Nastąpił przełom w kwestii budowy obwodnicy Białych Błot. Od wielu lat nie udało się wyłonić wykonawcy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Teraz sytuacja uległa zmianie. Tak, jak i lider inwestycji.
Województwo kujawsko-pomorskie ogłosiło przetarg na wykonanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Zadaniu przewodniczy Zarząd Dróg Wojewódzkich, który zastąpił w tej roli Urząd Gminy Białe Błota. Kolejnymi partnerami są Miasto Bydgoszcz i Powiat Bydgoski. Takie rozwiązanie wydaje się korzystne, choćby ze względu na większe doświadczenie ZDW w realizowaniu podobnych inwestycji.
Jakie są wstępne plany?
W specjalnie wydanym komunikacie na stronie Zarządu Dróg Wojewódzkich dowiadujemy się, iż projektant „będzie miał za zadanie rozstrzygnąć między innymi zasadność budowy obwodnicy oraz rozbudowy istniejącego ciągu drogi wojewódzkiej, która przecina miejscowość”. Zwycięzca przetargu będzie musiał przeanalizować kilka zaproponowanych wariantów:
- prowadzenie ruchu obecną drogą,
- przebudowę ulicy Szubińskiej,
- poruszanie się tunelem pod ulicą Szubińską,
- tzw. „wariant północny”, czyli „początek drogi na skrzyżowaniu ul. Szubińskiej, Ofiar Hitleryzmu i Duńskiej (rondo), a koniec na włączenie do węzła Bydgoszcz Błonie” W ramach tego ostatniego wariantu będzie musiał uwzględnić także opcję podłączenia do obwodnicy drogi planowanej w ramach odrębnego opracowania w relacji ul. Aleja Ofiar Hitleryzmu (Białe Błota) – ul. Wierzbowa (Drzewce) – ul. Wiejska (Lisi Ogon) wraz z budową nowego węzła w ciągu drogi S-5. Umowa obliguje kontrahenta również do zaprojektowania co najmniej jednego własnego wariantu projektowego.
W dokumentacji należy określić także zakres rzeczowy i finansowy przedsięwzięcia, ustalić przebieg trasy na podstawie analizy jej wariantów, przedstawić podstawowe parametry techniczne obiektów budowlanych oraz dostarczyć informacje do podjęcia decyzji w sprawie celowości, zakresu i horyzontu czasowego realizacji zadania inwestycyjnego, jak i odnieść się do kwestii środowiskowych (np. droga nie może przebiegać przez siedliska gatunków zagrożonych).
Jeszcze należy się uzbroić w cierpliwość
Z kolei konsultacje społeczne, które również zaplanowano, mają na celu znaleźć najlepsze możliwe rozwiązanie. Gdy przetarg zostanie rozstrzygnięty, a umowy podpisane, „prace nad studium oraz uzyskaniem decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych zajmą około 2,5 roku”. Termin składania ofert w przetargu mija 22 września. jeżeli przetarg uda się rozstrzygnąć, dokument będzie więc gotowy w 2028 roku.
Sam temat budowy obwodnicy jest omawiamy przez długie lata. Pierwsze koncepcje pojawiły się w 2017 roku. Z kolei w 2021 roku unieważniono przetarg z powodu braku chętnych podmiotów. Następne postępowanie nie zostało sfinalizowane ze względu na zbyt wygórowane oczekiwania kontrahenta względem możliwości budżetowych Gminy Białe Błota. Wówczas zadeklarowana kwota była niższa o 250 tysięcy względem oczekiwań firmy, która wygrała przetarg.