Nowoczesne tramwaje dla Krakowa [WIZUALIZACJE]

2 tygodni temu

Kraków będzie miał nowe tramwaje, które powinny pojawić się w mieście w 2027 roku! Dziś zostały podpisane umowy ramowe.

Nowe tramwaje dostarczy polski producent – firma PESA Bydgoszcz SA, z którą w kolejnych etapach będą podpisywane umowy realizacyjne na konkretne typy wagonów.

Dziś w gabinecie prezydenta Krakowa Aleksandra Miszalskiego zostały podpisane umowy ramowe na dostawę w sumie 90 nowych tramwajów dla stolicy Małopolski. Ich wartość to ok. 1,8 mld zł netto.

Chodzi o trzy rodzajów wagonów:

  • 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 33 m
  • 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 43 m
  • 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 33 m

Po dostawie pierwszej partii nowych tramwajów cała flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów z niską podłogą, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej.

Priorytetem dla MPK w Krakowie jest zamówienie 30 wagonów dwukierunkowych. Jest to szczególnie ważne dla Krakowa w związku z planami budowy linii na Azory, która w pierwszym etapie ma powstać bez pętli. To właśnie tam będą one mogły przewozić mieszkańców miasta. Będą to pierwsze nowe wagony tego typu.

Nowoczesne tramwaje dla Krakowa – Twisty 3.0

W tej chwili w bydgoskich zakładach produkowane są pojazdy dla Wrocławia, Torunia i Aglomeracji Śląsko–Zagłębiowskiej. Pierwsze nowe Twisty 3.0 powinny dotrzeć do Krakowa w 2027 roku.

PESA Twist 3.0 to platforma nowoczesnych tramwajów, wyznaczających nowe standardy w swojej kategorii. Projekt oparty jest na najnowszych rozwiązaniach technicznych modułowej platformy Twist 3.0 oraz doświadczeniach eksploatacyjnych tramwajów Twist i Fokstrot, projektu i produkcji PESA. Tramwaje te wykorzystują konfigurację w oparciu o wózki skrętne, dzięki czemu m.in. ograniczają hałas i zużycie obręczy w trakcie eksploatacji.

Innowacje zastosowane przy budowie pojazdów PESA Twist 3.0:

  • Nowoczesna, lekka, modułowa konstrukcja skorupowa zapewniająca bezpieczeństwo podróżnych, dużą wytrzymałość pudła oraz pozwalająca na redukcję masy
  • Konstrukcja spawana laserowo na zrobotyzowanych stanowiskach gwarantujących wysoką jakość, precyzję wykonania i powtarzalność elementów
  • Nowy projekt wózków napędowych i tocznych obniżających masę przy wykorzystaniu sprawdzonych w eksploatacji komponentów
  • Energooszczędność, niska masa i precyzyjnie dobrany napęd pojazdu z systemem odzyskiwania energii i zasobnikami, pozwalają na redukcję zużycia energii
  • Ochrona pieszych, czoło tramwaju zaprojektowane zgodnie z normą CEN TR 17420 2020 EN
  • Dostępność, dzięki zastosowaniu konfiguracji umożliwiającej uzyskanie 100 proc. niskiej powierzchni podłogi bez ograniczeń w postaci stopni
  • Przyjazne dla środowiska – ciche, energooszczędne i zbudowane z materiałów nadających się do recyklingu i ponownego użycia
  • Podejście projektowe i dbałość o wysoką jakość wykonania – zapewniające optymalne koszty eksploatacyjne w całym okresie użytkowania pojazdów.
Idź do oryginalnego materiału