Obwodnica Opatowa na finiszu

3 godzin temu
Zdjęcie: 18.05.2025. Budowa obwodnicy Opatowa w ciągu dróg DK9 i S74 / Fot. Jarosław Kubalski – Radio Kielce


W tym tygodniu rozpocznie się kolejny etap budowy obwodnicy Opatowa. Na trasie głównej ma być układana ostatnia warstwa nawierzchni.

Jak informowaliśmy, w poniedziałek (19 maja) kierowcom udostępniony został wiadukt, w ciągu drogi gminnej, nad budowaną trasą S74 w Okalinie. Natomiast we wtorek (20 maja) będzie można korzystać z jednej z dwóch jezdni tzw. łącznika północnego powstającego w ramach budowy obwodnicy Opatowa. Możliwy będzie przejazd w relacji Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Annopol – Kraśnik – Lublin/Zamość oraz w odwrotną stronę. Na łącznik będzie można wjechać przez nowe ronda: na krajowej „dziewiątce” w okolicy Zochcinka oraz na drodze krajowej nr 74 w Adamowie.

Na razie ok. 3-kilometrowy łącznik stanowił będzie alternatywę dla już istniejących połączeń. Swoją podstawową funkcję zyska po oddaniu do użytkowania dużej obwodnicy Opatowa i budowanego w ramach inwestycji dwujezdniowego odcinka DK9 między dwoma węzłami na DK9 i S74 (węzeł Opatów). Wtedy, dzięki obwodnicy i łącznikowi, możliwe będzie całkowite ominięcie Opatowa na trasie Kielce – Lublin.

GDDKiA poinformowała, iż w tym tygodniu rozpocznie się kolejny etap budowy obwodnicy Opatowa. Na trasie głównej ma być układana ostatnia warstwa nawierzchni. Dotychczas zaawansowanie robót budowlanych przekroczyło już 80 proc.

Obwodnica Opatowa i łącznik północny

Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne drogi krajowe o dużym natężeniu ruchu: DK9 (Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Rzeszów) oraz DK74 (Sulejów – Kielce – Zamość). W centrum Opatowa obie drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą między ciasną zabudową. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, a co trzeci z nich jest pojazdem ciężkim.

Ponad 11-kilometrowa obwodnica w ciągu DK9 i S74 biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 budowane są bezkolizyjne ronda. W ramach obwodnicy Opatowa budowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z budowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniając także skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa. W ramach inwestycji powstaje 20 obiektów inżynierskich, w tym 14 to mosty, wiadukty, estakady, a także kładka dla pieszych. Pozostałe obiekty to duże przepusty ekologiczne. Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km. Obwodnica będzie stanowiła istotny odcinek drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.

Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, po zakończeniu prac na dużej obwodnicy Opatowa, kierowcy podróżujący na trasie Kielce – Lublin nie będą musieli wjeżdżać do miasta. Inwestycja połączy węzeł na DK9, planowany w ramach obwodnicy Opatowa, z DK74 w okolicy Adamowa. W ramach inwestycji powstały obiekty inżynierskie zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda.

Obwodnicą Opatowa i łącznikiem północnym we wszystkich relacjach kierowcy powinni pojechać w trzecim kwartale br. Obwodnica będzie kosztować prawie 432 mln zł, a łącznik ponad 61,5 mln zł.




Idź do oryginalnego materiału