
Historyczna umowa podpisana w Domu Gotyckim. W 2026 roku na ulice miasta wyjadą pierwsze „elektryki”
Nowy Sącz konsekwentnie inwestuje w nowoczesny i przyjazny środowisku transport publiczny. W Domu Gotyckim podpisano umowę z firmą PT Wanicki sp. z o.o. na dostawę pięciu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych marki Irizar wraz z infrastrukturą ładującą. To kolejny krok w kierunku zrównoważonej komunikacji miejskiej i unowocześnienia taboru MPK.
Elektryczna rewolucja w sądeckim MPK
Umowę podpisali: prezes MPK Jerzy Leszczyński, wiceprezes Tomasz Wesołowski oraz członek zarządu PT Wanicki Tomasz Giza, któremu towarzyszyli właściciele firmy: Wiesław i Michał Wanicki. W wydarzeniu uczestniczył również prezydent Nowego Sącza Ludomir Handzel.
– To istotny dzień dla Nowego Sącza. Dzięki tej umowie już w 2026 roku po naszych ulicach będą jeździć nowoczesne, komfortowe i zeroemisyjne autobusy elektryczne. To realny krok ku ekologicznemu transportowi – podkreślił prezydent Handzel. – Cieszy również to, iż większość środków pochodzi z KPO. Dzięki temu inwestujemy z głową, nie obciążając budżetu miasta.
Autobusy Irizar i pięć punktów ładowania
Dostawcą wyłonionym w przetargu została firma PT Wanicki z Mogilan. Zgodnie z umową do Nowego Sącza trafi:
- pięć autobusów elektrycznych Irizar o długości 10,6 m,
- dwie dwustanowiskowe ładowarki typu plug-in,
- jedna ładowarka mobilna.
Całkowita wartość kontraktu wynosi 16 709 992,80 zł brutto, z czego aż 10 810 500,00 zł pochodzi z Krajowego Planu Odbudowy.
Strategia rozwoju MPK: diesle, CNG i teraz – elektryki
– To element szerszej strategii, którą realizujemy od 2019 roku – mówi prezes MPK Jerzy Leszczyński. – Mamy pojazdy z silnikami diesla i autobusy na sprężony gaz CNG, które tankujemy na własnych stacjach. Teraz dołączą do nich elektryczne, co zapewni nam większą elastyczność i oszczędności w eksploatacji.
Nowe autobusy Irizar będą pierwszymi w historii sądeckiej komunikacji pojazdami elektrycznymi. Ich pojawienie się na ulicach Nowego Sącza planowane jest na 2026 rok.
Źródło i fot.: UMNS