Rondo w Okalinie – pierwszy odcinek nowej obwodnicy
Od 29 listopada (piątek) kierowcy będą mogli korzystać z nowego ronda w Okalinie, które połączy istniejącą DK9 z budowaną drogą ekspresową S74. Zmiana ta oznacza koniec ruchu wahadłowego sterowanego sygnalizacją świetlną w tym miejscu, co zapewni płynny ruch w obu kierunkach.
Kolejne ronda już w grudniu
W grudniu planowane jest otwarcie dwóch kolejnych rond: ronda w Adamowie, które połączy DK74 z północnym łącznikiem do obwodnicy Opatowa i ronda w Zochcinku, będącego częścią budowanego węzła komunikacyjnego. Udostępnienie tych fragmentów inwestycji usprawni ruch, choć lokalnie mogą wystąpić krótkoterminowe utrudnienia związane z kontynuacją prac.
Dynamiczne zmiany organizacji ruchu
Od 2 grudnia (poniedziałek) na DK74 w miejscowości Jałowęsy zostanie wprowadzony ruch wahadłowy. Zmiana jest konieczna, aby kontynuować prace przy budowie wiaduktu. Ruch będzie czasowo przekładany na bypassy, co umożliwi zakończenie robót w I kwartale 2025 roku.
Obwodnica Opatowa – zaawansowanie prac
Ogólne zaawansowanie prac na budowie obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 zbliża się do 80 procent, a łącznika północnego w ciągu DK74 choćby do 90 procent. Warstwa podbudowy asfaltowej i przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni ułożone są na dwujezdniowej trasie głównej obwodnicy Opatowa w około 75 procentach.
Ok. 12-kilometrowa obwodnica w ciągu DK9 i S74 biec będzie po południowo-zachodniej stronie Opatowa. Na skrzyżowaniu obecnej DK74 z nowym przebiegiem DK9, a także na włączeniu przyszłej S74 do istniejącej DK9 budowane są bezkolizyjne ronda. W ramach obwodnicy Opatowa planowane są dwa węzły drogowe. Pierwszy na skrzyżowaniu istniejącej DK9 z jej przyszłym przebiegiem i z budowanym tzw. łącznikiem północnym do DK74. Drugi węzeł powstanie w Marcinkowicach, na skrzyżowaniu planowanej drogi ekspresowej S74 z projektowaną DK9, zapewniając także skomunikowanie z drogą wojewódzką nr 757 do Staszowa.
Pierwsza warstwa nawierzchni ułożona jest już na dziewięciu obiektach mostowych, w tym na najdłuższej 300-metrowej estakadzie. realizowane są roboty bitumiczne na kolejnym dziesiątym obiekcie. Gotowe są konstrukcje nośne wszystkich mostów i wiaduktów budowanych w ramach obwodnicy.
Z kolei na całym 3-kilometrowym łączniku północnym ułożona została podbudowa i warstwa wiążąca nawierzchni. Warstwy nawierzchni wykonane zostały także na trzech wiaduktach wybudowanych nad nowych przebiegiem DK74 w ramach tej inwestycji. Ostatnia warstwa ścieralna nawierzchni ułożona została na wspomnianych już rondach w Okalinie i Adamowie. Na całym przebiegu obwodnicy i łącznika wierzchnia warstwa nawierzchni ułożona zostanie w przyszłym roku.
W ramach inwestycji powstaje 20 obiektów inżynierskich, z których 14 to mosty, wiadukty, estakady, a także kładka dla pieszych. Pozostałe obiekty to duże przepusty ekologiczne. Inwestycja zakłada budowę, w większości po nowym śladzie, odcinka dwujezdniowej DK9 klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości 5,1 km i odcinka dwujezdniowej drogi ekspresowej S74 o długości 6,5 km. Uzupełnieniem obwodnicy Opatowa będzie trzykilometrowy jednojezdniowy łącznik w ciągu DK74 poprowadzony na północ od miasta. Dzięki budowie łącznika, kierowcy podróżujący na trasie Kielce – Lublin nie będą musieli wjeżdżać do miasta. Inwestycja połączy węzeł na DK9, planowany w ramach obwodnicy Opatowa, z DK74 w okolicy Adamowa. W ramach inwestycji powstaną obiekty inżynierskie zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda. Koszt budowy obwodnicy i łącznika to ponad 461 mln zł. Z obu odcinków korzystać będziemy już w przyszłym roku.
Obwodnica, która zmieni Opatów
Nowa trasa odciąży centrum Opatowa od ciężkiego ruchu tranzytowego, poprawi jakość życia mieszkańców i zwiększy bezpieczeństwo na drogach. Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne drogi krajowe o dużym natężeniu ruchu.
W historycznym centrum miasta obie te drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, a co trzeci z nich jest pojazdem ciężkim. To wszystko, w godzinach szczytu, przyczynia się do powstawania zatorów.
Obwodnica będzie stanowiła istotny odcinek drogi ekspresowej S74, która w przyszłości połączy województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Po ukończeniu, obwodnica stanie się ważnym odcinkiem przyszłej drogi ekspresowej S74, łączącej województwa łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie.