Znamy repertuar Opery Lubelskiej na listopad. Sprawdziliśmy, na co warto się wybrać i co zobaczyć.
PHANTOM – PORÓBUJ OPERY
To oferta Opery Lubelskiej, adresowana do uczniów szkół podstawowych – klas VI-VIII i szkół średnich, do osób z niepełnosprawnością, której celem jest zapoznanie z ofertą Opery, zaproszenie w muzyczną podróż do świata musicalu, operetki i opery, a także integracja społeczna.
Młodzież będzie uczestniczyć w próbie, z pełnym składem orkiestry symfonicznej, konkretnie w jednej części danego spektaklu, znajdującego się w aktualnym repertuarze Opery.Przed próbą będzie miało miejsce krótkie „wprowadzenie” – streszczenie zawierające najważniejsze informacje, fabułę dan ego spektaklu, które również przybliży charakterystykę głównych bohaterów, ich najważniejsze cechy i motywy działania.
Kolejnym spektaklem, który został włączony do oferty „Popróbuj Opery” jest „PHANTOM” Maury Yestona, jeden z najpopularniejszych i najpiękniejszych tytułów musicalowych w historii literatury muzycznej.
Fabuła musicalu jest osnuta na kanwie powieści Gastona Leroux Upiór w operze z 1911 roku i koncentruje się na losach młodej sopranistki Christine Daae, która staje się obsesją tajemniczego zdeformowanego geniusza muzycznego znanego jako Upiór Opery. Jest to niezwykle atrakcyjny motyw, z którego czerpie garściami nie tylko sceniczna sztuka muzyczna, ale również popkultura.
KIEDY: „PHANTOM” – Popróbuj opery – 6 listopada, godz. 10:00
„POPRÓBUJ OPERY” – „ZEMSTA NIETOPERZA” w reżyserii ARTURA BARCISIA
„Zemsta nietoperza” Johanna Straussa uznana została za arcydzieło operetki wiedeńskiej. Po pierwszym wystawieniu zdobyła wszechświatową sławę i do dziś niepodzielnie króluje w repertuarach największych teatrów operowych. Wspaniała muzyka – walce, polki, arie oraz intrygujące, pełne humoru libretto, w doskonałym tłumaczeniu Juliana Tuwima – na naszej scenie tym razem w reżyserii Artura Barcisia!
Streszczenie fabuły “Zemsty nietoperza” nie jest konieczne, bo to nie ona jest najważniejsza: to komedia charakterów. Mamy tutaj całą galerię barwnych postaci: Rozalinda – piękna, nieco znużona swoim życiem w dobrobycie żona, która chętnie uległaby pokusie; Eisenstein – mąż Rozalindy, który jest znanym kobieciarzem, a znieważenie policjanta, za które ma trafić do więzienia, to jego najmniejszy grzeszek; Alfred – śpiewak (tenor, oczywiście) i poeta, odważny tylko w słowach; Adela – pokojówka, która marzy o wielkiej karierze i nie zawaha się użyć wszelkich środków, by ją osiągnąć; Książę Gigi – bajecznie bogaty, niezbyt rozgarnięty i okropnie znudzony, ciągle szuka nowych podniet; Blind – mierny adwokat, który załatwił swojemu klientowi… wyższą karę i w końcu Falke – przebiegły twórca całej intrygi. W dodatku na balu u Księcia w II akcie każdy udaje kogoś innego – trochę jak w życiu… Jednak wszyscy bohaterowie mają do siebie samych taki dystans, iż traktujemy ich jeżeli nie z sympatią, to przynajmniej z pobłażliwością…
—
Libretto: Richard Genée i Karl Haffner wg wodewilu „Le Réveillon” Henri Meilhaca i Ludovica Halévy’ego
Przekład: Julian Tuwim
Zapraszamy – POPRÓBUJ OPERY:
PHANTOM – 6 listopada, godz. 10:00
ZEMSTA NIETOPERZA – 27 listopada, godz. 10:00
PHANTOM
Musical wszech czasów „PHANTOM” z muzyką Maury’ego Yestona i librettem Arthura Kopita, na podstawie słynnej gotyckiej powieści „Upiór Opery” Gastona Leroux już 8 listopada, godz. 18:00 oraz 9 listopada, godz. 17:00
KRÓLEWNA ŚNIEŻKA
„Królewna Śnieżka” to jedna z najpiękniejszych bajek, znaną wszystkim z opowiadań, lektury „Baśni Braci Grimm”, a także z filmu. Tym razem bajkę o królewnie Śnieżce widzowie zobaczą jako przedstawienie baletowe. To znaczy, iż historia Śnieżki, jej macochy – złej Królowej i siedmiu krasnoludków zostanie opowiedziana tańcem.
Baletowa wersja „Królewny Śnieżki” skomponowana (na podstawie libretta Witolda Borkowskiego i Stanisława Piotrkowskiego) przez Bogdana Pawłowskiego w 1970 r. przyniosła autorowi ogromną popularność i niesłabnącą sympatię młodych widzów.
Losy pięknej i dobrej, ale niestety znienawidzonej przez złą macochę Śnieżki oraz siedmiu wesołych krasnali od lat dostarczają dzieciom niezapomnianych emocji.
***
Muzyka: Bogdan Pawłowski, Libretto: Witold Borkowski, Stanisław Piotrowski, Choreografia, reżyseria, inscenizacja: Violetta Suska, Dyrygent: Przemysław Fiugajski, Scenografia: Anna Bobrowska-Ekiert, Asystent choreografa-pedagog: Włodzimierz Wyczegzanin, kooperacja muzyczna: Tomasz Chmiel
Czas trwania spektaklu: ok. 2 godziny, z jedną przerwą
KIEDY: 12 listopada, godz. 9:00 i 12:00 oraz 26 listopada, godz. 10:00.
CINEMA TANGO Live Show magia filmu w rytmie tanga /spektakl gościnny/
Cinema Tango Live Show to niezwykłe widowisko, w którym świat kina spotyka się z pasją argentyńskiego tanga. Na scenie ożyją największe muzyczne obrazy srebrnego ekranu – od „Por una Cabeza” z Zapachu kobiety, przez rytmy rodem z Chicago, aż po namiętne emocje Moulin Rouge. W programie znajdą się także taneczne interpretacje motywów z takich arcydzieł jak Lista Schindlera, Amelia czy Ojciec chrzestny. To spektakl, który łączy dramatyzm, zmysłowość i piękno, pozostawiając widzom niezapomniane wrażenia.
Muzycy
Oprawę muzyczną tworzy orkiestra na żywo – Sonder Tango Orchestra z Mediolanu, gwarantująca energię i autentyczne brzmienie tanga.
- Marin Troncozo (Argentyna)
- Nicolas Maceratesi – bandoneon
- Melody Quinteros – skrzypce
- Virgilio Monti – kontrabas
- Mariano Siccardi – fortepian
Tancerze
Na scenie wystąpią mistrzowie tanga, których kunszt łączy perfekcję techniki z siłą emocji:
- Aldana Silveira & Diego Ortega – Mistrzowie Świata w Tango de Salon, występowali na Broadwayu
- Manuela Rossi & Juan Malizia – Mistrzowie Świata w Tangu Scenicznym, znani z londyńskiego West Endu
- Patrycja & Jakub Grzybek – Mistrzowie Europy w Tangu Scenicznym, półfinaliści Mundial de Tango
- Iara Duarte & Jesus Paez – wielokrotni finaliści Mundial de Tango w Buenos Aires
Cinema Tango Live Show to wyjątkowa podróż przez emocje, w której magia kina i tango argentyńskie spotykają się na jednej scenie.
KIEDY: 15 listopada, godz. 19:00
HALKA Stanisław Moniuszko
To bez wątpienia jedna z najpopularniejszych i najczęściej wystawianych oper polskich. Jej autorem jest Stanisław Moniuszko nazywany Ojcem Polskiej Opery Narodowej.
Libretto opery autorstwa Włodzimierza Wolskiego opowiada historię tragicznej miłości pochodzącej z Podhala Halki do szlachcica Janusza. Dziewczyna uwiedziona przez panicza zachodzi w ciążę. Janusz jednak planuje poślubić Zosię, pochodzącą z bogatej i szlacheckiej rodziny. Załamana Halka w rozpaczy rzuca się w nurt rzeki. Dzieło Stanisława Moniuszki ukazuje konflikt klasowy i moralny dramat dziewczyny, która pada ofiarą miłosnego oszustwa.
Istotnym aspektem opery jest jej narodowy charakter, uzyskany poprzez umiejscowienie akcji w środowisku polskim. Moniuszko po mistrzowsku skontrastował tu dwie grupy społeczne – śpiew szlachecki cechuje pompatyczność, zaś góralski jest prosty i szczery. Narodowy wydźwięk pojawia się również w warstwie muzycznej poprzez wykorzystanie rytmiki tańców narodowych – poloneza i mazura.
„Halka” Stanisława Moniuszki uważana jest za jedną z najważniejszych oper w naszym kraju.
Polska opera narodowa z muzyką Stanisława Moniuszki do libretta Włodzimierza Wolskiego po raz pierwszy w Lublinie! (Premiera 24 i 25 października 2025 r., godz. 18:00 – Sala Operowa Centrum Spotkania Kultur w Lublinie)
Realizatorzy:
kierownictwo muzyczne: Vincent Kozlovsky
reżyseria: Jarosław Kilian
choreografia: Iwona Runowska
scenografia: Marek Chowaniec
kostiumy: Agata Uchman
przygotowanie chóru: Grzegorz Pecka
asystent reżysera: Anna Rękas
Autorką grafiki jest Anna Maria Macugowska
KIEDY: 22 listopada, godz. 18:00 oraz 23 listopada, godz. 17:00
ZEMSTA NIETOPERZA
„Zemsta nietoperza” Johanna Straussa uznana została za arcydzieło operetki wiedeńskiej. Po pierwszym wystawieniu zdobyła wszechświatową sławę i do dziś niepodzielnie króluje w repertuarach największych teatrów operowych. Wspaniała muzyka – walce, polki, arie oraz intrygujące, pełne humoru libretto, w doskonałym tłumaczeniu Juliana Tuwima – na naszej scenie tym razem w reżyserii Artura Barcisia!
—
Libretto: Richard Genée i Karl Haffner wg wodewilu „Le Réveillon” Henri Meilhaca i Ludovica Halévy’ego
Przekład: Julian Tuwim
—
Realizatorzy:
Reżyseria: Artur Barciś
Kierownictwo muzyczne: Ruben Silva
Opracowanie muzyczne: Łukasz Sidoruk
Dyrygent: Łukasz Sidoruk / Vincent Kozlovsky
Scenografia i kostiumy: Tatiana Kwiatkowska
Choreografia: Iwona Runowska
Asystent reżysera: Anna Rękas
Multimedia: Franciszek Barciś
Przygotowanie chóru: Grzegorz Pecka
Przygotowanie baletu: Roman Kamiński
Reżyseria świateł: Marcin Nogas
Realizacja dźwięku: Łukasz Jakubowski, Cezary Socha, Piotr Rybczyński
Inspicjent: Iwona Jarzyna-Manel, Michał Wnuk
—
KIEDY: 28 listopada, godz. 18:00 oraz 29 listopada, godz. 18:00
Opera Lubelska – Instytucja Samorządu Województwa Lubelskiego
ul. Marii Curie-Skłodowskiej 5
Bilety:
Dział obsługi widowni: tel. 81 532 25 21
Kasa biletowa: tel. 81 532 96 65; kom. 502 662 956
e-mail: [email protected]
www.operalubelska.pl
Źródło: Opera Lubelska