Od grudnia… z Południa?

extra.info.pl 2 tygodni temu

Trwa budowa przystanku kolejowego „Sosnowiec Jęzor Południe”. Według deklaracji Urzędu Marszałkowksiego, powinien on zostać uruchomiony jeszcze w grudniu tego roku – sugeruje to opublikowany kilka miesięcy temu projekt rozkładów jazdy pociągów. Niestety, nie wszystkie pociągi miałyby się tam zatrzymywać.

Dzięki budowie nowego przystanku, mieszkańcy Jaworzna (a także Sosnowca) zyskają lepsze połączenie kolejowe z Mysłowicami, Katowicami i Krakowem. Jak zauważa Prezydent Miasta Jaworzna, Paweł Silbert – będzie to zintegrowany węzeł komunikacyjny, który ułatwi komunikację z innymi miastami aglomeracji. Niewykluczone, iż w niedalekiej przyszłości władze Katowic będą zmuszone ograniczyć wjazd pojazdów samochodowych oraz autobusów do centrum miasta, ze względu na dużą liczbę pojazdów przyjeżdżających codziennie do Metropolii GZM. Wtedy doskonałą alternatywą okaże się właśnie kolej.

Dla kogo przystanek?

W bezpośrednim sąsiedztwie budowanego przystanku nie ma żadnego większego osiedla mieszkalnego. Mimo to funkcjonowanie nowego przystanku bez wątpienia wpłynie korzystnie na pobliskie tereny, m.in. ze względu na pobliskie centrum handlowe, tereny mieszkaniowe w południowej części Sosnowca, stale rozbudowującą się zabudowę jednorodzinną na Dąbrowie Narodowej czy powstający Jaworznicki Obszar Gospodarczy, a także duży węzeł drogowy DK79/ S1 czy bliskie sąsiedztwo autostrady A4. Wspomniane drogi są generatorem dużego ruchu, zarówno w transporcie zbiorowym, jak i indywidualnym.

Co z integracją?

Warunkiem powodzenia nowego przystanku jest kursowanie pociągów oraz możliwość przesiadki na na z innych środków komunikacji. Potrzebne są więc miejsca parkingowe oraz zaplecze przesiadkowe.

Teren na którym realizowana jest inwestycja należy do Sosnowca. Natomiast okalająca go sieć drogowa stanowiąca splot dróg łączących trasę szybkiego ruchu S1, drogę krajową 79 i autostradę A4 jest w faktycznym zarządzie Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. I właśnie ta instytucja jest w trakcie zaawansowanej – na razie głównie projektowo – inwestycji, która nie tylko ma zmienić system łącznic drogowych, ale także ma zagwarantowań powstanie sporego centrum przesiadkowego i parkingowego w rejonie nowego przystanku kolejowego. Niestety – inwestycja kolejowa znacznie „wyprzedziła” plany drogowców. Oznacza to, iż przez jakiś czas możliwości pozostawienia samochodu i dalsza jazda pociągiem będzie ograniczona.

– Rozmawialiśmy z przedstawicielami UM Sosnowiec i wspólnie ustaliliśmy lokalizację nowego przystanku autobusowego – mówi Paweł Bednarek, Dyrektor MZDiM w Jaworznie. – Sosnowiec utworzy go w możliwie najdogodniejszym miejscu przy ul. Orląt Lwowskich, za stacją paliw ORLENu, w kierunku sosnowieckiej Niwki. Nie jest to bezpośrednio przy nowej stacji , ale obecny układ drogowy nie pozwala na inne rozwiązanie – dodaje P. Bednarek. Taka lokalizacja „obsłuży” jaworznickie linie E, J i S – natomiast linia A w takim układzie nie będzie obsługiwała nowego przystanku. Być może zaletą dodatkową nowego przystanku autobusowego będzie możliwość przesiadki z jaworznickiej komunikacji na metropolitalną linię do Tychów.

Potrzebna korekta

Miasto Jaworzno, świadome obustronnych korzyści, jakie może przynieść budowa przystanku, zwraca uwagę, iż według projektu rozkładu jazdy zbyt mało pociągów będzie obsługiwać stację. Żeby inwestycja dobrze spełniła swoją rolę, powinna nastąpić korekta rozkładu uwzględniająca więcej połączeń. – Niestety, w przedstawionym przez Marszałka Województwa projekcie, mniej więcej połowa przejeżdżających tamtędy pociągów nie będzie się zatrzymywać na przystanku. W związku z tym, wystosowaliśmy pismo do Marszałka w którym prosimy o ponowne rozpatrzenie możliwości zwiększonej obsługi planowanego do uruchomienia przystanku kolejowego. Liczymy też, iż w przyszłości będzie możliwe zwiększenie liczby połączeń między Katowicami a Jaworznem Szczakową/ Bukownem/ Krakowem – zauważa Paweł Bednarek, Dyrektor MZDiM w Jaworznie. Dla przykładu – z 3 połączeń w kierunku Katowic w godzinach porannych, które mogłyby zainteresować osoby chętne do podróżowania koleją do stolicy województwa, rozkład zakłada zatrzymanie się tylko jednego pociągu. Odjazd składu zaplanowany jest na godz. 7:06, co nie umożliwi dotarcie do pracy w Katowicach na godz. 7:00 czy 7:30. Możliwość wielu przesiadek, również na kolej zarówno z innego środka komunikacji publicznej, czy z transportu indywidualnego, jest konieczna, by zachęcić Mieszkańców do korzystania z kolei, która w ostatnich latach przeżywa swój renesans. Urząd Marszałkowski odpowiedział, iż nowy przystanek kolejowy ma przede wszystkim obsługiwać pociągi osobowe na trasie Katowice-Kraków, natomiast niektóre kursy pociągów pospiesznych mają jedynie uzupełniać siatkę połączeń – według deklaracji zwiększenie liczby ich zatrzymań nie jest na chwilę obecną planowane, jednak niewykluczone jest zwiększenie w przyszłości liczby pociągów osobowych obsługujących „Sosnowiec Jęzor Południe”.

Prace związane z budową nowego przystanku postępują, co odczuwają także kierowcy poprzez chwilowe utrudnienia w ruchu drogowym. Budynek starego przystanku, w ostatnich latach wykorzystywany jedynie do celów biurowych, zostanie wyburzony. Czy nowy przystanek – zgodnie z deklaracjami – zostanie uruchomiony w grudniu bieżącego roku? O tym przekonamy się już niebawem. Podobnie jak o tym, czy liczba pociągów obsługujących przystanek się zwiększy.

Idź do oryginalnego materiału