Budowa obwodnicy Łęcznej nabiera tempa. GDDKiA właśnie złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, która przesądzi o ostatecznym przebiegu trasy. Po latach analiz i konsultacji wybrano wariant, który zostanie zrealizowany. Jak będzie wyglądać nowa obwodnica?
Rozpoczął się kolejny etap przygotowań do budowy obwodnicy Łęcznej w ciągu drogi krajowej nr 82. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła do burmistrza miasta wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU), której uzyskanie będzie równoznaczne z zatwierdzeniem przebiegu drogi.
Wybór ostatecznego wariantu obwodnicy Łęcznej
Prace przygotowawcze rozpoczęły się w 2021 roku i obejmowały Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej. Na początku analizowano trzy warianty przebiegu obwodnicy – dwa omijające miasto od północy i jeden od południa. W 2022 roku odbyły się konsultacje społeczne, w trakcie których mieszkańcy mogli zgłaszać swoje uwagi.
Na podstawie zebranych opinii i analiz technicznych opracowano dwa dodatkowe warianty społeczne – A i B. Ostatecznie wybrano wariant B, który przebiega po północnej stronie DK82 na odcinku 6,1 km. Zyskał on aprobatę burmistrza Łęcznej oraz Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, podczas gdy wariant A został odrzucony z powodu negatywnej opinii konserwatora dotyczącej obszaru objętego ochroną zabytków.
Przebieg obwodnicy Łęcznej
Nowa trasa rozpocznie się w okolicach Kolonii Trębaczów. Obecne skrzyżowanie DK82 z drogą powiatową zostanie zlikwidowane, a 500 metrów dalej powstanie rondo. Obwodnica przebiegnie nad drogą wojewódzką nr 829, przekroczy rzekę Wieprz i dotrze do drogi wojewódzkiej nr 813, gdzie planowane jest kolejne rondo. Następnie trasa będzie prowadzić na południowy wschód przez tereny rolnicze w stronę drogi wojewódzkiej nr 820, na której również powstanie rondo. Po przecięciu doliny Świnki, obwodnica połączy się z DK82 około 2,5 km na wschód od centrum Łęcznej.
Co dalej?
Złożenie wniosku o DŚU kończy etap analiz. Decyzja środowiskowa ma zostać wydana jeszcze w tym roku i zatwierdzi ostateczny przebieg drogi. Po jej uzyskaniu rozpocznie się szczegółowe projektowanie trasy, a następnie ogłoszony zostanie przetarg na wykonawcę w systemie „Projektuj i buduj”.