Lesko/Obwodnica. istotny krok w kierunku realizacji obwodnicy Leska.
W lutym 2024 r. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie oraz Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska wydały pozytywne postanowienia uzgadniające raport oddziaływania na środowisko dotyczący budowy obwodnicy Leska. Oba dokumenty stanowią podstawę do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przez Burmistrza Miasta i Gminy Lesko.
Celem inwestycji jest zrównoważony rozwój regionu, poprawa infrastruktury drogowej, wspieranie gospodarki i turystyki, a także przeciwdziałanie marginalizacji Leska.
Obwodnica, której długość wyniesie 4,5 km, będzie przebiegać od ronda na drodze krajowej nr 84, przez nowy most na Sanie, aż do Huzel, gdzie połączy się z drogą wojewódzką nr 894.
Wartość inwestycji szacowana jest na 180 milionów złotych, z czego 100 milionów pochodzi z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg, a 80 milionów to wkład Województwa Podkarpackiego.
W projekcie uwzględniono m.in. budowę nowych skrzyżowań, mostu na rzece San, ekranów akustycznych, przejść dla zwierząt oraz ścieżek pieszo-rowerowych.
W dokumentach uzgodniono również wytyczne dotyczące ochrony przyrody, takich jak nasadzenia zastępcze i umocnienie brzegów rzeki San. Obwodnica ma również wpłynąć na zmniejszenie natężenia ruchu na w tej chwili przeciążonym rondzie w Lesku, które łączy drogi krajowe i wojewódzkie. Przewidywane natężenie ruchu na obwodnicy w 2026 roku to 6803 pojazdy na dobę, a w 2036 roku – 7913 pojazdów.
W ramach inwestycji planowana jest także budowa nowego mostu na Sanie, który zastąpi istniejącą, ponad stuletnią przeprawę w Huzelach.
Nowy most będzie miał 145 metrów długości i nowoczesną konstrukcję, opartą na technologii „Network arch”. Projekt obwodnicy uwzględnia również rozwiązania dla ruchu rowerowego i pieszego, w tym ścieżki rowerowe oraz przejścia dla pieszych.
Całość inwestycji jest zaplanowana z uwzględnieniem minimalnych zmian w krajobrazie, a projekt mostu nawiązuje do istniejącej konstrukcji, zachowując estetykę regionu.
W wyniku budowy obwodnicy przewidziano także wyburzenia kilku budynków mieszkalnych oraz obiektów gospodarczych.
Ponadto, obwodnica będzie powiązana z inwestycjami realizowanymi przez GDDKiA, w tym rozbudową drogi krajowej nr 84 na odcinku Zagórz–Lesko oraz budową sieci rowerowej, która ma połączyć obwodnicę z planowanymi trasami Velo San.