O krok bliżej do powstania linii kolejowej z Krakowa do Myślenic. Podpisano umowę

1 miesiąc temu

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A wybrały firmę, której zadaniem będzie zaprojektowanie nowej linii kolejowej łączącej Kraków z Myślenicami. Przejazd z Krakowa Głównego do Myślenic szacowany jest na ok. 40 minut

Podróż kolejową zakopianką z małopolskiej stolicy do Myślenic ma trwać 40 min i ma być alternatywą dla często zatłoczonej zakopianki drogowej, czyli najpopularniejszej trasy prowadzącej z Krakowa do Zakopanego.

Według planów 22-kilometrowa linia kolejowa ma przebiegać przez trzy gminy – Myślenice, Świątniki Górne i Siepraw. Znajdzie się na niej sześć przystanków (Lusina, Konary, Olszowice, Kąty, Krzyszkowice, Polanka) i jedna stacja – Myślenice. Pociągi podczas każdego przejazdu w jednym kierunku będą dwukrotnie wjeżdżać do tuneli oraz przejeżdżać przez wiadukty i estakady. Mniej więcej w połowie trasy znajdzie się mijanka o długości około 7 km. Takie rozwiązanie ma zapewnić kursowanie pociągów z częstotliwością co około 30 min, a to oznacza uruchomienie ponad 30 par pociągów dziennie. Według aktualnych planów pociągi na krakowsko-myślenickiej trasie mają jeździć z prędkością do 120 km/godz. Średnio z tego połączenia w ciągu doby ma korzystać około 6 tys. osób.

W ramach opracowania dokumentacji projektowej zostanie przygotowana inwestycja polegająca na budowie linii kolejowej pomiędzy krakowskimi Swoszowicami a centrum Myślenic. Szlak o długości ok. 22 km będzie prowadził m.in. dwoma tunelami kolejowymi. Wybudowane zostaną również nowe wiadukty i mosty. Bezkolizyjne skrzyżowania zapewnią bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym.

Z dostępu do kolei skorzystać będą mogli nie tylko mieszkańcy Myślenic, ale i trzech podkrakowskich gmin – razem ok. 72 tys. mieszkańców. Na trasie powstaną przystanki: Lusina, Konary, Olszowice, Kąty, Krzyszkowice, Polanka i stacja Myślenice. Obiekty będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Budowa linii kolejowej Kraków–Myślenice mogłaby rozpocząć się najwcześniej na przełomie lat 2027/2028. Prezes PKP PLK, Ireneusz Merchel, zapowiada, iż budowa takiego połączenia ma się zakończyć w latach 2030–2031. Aby było to możliwe, prace budowlane powinny się rozpocząć w połowie 2027 r. W tym też roku ma być gotowa wszelka dokumentacja oraz pozwolenia budowlane i zgody administracyjne. Przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej kolejarze planują ogłosić w kwietniu. Inwestor szacuje, iż prace projektowe pochłoną około 152 mln zł.

Już wiadomo, iż nowa linia kolejowa nie będzie tanim przedsięwzięciem. Niezbędne będzie poprowadzenie torów nasypami, wiaduktami, estakadami i tunelami ze względu na pagórkowate ukształtowanie terenu oraz istniejącą zabudowę. Szacunkowe koszty budowy linii z jesieni 2021 r. wskazują na około 1,2 mld zł.

Patrycja Bliska

Idź do oryginalnego materiału