Pilzno/Obwodnica. Do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej GDDKiA przekazała ogłoszenie o przetargu na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Pilzna.
To jedna z trzech inwestycji w ciągu DK73, które powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic (PB100) na Podkarpaciu.
Jest to drugi przetarg, który ma na celu wyłonienie wykonawcy obwodnicy Pilzna. Poprzednie postępowanie zostało unieważnione, gdyż wszystkie złożone oferty, w tym najniższa, przewyższały kwotę przeznaczoną na sfinansowanie tego zamówienia.
Obwodnica Pilzna: Przebieg
Przebieg 2,6-kilometrowej obwodnicy rozpocznie się w miejscu skrzyżowania DK94 z DK73 w Pilźnie (ul. Lwowska), gdzie powstanie rondo. Natomiast koniec odcinka będzie zlokalizowany w miejscowości Zawadka Brzostecka (początek obwodnicy Brzostku i Kołaczyc). Obwodnica będzie przebiegała nad rzeką Dulcza. Na końcowym odcinku włączy się do istniejącej DK73 przez rondo w odległości ok. 1,2 km za istniejącym skrzyżowaniem z drogą gminną w Strzegocicach w kierunku Jasła.
Zakres
Inwestycja zlokalizowana jest na terenie powiatu dębickiego i przebiega przez tereny gminy miejsko-wiejskiej Pilzno. Obwodnica będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 1×2, czyli po jednym pasie w każdym kierunku wraz z infrastrukturą towarzyszącą (odwodnienie, oświetlenie, urządzenia ochrony środowiska, urządzenia BRD).
W ramach zadania wybudowane zostaną jezdnie dodatkowe (równoległe do trasy głównej), obsługujące tereny przyległe do obwodnicy, drogi dla pieszych i rowerów oraz system zarządzania ruchem. Przez rzekę Dulcza zostanie wybudowany most. Powstaną także przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe oraz zbiorniki retencyjne.
Planujemy, iż prace projektowe i roboty budowlane zostaną ukończone w ciągu 35 miesięcy od daty podpisania umowy.
Cel inwestycji
Obwodnica Pilzna to jedno z zadań, które zmieni przebieg i wygląd DK73 aż do Pilzna. Kolejne to obwodnice Brzostku i Kołaczyc, a także Jasła. Wraz z przygotowywaną przebudową istniejącego odcinka DK73 pomiędzy Pilznem a Brzostkiem, inwestycje te spowodują, iż kierowcy zyskają finalnie ok. 35 km wygodnej i bezpiecznej trasy, w dwóch trzecich poprowadzonej nowym śladem. Pozwoli to nie tylko wyprowadzić ruch, jaki koncentruje się w tych miastach, ale przede wszystkim poprawić przepustowość i bezpieczeństwo na całym ciągu DK73.
Jest to istotne, gdyż droga krajowa nr 73 Wiśniówka (k. Kielc) – Jasło należy do podstawowego układu komunikacyjnego kraju, prowadząc ruch na kierunku północ-południe. Droga ta ma też charakter strategiczny – jest częścią szlaku prowadzącego do jednego z priorytetowych przejść granicznych łączących Unię Europejską z Ukrainą. Na terenie województwa podkarpackiego stanowi istotny szlak komunikacyjny od autostrady A4 poprzez Pilzno, Brzostek i Jasło. Umożliwia też dojazd do przejścia granicznego z Ukrainą w Krościenku (poprzez DK28, a następnie DK84) oraz przejścia granicznego ze Słowacją w Barwinku (poprzez DK28 i DK19).
Grafika GDDKiA
Program budowy 100 obwodnic w województwie podkarpackim
W województwie podkarpackim w ramach PB100 powstanie osiem nowych inwestycji drogowych. Oprócz realizowanego II etapu obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 oraz obwodnic Jasła, Brzostku i Kołaczyc oraz Pilzna, będących na etapie postępowania przetargowego, są to jeszcze:
- obwodnica Nowej Dęby w ciągu DK9,
- obwodnica Kolbuszowej w ciągu DK9,
- obwodnica Miejsca Piastowego w ciągu DK28,
- obwodnica Przemyśla w ciągu DK28/DK77.
źródło: GDDKiA