Wystawa to wyjątkowa opowieść o Bydgoszczy i jej mieszkańcach, utrwalona w obiektywach kilkunastu twórców związanych z miastem. Prezentowane fotografie ukazują szerokie spektrum postaw artystycznych, od dokumentu i portretu, przez eksperymenty formalne i konceptualne, aż po działania na pograniczu interwencji w przestrzeni publicznej.
–Fotografia to język emocji, pamięci i refleksji. Wystawa „Obiektyw/nie Bydgoszcz”, realizowana w ramach cyklu „Dawno nie/widziane”we współpracy Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego z Vintage Photo Festival, ukazuje miasto jako przestrzeń inspiracji i artystycznych poszukiwań. To opowieść o Bydgoszczy widzianej oczami lokalnych twórców – spojrzenie, które przekracza ramy geograficzne, kulturowe i społeczne, wpisując się w uniwersalny język fotografii– skonstatowała dr Anna Kornelia Jędrzejewska, dyrektor Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy.
Wśród autorów prac znajdują się m.in.: Zbigniew Lubaczewski, Jerzy Riegel, Bogdan Dąbrowski, Andrzej Maziec, Stanisław Wasilewski, Jerzy Zegarliński, Arkadiusz Blachowski, Witold Jurkiewicz, Zbigniew Kluszczyński, Wojciech Hetman, Wojciech Woźniak, Grzegorz Kargól, Joanna Rajkowska, Marek Noniewicz, Marcin Sauter, Viola Kuś oraz Tomasz Dobiszewski.
Ponadto, tegoroczna edycja Vintage Photo Festival nabiera szczególnego znaczenia, zbiegając się z 30. rocznicą I Przeglądu Fotografii Bydgoskiej – wydarzenia zainicjowanego w 1995 roku przez wspomnianych już: Jerzego Zegarlińskiego i Wojciecha Woźniaka. 30 lat temu przegląd ten był nie tylko przestrzenią artystycznej ekspresji i budowania lokalnej tożsamości poprzez fotografię, ale także początkiem budowy kolekcji fotografii artystycznej w zbiorach Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy. Wówczas do muzeum trafiły prace m.in. Andrzeja Maźca, Daniela Dąbrowskiego i Stanisława Wasilewskiego. Dziś kolekcja ta liczy ponad dwieście obiektów i stale się powiększa, a ideę zakorzenioną w lokalnym dziedzictwie fotograficznym twórczo rozwija Vintage Photo Festival – wydarzenie łączące tradycję z nowoczesnością.
– Ta wystawa to spotkanie kilku pokoleń twórców. Łączy ich Bydgoszcz – miasto, które stawało się inspiracją, punktem wyjścia albo tłem dla artystycznych poszukiwań. Ich fotografie są zapisem nie tylko historii miejsca, ale też zmieniającej się wrażliwości artystycznej – podkreśla Monika Leśniak-Skocka, kuratorka ekspozycji.
Jednym z kluczowych dzieł prezentowanych na wystawie jest praca Jerzego Riegla (1931–2019) pt. „Domek przy Farze” z 1979 roku. To czarno-biała fotografia w technice izohelii i solaryzacji, ukazująca fragment bydgoskiego Starego Miasta widziany przez łuk kruchty katedry pw. św. Marcina i Mikołaja. Jerzy Riegel – artysta związany z Bydgoszczą i wielokrotnie nagradzany za swoją działalność twórczą, w swojej pracy nie tylko dokumentował pejzaż miejski, ale także tworzył refleksję nad tożsamością i dziedzictwem miasta.
– Chcieliśmy pokazać, iż fotografia bydgoska to zjawisko różnorodne i niejednorodne. Mamy tu klasyczne realizacje dokumentalne, ale też działania eksperymentalne, często wykraczające poza lokalny kontekst. To materiał, który buduje obraz miasta, a jednocześnie stawia pytania o rolę fotografii jako medium sztuki – dodaje Wojciech Woźniak, kurator wystawy.
Wernisaż wystawy „Obiektyw/nie Bydgoszcz”odbędzie się w piątek, 19 września 2025r., o godz. 19.30 w Galerii Sztuki Nowoczesnej. Ekspozycja została przygotowana w ramach cyklu „Dawno nie/widziane” i towarzyszy 11. edycji Vintage Photo Festival.
Filip Horoszczuk
Dział Komunikacji i Wydawnictw
Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy