Nowy most kolejowy i kładka przez Wartę w Gorzowie. Projekt na finiszu, kiedy budowa?

15 godzin temu
Most kolejowy przez Wartę w Gorzowie ma zostać rozebrany i wybudowany od nowa. Wraz z nim powstanie długo zapowiadana kładka pieszo-rowerowa z połączeniem do peronów. Podczas sesji Rady Miasta przedstawiciel PKP PLK zdradził, kiedy zakończy się projektowanie i kiedy ruszy budowa.


Projekt ma być gotowy jeszcze w tym roku


Jak poinformował Paweł Pleśniar z PKP Polskie Linie Kolejowe, w tej chwili trwa projektowanie nowego mostu kolejowego przez Wartę oraz kładki pieszej, która będzie do niego doczepiona. Prace projektowe mają się zakończyć w najbliższych miesiącach.


– Zamierzamy zakończyć projektowanie jeszcze w tym roku, a na przełomie 2025 i 2026 roku chcemy uzyskać wszystkie niezbędne zgody i pozwolenia. To umożliwi nam wejście na plac budowy, by stworzyć nową przeprawę, która będzie miała również kładkę pieszą z bezpośrednim dojściem do peronów – mówił Paweł Pleśniar, dyrektor, pełnomocnik zarządu ds. planowania rozwoju i utrzymania infrastruktury kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe SA.


Kładka będzie częścią nowego mostu


Przypomnijmy – obecny most przy ul. Fabrycznej zostanie całkowicie rozebrany, a w jego miejscu powstanie nowa konstrukcja, która będzie przystosowana do ruchu kolejowego z prędkością do 160 km/h. W ramach tej inwestycji PKP PLK wybuduje również kładkę dla pieszych i rowerzystów, która zostanie zintegrowana z nowym mostem.


Jak informowała w grudniu 2024 roku wiceprezydent Gorzowa Izabela Piotrowicz, koszt budowy kładki to ok. 13 mln zł, które pokryje PKP PLK. Miasto Gorzów zobowiązało się później do utrzymania obiektu.


Połączenie z peronami i pochylnią dla osób z niepełnosprawnościami


Projekt kładki uwzględnia potrzeby osób z ograniczoną mobilnością. Zaplanowano pochylnie oraz bezpośrednie dojście do peronów 3 i 4, a także do przejścia podziemnego prowadzącego na dworzec. To właśnie te perony – jak zaznaczył Pleśniar – będą miały najważniejsze znaczenie w obsłudze połączeń międzywojewódzkich.


– To będą główne perony dla pociągów jadących w kierunku Poznania, Zielonej Góry czy Wrocławia. Dlatego chcemy, żeby mieszkańcy mieli łatwy dostęp do tej części stacji – mówił Pleśniar podczas sesji Rady Miasta.


Kiedy ruszy budowa mostu i kładki na Warcie?


Według PKP PLK, budowa mostu i kładki może rozpocząć się w 2026 roku, o ile do tego czasu uda się zakończyć wszystkie procedury i zabezpieczyć środki. Pleśniar nie podał dokładnej daty wbicia pierwszej łopaty, ale podkreślił, iż projekty są na finiszu, a dokumentacja będzie gotowa do końca 2025 roku.


Wcześniej zakładano, iż całość powstanie do połowy 2027 roku. Ten termin wciąż jest realny, ale tylko jeżeli nie pojawią się kolejne przesunięcia.
Idź do oryginalnego materiału