drogi oznaczać będzie wycinkę Alei Dębowej.

– Inwestycja budowy ciągu pieszo-rowerowego z Czarnowąsów do Świerkli nie przewiduje przebudowy jezdni. Aleja Dębowa, która rośnie wzdłuż trasy pozostanie więc w niezmienionej formie – zapowiada Mariusz Chałupnik, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg.

– Planowany ciąg powstanie po lewej stronie, jadąc od Czarnowąsów. Trasa poprowadzi lasem. Nie znamy liczby drzew koniecznych do usunięcia z racji kolizji z trasą. To wykaże dopiero dokumentacja projektowa – informuje.

Zaznacza, iż łącznie 16 zadań w ramach których w Opolu powstaną nowe ścieżki rowerowe, ma formułę „zaprojektuj i wybuduj”.

Wśród tych, które mają już gotowe projekty, w dwóch przypadkach wiadomo już, iż bez wycinek się nie obędzie. Mowa o trasach zaplanowanych wzdłuż ulic Wrocławskiej i Teligi.

– Będą wymagały usunięcia łącznie 29 drzew – wylicza Mariusz Chałupnik.

Dodaje, iż projekty inwestycji wzdłuż ulic Częstochowskiej i Ozimskiej nie przewidują ingerencji w drzewostan.

Nowe ścieżki rowerowe w Opolu – prace przy ulicy Ozimskiej

W piątek 11 lipca rozpocznie się realizacja ostatniego ze wskazanych zadań. Robotnicy pojawią się w rejonie pływalni Akwarium. Mariusz Chałupnik wylicza, iż inwestycja zakłada m.in.:

  • budowę dwukierunkowej drogi rowerowej o szerokości minimum 3 metrów (od istniejącej ścieżki przy przejściu dla pieszych do LO VIII),
  • przebudowę chodnika,
  • przebudowę zatoki autobusowej i przystanku autobusowego z uwzględnieniem istniejącej infrastruktury

– W ramach tymczasowej organizacji ruchu w pierwszym etapie wyłączony z ruchu będzie odcinek chodnika na wysokości pływalni „Akwarium”. Przystanek autobusowy „Ozimska-Katowicka” będzie czasowo przeniesiony bliżej skrzyżowania z ulicą Katowicką i wjazdu do LO VIII. Wjazd do szkoły przy pływalni będzie wyłączony z użytku – zapowiada.

Prace przy ulicy Ozimskiej potrwają do listopada, a ich koszt to 780 tys. zł=. Wszystkie nowe ścieżki rowerowe w Opolu mają powstać do wiosny 2027 roku. Wszystko to w ramach szerszego, wartego 106 mln zł projektu, który ma 78,5 mln zł dofinansowania z Unii Europejskiej.

Przy czym są to liczby dla samego Opola. Cały projekt „Bezpieczny transport w Aglomeracji Opolskiej” ma wartość to ponad 176,3 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wynosi 133,5 mln zł.

***

Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania

Idź do oryginalnego materiału