Prace przy północnej obwodnicy miały zakończyć się w drugiej połowie 2025 roku. Jednak wykonawca wnioskuje o wydłużenie czasu w zakończenie inwestycji.
– W procedowaniu są roszczenia wykonawcy, który oczekuje wydłużenia czasu w ukończenie prac m.in. ze względu na przedłużoną procedurę uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) – informuje lubelski oddział GDKiA. – Terminy wynikające z umowy mogą zostać przesunięte w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, iż w czasie realizacji umowy nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły mu one prowadzenie robót.
Dwujezdniowa droga ekspresowa będzie miała 13,5 km i ominie miasto od północnej strony. W ramach inwestycji, którą realizuje firma Strabag powstaną m.in. cztery węzły drogowe (Chełm Zachód, Chełm Północ, Chełm Okszów oraz Chełm Wschód), trzy mosty, dziewięć wiaduktów, 19 przejść dla zwierząt oraz kładka dla pieszych w Horodyszczu. Plan zakład również budowę 20 km dodatkowych dróg poprzecznych i obsługujących przyległe tereny, a także obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Chełm Północ. Najbardziej zaawansowane roboty prowadzone są w tej chwili na fragmencie od węzła Chełm Zachód w kierunku miejscowości Horodyszcze i Okszów. Efekty prac najlepiej widać na odcinku ok. 4,5 km, gdzie nawierzchnia jest już czarna. Wykonawca jest tu na etapie układania masy bitumicznej, w tym warstwy podbudowy z mieszkanki mineralno-asfaltowej. Na dalszym fragmencie w kierunku Srebrzyszcza, gdzie zaplanowany jest węzeł Chełm Wschód, realizowane są prace ziemne, ulepszane jest podłoże pod trasę główną i trwa przebudowa sieci podziemnych, w tym m.in. sieci wodociągowej. Postępuje także budowa obiektów mostowych, która zaawansowana jest w ok. 60 proc.
Ominięcie Chełma obwodnicą, gdy już powstanie, zajmie ok. 10 minut.