Zamówienie dotyczy 7 fabrycznie nowych tramwajów, w tym 2 szkoleniowych. Każdy pojazd ma mieć od 24 do 26 metrów długości, być w pełni niskopodłogowy i przystosowany do potrzeb wszystkich pasażerów – także tych z ograniczoną mobilnością.
W ramach zamówienia wykonawca dostarczy także:
dokumentację techniczną,
oprogramowanie i licencje,
specjalistyczne wyposażenie,
części zamienne i narzędzia serwisowe,
szkolenie dla pracowników MZK.
To jednak nie koniec. MZK zastrzegło sobie możliwość zamówienia do 9 kolejnych tramwajów na tych samych warunkach. jeżeli prawo opcji zostanie w pełni wykorzystane, Gorzów zyska łącznie 16 nowoczesnych pojazdów. Decyzję o skorzystaniu z opcji można podjąć do końca 2029 roku.
Przetarg już trwa
Oferty mogą składać firmy z doświadczeniem w dostawie tramwajów. MZK przyjmuje zgłoszenia do 16 maja 2025 r. do godziny 9:00. Publiczne otwarcie ofert nastąpi tego samego dnia o 9:30. Cała procedura odbywa się elektronicznie przez Platformę Zakupową MZK.
Zakup tramwajów ma być współfinansowany z funduszy unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021–2027 (FENX.03.01). MZK zastrzega sobie prawo do unieważnienia przetargu, jeżeli nie uda się uzyskać dofinansowania.
Dodatkowo, co najmniej 50% komponentów użytych w produkcji musi pochodzić z Unii Europejskiej lub państw objętych umowami o równym traktowaniu. To obowiązek wynikający z przepisów unijnych – oferty, które nie spełnią tego warunku, będą odrzucane.
Nowe tramwaje to krok dalej – ale co jeździ dziś?
Gorzowski tabor tramwajowy składa się w tej chwili z 23 pojazdów. Najnowocześniejsze z nich to 14 tramwajów Pesa Twist, które trafiły do miasta w 2019 roku. Są to pojazdy dwukierunkowe, klimatyzowane, z pełnym dostępem dla osób na wózkach.
Obok nich przez cały czas kursują starsze wagony wyprodukowane w latach 60. i 70., modernizowane na przestrzeni lat:
8 tramwajów Wegmann/Düwag 6ZGTW – pojazdy dwukierunkowe z lat 1966–1967, modernizowane w 1999 i 2011 roku,
1 tramwaj Wegmann/Düwag 6EGTW z 1971 roku, zmodernizowany w 2004.
Nowe zamówienie ma więc nie tylko powiększyć flotę, ale też ułatwić stopniowe wycofywanie najstarszych pojazdów. Dla pasażerów oznacza to większy komfort, ciszę i lepszą dostępność.
To część większego planu
Nowe tramwaje to kolejny etap projektu „System zrównoważonego transportu miejskiego w Gorzowie – etap II”. Celem jest modernizacja komunikacji miejskiej i poprawa jej dostępności dla mieszkańców.