O święcie Narodzenia Najświętszej Maryi Panny pisał w 1998 oku ówczesny kleryk Tomasz Atłas

tymbark.in 4 godzin temu

(tekst publikowany był w Głosie Tymbarku)

Pierwszorzędną patronką diecezji tarnowskiej jest Najświętsza Maryja Panna w tajemnicy narodzenia. To samo wezwanie nosi tymbarska fara i dla i tego ósmego września Tymbark przeżywa odpust parafialny. Niestety, wiedza na temat tego święta maryjnego jest znikoma, zechciejmy więc przyjrzeć mu się bliżej.

Źródła biblijne nie mówią wiele o rodzinie Najświętszej Marii Panny. Jedynie w Ewangelii św. Łukasza (Łk. C1,36,39) znajdujemy wzmiankę o św.Elżbiecie, krewnej Maryi, mieszkającej z mężem w Górach Judzkich (wg tradycji w miasteczku Ain-Karim). Pewne informacje o rodzinie Matki Bożej możemy uzyskać z proroctw starotestamentalnych. Według nich Mesjasz miał pochodzić z rodu Dawida. Tę wiadomość przekazuje też archanioł Gabriel przy Zwiastowaniu: „Oto poczniesz i porodzisz Syna, któremu nadasz imię Jezus. Będzie On wielki i będzie nazwany Synem Najwyższego, a Pan Bóg da Mu tron Jego praojca Dawida” (Łk.1,31-32).
To orędzie pozwala nam sądzić, iż Maryja, podobnie jak Józef, pochodziła z królewskiego rodu Dawida.
Tym samym wiadomo, iż Matka Jezusa pochodziła z pokolenia Judy, a Jej miastem rodowym było Betlejem, gdzie Maryja udała się z Józefem na spis ludności (Łk.2,4-5).
Prawdopodobnie Maryja została wcześnie osierocona, ponieważ Ewangelie milczą na temat Jej najbliższych, w przeciwieństwie do krewnych Józefa, którzy są np. przedstawieni w Ewnangelii św.Mateusza (Mt. 13,55,Mt.3.31-35) i u św. Jana (J.2,12, J.7,3-5).
Te luki uzupełniają po części apokryfy, ale nie możemy jednoznacznie orzec, co jest w nich prawdą, a co legendą. Mimo tego, do liturgii weszły na stałe imiona rodziców Matki
Jezusa – Joachim i Anna (protoewangelia Jakuba). Według tradycji posiadali oni własny dom w północnej części Jerozolimy i tam przyszła na Świat Maryja (Jan Damasceński). Inne
wersje mówią natomiast o Nazarecie.
Od niepamiętnych czasów święto Narodzenia Maryi było obchodzone 8 września, choć nie wiadomo, na jakiej podstawie. Kult Maryi w tajemnicy Jej narodzenia datuje się na lata między soborami w Efezie (431) i Chalcedonie (451), a świętem obowiązującym w całym kościele stało się w XI wieku.

Główną prawdą, jaką niesie ono każdemu z nas jest prawda o rodzinie Bożej: Bóg jest naszym Ojcem, Chrystus Bratem, Maryja Matką, a my braćmi i siostrami w Chrystusie.

Charakter święta odczytujemy w antyfonie na Benedictus:

„Twoje Narodzenie Bogarodzico Dziewico oznajmiło wesele całemu światu,

z Ciebie bowiem narodziło się Słońce Sprawiedliwości, Chrystus – nasz Bóg,

który usunął przekleństwo, a dał błogosławieństwo, pokonał śmierć

i obdarzył nas życiem wiecznym.”

kleryk Tomasz Atłas

Idź do oryginalnego materiału