PKP Intercity otworzyło oferty na zakup 42 pociągów piętrowych o prędkości 200 km/h, z opcją na dokupienie dodatkowych 30. To pierwsze w Polsce zamówienie na tego typu pociągi i największe, biorąc pod uwagę liczbę pojazdów do połączeń dalekobieżnych. Pociągi będą produkowane w fabryce w Chorzowie lub Siedlcach.
W październiku 2024 roku PKP Intercity ogłosiło postępowanie w trybie dialogu konkurencyjnego na zakup pierwszych w Polsce piętrowych pociągów dużych prędkości. Dotyczyło ono dostawy 42 dwupoziomowych elektrycznych zespołów trakcyjnych wraz z 30-letnim okresem utrzymania. Ponadto przewidziana została opcja domówienia kolejnych 30 pojazdów. Trzy miesiące trwały rozmowy z producentami posiadającymi doświadczenie w produkcji tego typu pociągów, mające na celu wspólne sprawdzenie rozwiązań technicznych oraz możliwości realizacji zamówienia. W kwietniu 2025 roku przewoźnik zaprosił producentów do złożenia ofert. Dziś zostały one otwarte. Oferty złożyło dwóch producentów: Alstom Polska i Stadler Polska.
W najbliższych tygodniach oferty zostaną poddane dokładnej weryfikacji, która pozwoli wyłonić wykonawcę projektu. Warto podkreślić, iż obaj producenci, którzy złożyli oferty posiadają fabryki w Polsce i zatrudniają polskich inżynierów czy pracowników.
W zakładzie w Chorzowie, którego historia sięga 1864 roku, Alstom produkuje m.in. pociągi piętrowe dla kolei w Europie. Natomiast w Siedlcach, w których od 2007 roku pojazdy kolejowe produkuje Stadler, powstały piętrowe pociągi dla przewoźników ze Słowenii i Słowacji.
Piętrowe pociągi o prędkości 200 km/h. PKP Intercity chce wykorzystać do realizacji przewozów krajowych. Pojazdy te przewidziane są do obsługi popularnych tras, m.in. z Warszawy do Gdańska, Łodzi, Olsztyna, Wrocławia, Krakowa, Białegostoku czy Terespola. Przewoźnik chciałby, aby pierwsi podróżni mogli wsiąść na ich pokłady za około 3,5 roku.
Pociągi mają być dostosowane do przejazdów dalekobieżnych, zapewniając minimum 480 pasażerom komfortową podróż. Będą mogli oni skorzystać z wygodnych, wysuwanych foteli, z indywidualnymi stolikami, podłokietnikami, podnóżkami oraz regulowanym oświetleniem. Do ich dyspozycji będzie WiFi, gniazdka elektryczne i USB. Wygodną podróż zapewni też klimatyzacja oraz system informacji pasażerskiej wyświetlany na tablicach świetlnych.
Pojazdy będą posiadały część pierwszej klasy i drugiej klasy, strefę ciszy, przestrzeń dla dzieci, maszyny vendingowe wraz z przestrzenią do spożycia posiłków, miejsce na rowery oraz duże bagaże z możliwością ich zabezpieczenia. Będą również w pełni dostosowane do potrzeb podróżnych z niepełnosprawnościami. Bezpieczną eksploatację zapewni zastosowany europejski system bezpieczeństwa ETCS poziomu 1 i 2, system diagnostyki pokładowej czy GPS. Pojazdy zostaną wyposażone monitoring wewnątrz oraz na zewnątrz składu. Pociągi mają uzyskać również możliwość eksploatacji na czeskiej sieci kolejowej.