Informację jako jeden z pierwszych podał radny Milanówka Piotr Napłoszek, publikując w mediach społecznościowych fragmenty dokumentu przesłanego do samorządów przez spółkę CPK.
– Nowa północna obwodnica Grodziska i Milanówka rangi drogi wojewódzkiej ( taka jak ul. Królewska), a także miejskie pasmo rozwojowe tam, gdzie plany miejscowe chronią ostatnie tereny zielone na obszarze gminy. To projekt Strategii rozwoju obszaru otoczenia Centralnego Portu Komunikacyjnego do roku 2044, wypracowany z samorządami, w tym z naszym, który trafił do ostatnich konsultacji z samorządem przed uchwaleniem przez Radę Ministrów – zaznacza Napłoszek.
Zmiany w planach zagospodarowania? Czas na decyzje
Zgodnie z informacją zawartą w dokumencie, wszystkie samorządy objęte strategią – w tym gminy, powiaty i województwa – będą miały dwa lata od momentu przyjęcia strategii przez Radę Ministrów, by dostosować swoje strategie i plany zagospodarowania przestrzennego do jej założeń.
Nowa droga w randze trasy wojewódzkiej, która miałaby przebiegać na północ od Grodziska i Milanówka, przecina w tej chwili chronione tereny zielone, co wzbudza niepokój wśród mieszkańców i lokalnych społeczników.
Strategia a realne inwestycje
Spółka CPK tłumaczy, iż dokument ma charakter planistyczny i obejmuje model struktury funkcjonalno-przestrzennej, który składa się z map w różnych skalach oraz części opisowej zawierającej m.in. wytyczne planistyczne.
Na 2025 rok zaplanowano szerokie konsultacje z mieszkańcami oraz uzgodnienia z samorządami 18 gmin, których dotyczą zmiany.
Na razie nowa obwodnica to propozycja planistyczna, ale zgodnie z obowiązującym prawem, może gwałtownie przerodzić się w konkretne zmiany w dokumentach gminnych. Lokalna społeczność powinna więc uważnie śledzić dalszy rozwój sytuacji.
Strategia jest dostępna tutaj.