Nowy most nad Odrą w Opolu nabiera kształtu. Kiedy całość będzie gotowa?

1 rok temu

Nowy most nad Odrą w Opolu nabiera kształtu

Nowy most nad Odrą w Opolu powstaje w ramach modernizacji linii kolejowej pomiędzy stacjami Opole Główne i Opole Zachodnie. Montaż konstrukcji odbywa się na zachodnim brzegu rzeki. I od tamtej strony widać już pierwszy element nowej konstrukcji. Formą nawiązuje do sąsiedniego, wiekowego mostu kolejowego nad Odrą.

– Cała konstrukcja powinna być gotowa w kwietniu – zapowiada Mirosław Siemieniec, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. – Potem ruch będzie przełożony na nowy obiekt. I rozpocznie się rozbiórka sąsiedniej konstrukcji.

Pierwotny zamysł kolejarzy był taki, iż po prostu przełożą ze starej przeprawy na nową konstrukcję jeden z dwóch torów. Po to, by odciążyć stary most. Potem spółka PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowała, iż ekspertyzy wykazały, iż wysłużoną konstrukcję trzeba rozebrać. Powód? Jej stan nie jest zadowalający.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, rozbiórka starego mostu nad Odrą rozpocznie się wiosną tego roku. W jego miejscu powstanie nowa przeprawa. – Zakończenie robót planujemy na koniec 2023 r. – mówi Mirosław Siemieniec.

Prace na mostach nad Młynówką i Kanałem Ulgi

Nowy most nad Odrą w Opolu to tylko element inwestycji. Kolejarze prowadzą bowiem prace także na dwóch innych przeprawach: nad Młynówką i Kanałem Ulgi.

W tym pierwszym przypadku robotnicy zakończyli już wzmacnianie fundamentów.

– Przebudowali też podpory oraz zamontowali konstrukcję pod dwa z trzech torów. Wykonawca montuje na nich tory i sieć trakcyjną – opisuje Mirosław Siemieniec.

– Z kolei na obiekcie nad Kanałem Ulgi kontynuujemy rozbiórkę podpór i przyczółków – wskazuje rzecznik PKP PLK.

Prace na wiaduktach

Inwestycja obejmuje też przebudowę wiaduktów kolejowych. Mirosław Siemieniec informuje, iż w przypadku tego nad ul. Krapkowicką trwa przebudowa obiektu w jednym torze.

– Po zakończeniu robót planujemy przełączenie ruchu kolejowego na nowo wybudowaną cześć obiektu. Potem rozpocznie się rozbiórka sąsiedniego – wskazuje.

Rzecznik PKP PLK przypomina, iż inwestycja na ul. Krapkowickiej o wspólna inicjatywa z miastem Opole. – My zyskamy sprawne i bardzo ważne ogniwo linii kolejowej, a w mieście poprawi się jakość komunikacji drogowej. Po zakończeniu prac ruch samochodowy odbywać się będzie po nowym, szerszym pasie jezdni. Podwyższenie wiaduktu do 470 cm zapewni bezpieczny przejazd także dla autobusów. Udogodnieniem będzie również nowy chodnik oraz ścieżka rowerowa – wylicza.

Dodajmy, iż Opole jest na etapie rozstrzygania przetargu na swoją część prac. Te mają być zrealizowane w okolicach końca wakacji.

W przypadku wiaduktu nad ul. Powstańców Śląskich wykonane są już prace w zakresie jednego toru. – Rozebrano jeden obiekt i wykonano nowy. Dalsze prace planujemy na kwiecień, po przełączeniu ruchu na nowobudowany tor – zapowiada Mirosław Siemieniec.

To będzie oznaczało zamknięcie przejazdu pod torami i powrót objazdu prowadzącego przez Park Nadodrzański.

Prace prowadzone na zlecenie PKP PLK w Opolu to element szerszej inwestycji. Obejmuje ona przebudowę torów pomiędzy Opolem a Kędzierzynem-Koźlem. Zadanie jest w dużej mierze gotowe. Jego wartość to 620 mln zł netto. Pokaźną część tych pieniędzy stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej. Obecny termin finalizacji prac to koniec 2023 roku.

Idź do oryginalnego materiału