Operator zapłaci klientom. UOKiK nałożył na niego ogromną karę

3 godzin temu

Prezes UOKiK nałożył na operatora Vectra karę w wysokości ponad 68 milionów złotych za stosowanie niedozwolonych praktyk przy modyfikacji umów. Firma będzie musiała zwrócić konsumentom pobrane podwyżki abonamentowe.

Fot. Pixabay

Nieprzejrzyste zasady podwyżek

Sprawa dotyczy klauzul wprowadzonych przez Vectrę we wrześniu 2022 roku, które dawały firmie szerokie możliwości modyfikacji umów i podnoszenia opłat. Operator mógł zmieniać ceny nie tylko ze względu na inflację, ale także z powodu „wzrostu nakładów” czy „rozszerzenia funkcjonalności” usług. Kryteria te były na tyle niejasne, iż klienci nie byli w stanie przewidzieć potencjalnych zmian w wysokości rachunków.

„Zawierając jako konsumenci umowę, powinniśmy wiedzieć, ile będziemy za daną usługę co miesiąc płacić. Cena jest kluczowym elementem wpływającym na decyzje o zawarciu umowy, powinna być jasno i zrozumiale nam komunikowana” – podkreśla Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Błyskawiczne podwyżki dla nowych klientów

Szczególnie kontrowersyjną praktyką było podnoszenie cen krótko po zawarciu nowych umów. Klienci skarżyli się, iż już po kilku miesiącach od podpisania kontraktu otrzymywali informacje o podwyżkach. Co więcej, operator w tym samym czasie oferował nowym klientom umowy na starych, niższych cenach.

„Nieakceptowalny jest fakt, iż umowa została zawarta od 1 grudnia 2023, a już po 3 miesiącach opłata jest indeksowana” – cytuje UOKiK jedną ze skarg klientów. Osoby, które nie godziły się na nowe warunki, musiały liczyć się z karami za przedterminowe rozwiązanie umowy.

Nowe prawo wzmocni ochronę konsumentów

Od 10 listopada wchodzi w życie Prawo Komunikacji Elektronicznej, które ma lepiej chronić konsumentów przed podobnymi praktykami. Nowe przepisy znacząco ograniczą możliwość modyfikacji umów na czas określony – będzie to możliwe tylko w nadzwyczajnych, obiektywnych okolicznościach, których operator nie mógł przewidzieć.

Zmienią się także zasady dotyczące umów na czas nieokreślony. Operatorzy będą mogli je modyfikować tylko wtedy, gdy taka możliwość została jasno określona w umowie. Dodatkowo, zostanie ograniczona wysokość odszkodowania za wcześniejsze rozwiązanie umowy – nie będzie ono mogło przekroczyć sumy pozostałych do zapłaty abonamentów.

Co to oznacza dla klientów klientów?

Po uprawomocnieniu się decyzji UOKiK, Vectra będzie zobowiązana do:

  • Zwrotu klientom pobranych podwyżek abonamentowych
  • Zaprzestania stosowania niedozwolonych klauzul umownych
  • Poinformowania o tym fakcie na swojej stronie internetowej i profilu Facebook

Klauzule uznane za niedozwolone są bezskuteczne i nie wiążą konsumentów – należy je traktować tak, jakby nigdy nie zostały zawarte w umowie.

Idź do oryginalnego materiału