Z końcem 2024 roku radni miasta Częstochowy przyjęli uchwałę zmieniającą niektóre z zasad korzystania ze Strefy Płatnego Parkowania w Częstochowie. Oznacza to ni mniej, ni więcej, tylko podwyżkę opłat. Zarządca strefy, czyli Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie argumentuje podniesienie stawek wzrostem kosztów utrzymania, a poprzednia podwyżka miała miejsce w 2022 roku.
Wzrost opłat w SPP to kolejne sięganie do kieszeni mieszkańców miasta i regionu. Według MZD jest to jednak konieczne. Tak o podwyżkach mówił rzecznik instytucji Maciej Hasik:
– Podwyżek za zaparkowanie nie było od kilku lat i przez ten czas wraz z inflacją wzrosły koszty eksploatacyjne, co trzeba urealnić w opłatach, a po drugie brakuje rotacji w strefie i wielu kierowcom bardzo ciężko jest znaleźć wolne miejsce. Nadrzędnym celem funkcjonowania strefy płatnego parkowania w Częstochowie jest bowiem wymuszenie rotacji pojazdów poprzez nakłonienie użytkowników dróg do możliwie najkrótszego parkowania w wyznaczonych miejscach postojowych objętych strefą. Za sprawą konieczności ponoszenia opłat za parkowanie w strefie część osób zrezygnuje z dojazdu do centrum autem i wybierze komunikację zbiorową, rower miejski czy hulajnogę elektryczną, co wpisuje się w lokalną politykę transportową. Preferencje do transportu publicznego, większa liczba pasażerów sprawią, iż będzie mniej deficytowa, a mniejsza liczba samochodów skróci czas podróży przez najbardziej zatłoczoną część miasta. To z kolei przekłada się na ograniczenie ilości emisji zanieczyszczeń transportowych do powietrza oraz zmniejsza hałas. W ślad za uaktualnieniem stawek biletów za przejazd środkami MPK podążają więc korekty stawek za postój w Strefie Płatnego Parkowania. Ich optymalizacja jest konieczna.
Od 1 lutego wzrosną opłaty zarówno za parkowanie godzinowe, jak i opłaty za abonamenty parkingowe, czy za nieopłacone parkowanie:
– Najważniejszą zmianą są opłaty za najkrótszy postój. Za miejsce parkingowe do 30 minut w strefie zapłacimy 2 zł. Do godziny parkowanie będzie kosztować 4 zł, w tej chwili 3. Nieco taniej za kolejną godzinę, o ile pozostawiamy auto na dłużej. Według uchwały wzrosną też koszty niektórych miejskich abonamentów miesięcznych, ale nie dla mieszkańców dzielnic, którzy z racji miejsca zamieszkania w centrum miasta są niejednokrotnie zmuszeni parkować w płatnej strefie. Dla nich kwartalna opłata jest zachowana w dotychczasowej wysokości 90 zł. Przypomnijmy też, iż abonament postojowy osoby niepełnosprawnej kwartalny przypisany do pojazdu z wyszczególnionym numerem rejestracyjnym wynosić będzie niezmiennie 60 zł. Ci, którzy za postój w strefie nie zapłacą muszą się liczyć ze zwiększonym obciążeniem wyliczonej kary. Uchwała określa wysokość opłaty dodatkowej za nieopłacony postój pojazdu. Uiszczona w dniu otrzymania wezwania lub w następnym dniu roboczym wyniesie 100 zł. Uiszczona po tym terminie, czyli bez zniżki, będzie podniesiona ze 150 do 200 zł.
Sprawdziliśmy, jak przedstawiają się opłaty za parkowanie w Strefie Płatnego Parkowania w innych miastach w Polsce. I tak np. w Katowicach obowiązują dwie strefy: Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania gdzie płatności wynoszą 3 zł – za postój do 30 min., 6 zł – za postój powyżej 30 minut do 1 godziny oraz Strefa Płatnego Parkowania, w której opłaty to 2 zł – za postój do 30 min. i 4 zł – za postój powyżej 30 minut do 1 godziny. W Krakowie obowiązujące stawki za postój w Obszarze Płatnego Parkowania to: podstrefa A – każda godzina postoju: 6 zł, podstrefa B – każda godzina postoju: 5 zł, podstrefa C – każda godzina postoju: 4 zł. W Łodzi obowiązują płatności w czterech podstrefach: płatność za godzinę postoju w Podstrefie A i C wynosi 5 zł, w Podstrefie B – 4 zł, a w Podstrefie D – 3 zł.
Jak zatem można zauważyć, Częstochowa równa się opłatami z największymi miastami w Polsce. Płatnicy woleliby jednak, żeby nasze miasto równało do nich rozwojem infrastruktury drogowej, bo tutaj mamy prawdopodobnie jeszcze wiele do zrobienia.