
Ponad 1,2 miliarda złotych z Krajowego Planu Odbudowy trafiło już do PKP Intercity na modernizację i zakup nowego taboru. Docelowo przewoźnik otrzyma ponad 2,1 miliarda złotych unijnego wsparcia. Dzięki tym pieniądzom polska kolej zyska m.in. 56 nowoczesnych lokomotyw Griffin, które produkuje NEWAG z Nowego Sącza.
Sądecki akcent miliardowych inwestycji
Sądecki producent taboru – NEWAG – jest jednym z kluczowych beneficjentów funduszy KPO. To właśnie tutaj powstają lokomotywy EU160 Griffin, zdolne do osiągania prędkości 160 km/h. Jednostki te są nie tylko szybkie i niezawodne, ale także przyjazne środowisku. Ich wprowadzenie na tory oznacza poprawę jakości podróży oraz umocnienie pozycji Nowego Sącza jako ważnego ośrodka przemysłu kolejowego w Polsce.
Nowoczesne wagony i lokomotywy
Środki z KPO pozwolą także na modernizację 248 wagonów pasażerskich, które zostaną wyposażone w klimatyzację, gniazdka elektryczne, indywidualne oświetlenie, system informacji pasażerskiej oraz wygodne fotele ze stolikami. Wśród nich znajdzie się 50 specjalnych wagonów COMBO, przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, rodzin z dziećmi, seniorów czy rowerzystów.
PKP Intercity poinformowało, iż do tej pory odebrano już 161 zmodernizowanych wagonów i 44 lokomotywy EU160 Griffin. Modernizacją zajmuje się bydgoska Pesa, natomiast lokomotywy dostarcza NEWAG z Nowego Sącza.
Miliony pasażerów i ambitne cele
W 2023 roku pociągami PKP Intercity podróżowało 78,5 mln pasażerów – o 15 proc. więcej niż rok wcześniej. Prognozy na 2025 rok zakładają 88 mln podróżnych, a do 2030 roku przewoźnik chce osiągnąć rekordowy wynik 110 mln.
Unijne pieniądze napędzają polską kolej
Umowę na dofinansowanie w wysokości 2,16 mld zł podpisano w październiku 2024 roku. Do tej pory PKP Intercity otrzymało już ponad 1,2 mld zł w trzech transzach. Warunkiem wykorzystania środków jest zakończenie wszystkich inwestycji do końca czerwca 2026 roku.
Inwestycje te nie tylko poprawią komfort podróżowania, ale także napędzą rozwój polskiego przemysłu – a Nowy Sącz, dzięki NEWAG-owi, znajduje się dziś w samym centrum największego kolejowego programu modernizacyjnego ostatnich lat.