Budowa długo wyczekiwanej obwodnicy Kalisza nabiera realnych kształtów. Po latach rozmów, analiz i konsultacji rząd zdecydował się na realizację inwestycji w tzw. wariancie „pięć plus”, który został zaproponowany przez posła Koalicji Obywatelskiej Mariusza Witczaka.
Wiadomo, iż „każdy sukces zawsze ma wielu ojców”, jednak to właśnie poseł Witczak odegrał kluczową rolę w przekonaniu decydentów do przyjęcia rozwiązania najlepiej odpowiadającego potrzebom komunikacyjnym Kalisza i całej aglomeracji kalisko-ostrowskiej. od dzisiaj wpadniemy wręcz do drogowej ekstraklasy miast w Polsce.
Wszystko zaczęło się już w 2015 roku, kiedy plany i koncepcja parlamentarzysty nazywana została „Witczakówką”. Poza samą obwodnicą miasta Kalisza będzie to czteropasmowe połączenie autostrady A2 z drogą S11.
Wariant „pięć plus” – kompromis i szansa dla regionu
Nowa trasa ma w znaczący sposób odciążyć zakorkowane centrum Kalisza, zapewniając płynny przejazd w kierunku Ostrowa Wielkopolskiego, Konina i Sieradza. Wariant „pięć plus” zakłada przebieg drogi, który nie tylko minimalizuje ingerencję w obszary cenne przyrodniczo, ale także uwzględnia potrzeby mieszkańców i przedsiębiorców. Dzięki temu obwodnica ma stać się impulsem rozwojowym zarówno dla samego Kalisza, jak i całego regionu.
Poseł Mariusz Witczak, od lat zabiegający o tę inwestycję, podkreślał w licznych wystąpieniach, iż obwodnica Kalisza nie jest wyłącznie lokalnym projektem, ale elementem krajowej sieci transportowej.
– To droga, która połączy aglomerację kalisko-ostrowską z głównymi korytarzami komunikacyjnymi w Polsce. Dzięki niej Kalisz odzyska szansę na dynamiczny rozwój gospodarczy i poprawę jakości życia mieszkańców – mówił parlamentarzysta.
Nowe zjazdy w Skalmierzycach – lepsze połączenie z Kaliszem i Ostrowem
Integralną częścią inwestycji będzie również modernizacja istniejącej obwodnicy Nowych Skalmierzyc. Plan zakłada budowę dodatkowych zjazdów, które usprawnią komunikację między Kaliszem, Skalmierzycami i Ostrowem Wielkopolskim. To rozwiązanie pozwoli lepiej rozładować ruch w tej części regionu oraz zwiększy dostępność gospodarczą terenów inwestycyjnych.
– Zostaną dołożone nowe rozwiązania komunikacyjne do wariantu piątego, które go zmodernizują i ułatwią zjazdy z obwodnicy. Polepszą jej funkcjonowanie. Przebudowana zostanie również (jako integralna część infrastruktury obwodnicy Kalisza) istniejąca obwodnica Nowych Skalmierzyc. Między innymi przy wykorzystaniu istniejącej obwodnicy Nowych Skalmierzyc planowany jest dodatkowy, nowy zjazd. Poprawi to komunikację z Nowymi Skalmierzycami i Kaliszem. Niewątpliwie ostateczny kształt obwodnicy będzie miał charakter wariantu pięć+. Od planowanego wcześnej, zwyczajnie będzie lepszy i bogatszy – dodaje poseł Witczak.
Historyczna inwestycja
Budowa obwodnicy miasta to największa infrastrukturalna inwestycja drogowa w historii Kalisza. Przedsięwzięcie, które jeszcze niedawno wydawało się odległą perspektywą, dziś staje się faktem dzięki konsekwentnym działaniom lokalnych samorządowców oraz zaangażowaniu posła Mariusza Witczaka.
– To historyczny moment dla Kalisza. Obwodnica zmieni nasze miasto na dziesięciolecia – poprawi komfort życia, bezpieczeństwo i otworzy nowe możliwości rozwojowe – podkreślają lokalni włodarze.
Realizacja inwestycji w wariancie „pięć plus” to wyraźny dowód, iż kooperacja samorządów, parlamentarzystów i mieszkańców może przynosić wymierne efekty. Już niedługo Kalisz zyska drogę, która stanie się symbolem nowoczesnej komunikacji w sercu Wielkopolski.
PZA