Odwołania w sprawie wyboru budowniczego obwodnicy Zatora oddalone

1 dzień temu





Krajowa Izba Odwoławcza podtrzymała decyzję Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) o wyborze wykonawcy nowej obwodnicy Zatora.

Budowa drogi obwodowej, na którą mieszkańcy miasta i kierowcy często przez nie przejeżdżający, mogła już trwać i zakończyć się w przyszłym roku. Jednak na drodze, nomen omen, stanęły przeszkody natury formalnej.

Wybór wykonawcy obwodnicy nastąpił we wrześniu 2024 roku i padł na firmę Skanska. Od tego rozstrzygnięcia odwołali się wszyscy uczestnicy postępowania, w tym Skanska.

„Po zapoznaniu się z argumentami przedstawionymi przez wykonawców zdecydowaliśmy się na unieważnienie wyników wyboru i ponowną weryfikację złożonej przez nich dokumentacji. Tym razem jako najkorzystniejsza została oceniona oferta konsorcjum Strabag Infrastruktura Południe (lider) i Strabag. Również od tego rozstrzygnięcia wpłynęły odwołania, które zostały przez Krajową Izbę Odwoławczą oddalone w całości” – informuje Kacper Michna, rzecznik prasowy krakowskiego oddziału GDDKiA.

Obwodnica pobiegnie nowym śladem i ominie centrum Zatora po zachodniej stronie. Droga o długości 2,1 km będzie przebiegać od ronda na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 44 z drogą wojewódzką nr 781 w ciągu ulicy 1 Maja do stacji paliw na drodze drodze krajowej nr 28 przy ulicy Wadowickiej. Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP, co oznacza drogę główną ruchu przyspieszonego, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku. Drogowcy rozbudują w ramach inwestycji fragmenty ulic Wadowickiej, Sikorskiego, Bugajskiej, Jana Pawła II i Hallera.

Powstaną nowe drogi gminne, które skomunikują tereny przylegające do obwodnicy. Konieczna będzie przebudowa infrastruktury technicznej kolidującej z budową.

„Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Przewidzieliśmy jedno przejście i trzy przepusty dla zwierząt. Powstaną dwa stawy kompensacyjne – sztuczne mokradła dla zwierząt – i ekrany akustyczne” – informuje rzecznik.

GDDKiA planuje podpisanie umowy na budowę trasy w lipcu, po kontroli dokumentów. Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku. Ma kosztować 76,2 mln zł. Budowa ma się rozpocząć w tym roku, a zakończyć w 2027.

Idź do oryginalnego materiału