Operatorzy z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie w ubiegłym roku odebrali ponad 800 tysięcy zgłoszeń. Przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu udzielają pomocy osobom dzwoniącym pod numer alarmowy 112. Niestety ponad 60 proc. odbieranych połączeń przez cały czas jest niezasadna.
– Praca, którą wykonujecie na co dzień jako operatorzy numeru 112, to zadanie bardzo odpowiedzialne – mówiła Teresa Kubas-Hul, Wojewoda Podkarpacki podczas uroczystości w Centrum Powiadamiania Ratunkowego we wtorek 11 lutego, podczas obchodów Europejskiego Dnia Numeru Alarmowego 112. – Dziękuję Wam, iż podjęliście się tego trudnego wyzwania.
Ciągle zbyt dużo zgłoszeń niezasadnych
Wojewoda zwróciła uwagę, iż każdego roku prowadzone są kampanie informacyjne dotyczące numeru alarmowego. Także po to, aby fałszywych, niezasadnych połączeń było coraz mniej.
W 2024 roku na numer alarmowy 112 w Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie wpłynęło ogółem 810 125 zgłoszeń, z czego 513 483 stanowiły zgłoszenia niezasadne (fałszywe i anulowane). To aż 63,38 proc.
Akcje informacyjne i dzisiejsze święto to doskonała okazja, by zwiększyć świadomość społeczeństwa i przypomnieć, iż jednolity numer alarmowy, który obowiązuje na terenie całej Unii Europejskiej, służy do wzywania pomocy w sytuacjach zagrożenia życia, zdrowia, mienia lub środowiska. Kilka sekund, które zabiera „żartowniś” blokując, mogą być decydujące dla człowieka będącego naprawdę w zagrożeniu życia – mówiła Teresa Kubas-Hul.
Z głupoty lub nudy
Najczęstsze przypadki połączeń niezasadnych to: zgłoszenia od osób „nudzących się”, chcących porozmawiać, niejednokrotnie obrażających operatorów numerów alarmowych, generujących przy tym niejednokrotnie po kilkadziesiąt zgłoszeń podczas dyżuru. Zgłoszenia „głuche”, powstające na skutek przypadkowego włączenia telefonu przez jego właściciela. Prośby o podanie numeru telefonu np. do pomocy drogowej. Prośby o odblokowanie telefonu komórkowego.
Praca operatorów – istotny element systemu ratownictwa w Polsce
Średnia liczba operatorów numerów alarmowych obsługujących zgłoszenia w ciągu roku to 58 osób. Każdy z operatorów odebrał w ciągu ubiegłego roku około 10 650 zgłoszeń, natomiast średni czas oczekiwania na przyjęcie zgłoszenia z numeru alarmowego 112 wyniósł poniżej 10 s.
Ogólna liczba zgłoszeń, która została przekazana do poszczególnych służb w 2024 roku wyniosła: Dyspozytornia Medyczna -124 394 zgłoszeń, Policja – 117 414 zgłoszeń, Państwowa Straż Pożarna – 23 535 zgłoszeń, służby pomocnicze (pogotowie wodociągowe, pogotowie energetyczne, itp.) – 25 168 zgłoszeń.
W związku z „odmiejscowieniem” wewnętrznym w ramach Systemu Teleinformatycznego Centrów Powiadamiania Ratunkowego, operatorzy numerów alarmowych z Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Rzeszowie obsługują również zgłoszenia z terenu Polski, których w ubiegłym roku było 35 651. Natomiast pozostałe ośrodki w kraju przyjęły z naszego województwa 16 081 zgłoszeń.
Aktualnie na terenie kraju system powiadamiania ratunkowego obsługuje również numery alarmowe 997, 998 oraz zgłoszenia typu eCall112 (automatycznie zgłoszenia z samochodów).
Operatorzy numeru, odbierając zgłoszenia, analizują je pod względem ich zasadności, a następnie – po zweryfikowaniu – przekazują dyspozytorom adekwatnych służb ratunkowych, których zadaniem jest zadysponowanie sił i środków niezbędnych do prowadzenia skutecznych działań na miejscu zdarzenia.
– Chcę podziękować również wszystkim współpracującym z sobą służbom, bo cały system został tak skonstruowany, iż dzwoniąc na numer 112, jesteśmy w stanie zadysponować w bardzo krótkim czasie adekwatne załogi do pomocy. Chcę także pogratulować wszystkim osobom, które otrzymały dziś odznaczenia państwowe. Niech będą one takim symbolem wdzięczności za pracę, którą wykonujecie – zaznaczyła Wojewoda Podkarpacki.