Ministerstwo Cyfryzacji poinformowało, iż już od stycznia 2025 roku wejdą zmiany odnośnie listów urzędowych. Nie będzie trzeba już nerwowo zaglądać do skrzynki na listy czy nie przegapiliśmy informacji o pilnej potrzebie odebrania ważnego listu, ponieważ na początku nowego roku większość firm, urzędów i zawodów zaufania publicznego, będzie zobowiązanych do umożliwienia obywatelom odbierania oraz wysłania elektronicznych doręczeń.
Fot. DALL·E 3 / Warszawa w Pigułce
Nowe technologie cały czas się rozwijają i normalna koleją rzeczy jest to, iż będą one wypierać starsze rozwiązania, tym bardziej o ile te były wadliwe lub niewystarczające. Już niedługo nastąpi bardzo istotny krok w cyfryzacji administracji państwowej. Nareszcie nie będzie potrzeby, aby dopasowywać plan całego dnia a następnie oczekiwać w kolejkach na poczcie, tylko po to aby nie przegapić ważnego pisma – już za kilka miesięcy, a dokładnie od 01.01.2025 roku bedzie można korzystać z internetowej formy odbioru listów poleconych.
Czym dokładnie są e-Doręczenia? Jest to odpowiednich klasycznych listów poleconych. Tym samym wielu z nas zaoszczędzi swój cenny czas i pieniądze mogą załatwić sprawę w dowolnym momencie dnia, w zaciszu swojego mieszkania, na jednym ze swoich urządzeń, np. na telefonie. Wspomniane rozwiązanie, usprawni w znacznym stopniu również pracę administracji publicznej, ponieważ dzięki temu czas załatwia spraw będzie znacząco skrócony, informacje będą w szybki i jasny sposób przekazywane. Nie będzie już niebezpieczeństwa, iż nasz list zaginał, a my nie dowiedzieliśmy się czego dotyczył.
Jak będzie wyglądać sama usługa?
Usługa jest całkowicie bezpłatna. Aby móc skorzystać z e-Doręczeń, będzie trzeba utworzyć specjalny adres i skrzynkę pocztową do e-Doręczeń. Pomocna w tym może się okazać strona mObywatela. Usługa będzie udostępniana stopniowo i bedzie mieć kilka etapów wdrożenia.
W pierwszej kolejności takie udogodnienie zostanie udostępnione większości firm, urzędów i zawodów zaufania publicznego, a następnie będą mogły z niej skorzystać podmioty publiczne, a potem miejmy nadzieję również te niepubliczne.
Zmiana nie odbędzie się automatycznie, a jedynie w przypadku podjętego działania.
Jeżeli ktoś nie utworzy nowego adresu i poczty elektronicznej do takiej korespondencji, to niestety przez cały czas będzie otrzymywał listy polecone od urzędów. Wszystkie pisma urzędowe będzie można odbierać i nadawać elektronicznie, dzięki Internetu, bez wychodzenia z domu. Kolejnym plusem jest to, iż z usługi bedzie można korzystać przez cała dobę.
Na jakich urządzeniach elektronicznych bedzie można skorzystać z e-Doręczeń?
Usługa powinna być dostępna na komputerach (w przeglądarce), na telefonach oraz tabletach.