

Do Wojewody Opolskiego wpłynął wniosek od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu zezwalający na realizacje inwestycji drogowej dla budowy odcinka drogi ekspresowej S11 pomiędzy Siemianicami a Gotartowem. To jeden z trzech odcinków realizowanej w tej chwili drogi ekspresowej S11, która skomunikuje województwo wielkopolskie i opolskie. Po podpisaniu w lipcu 2024 umowy na budowę 23 kilometrowego odcinka, wykonawca ma 39 miesięcy na realizacje tego zadania.
– Pierwsze dziesięć miesięcy wykonawca ma na przygotowanie wniosku na przygotowanie decyzji ZRID – informuje Agata Andruszewska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu. – Jej uzyskanie pozwoli na przekazanie wykonawcy placu budowy i rozpoczęcie robót budowalnych. Umożliwi też rozpoczęcie procedur związanych z wypłatą odszkodowań za nieruchomości przejęte pod budowę drogi. Inwestycja obejmuje realizację dwujezdniowej drogi ekspresowej na terenie woj. wielkopolskiego, łódzkiego i opolskiego, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Jej początkowy fragment będzie się łączył z drugim odcinkiem budowanej S11 na wysokości Siemianic w województwie wielkopolskim. Ominie kolejno miejscowości Gołkowice, Byczynę, Biskupice, Sarnów oraz Krzywiznę. W okolicach miejscowości Gotartów połączy się z kolejnym budowanym odcinkiem S11, który prowadzi do początku obwodnicy Olesna. Nowa trasa na znacznej długości zostanie poprowadzona nowym śladem. Przewidziano na niej budowę czternastu obiektów inżynierskich, w tym przejść dla zwierząt. W ramach inwestycji zaplanowano również budowę węzła drogowego Byczyna.
Planowana budowa S11 pomiędzy Siemianicami a Gotartowem to jeden z trzech odcinków realizacyjnych tej drogi ekspresowej pomiędzy końcem obwodnicy Kępna w województwie wielkopolskim i początkiem obwodnicy Olesna na terenie województwa opolskiego: koniec obwodnicy Kępna – Siemianice (12,5 km), Siemianice – Gotartów (22,7 km), Gotartów – początek obwodnicy Olesna (10,5 km). Na całym, 46-kilometrowym odcinku tej trasy zaplanowaliśmy budowę kilkudziesięciu obiektów inżynierskich, w tym przejść dla zwierząt, a także węzłów drogowych Kluczbork Północ i Kluczbork Południe, Siemianice oraz Byczyna.
Inwestycja przewiduje również budowę urządzeń ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także przebudowę infrastruktury technicznej (sieć wodociągowa i kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne). Ponadto w ciągu trasy głównej wybudowane zostaną dodatkowe jezdnie do obsługi przyległego terenu.
Pod koniec stycznia br. do Wojewody Wielkopolskiego złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka od Kępna do Siemianic, a pod koniec lutego br. do Wojewody Opolskiego złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji ZRID dla odcinka od Gotartowa do początku obwodnicy Olesna. Wszystkie trzy odcinki S11 będą dostępne dla ruchu w 2028 roku.
Agata Andruszewska:
Do 2031 roku cała S11 połączy leżący na Pomorzu Środkowym Kołobrzeg, Koszalin, Piłę, Poznań i Kępno z Aglomeracją Śląską. Po ukończeniu wszystkich odcinków trasa będzie liczyć ponad 560 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina (ok. 35 km) i odcinkiem obwodnicy Poznania w ciągu A2 (ok. 16 km) blisko 620 km.
autor: KZL