86 procent mieszkańców Wrocławia, którzy wypowiedzieli się w konsultacjach społecznych o tramwaju na Psie Pole, chce, by inwestycja powstała. Rozbieżne są jednak ich argumenty i oczekiwania co do tego, w którym wariancie. W czasie konsultacji społecznych wpłynęło około 2 tysiące opinii.
Od 4 marca do 6 kwietnia 2025 odbywały się we Wrocławiu konsultacje społeczne dotyczące trasy tramwajowej na Psie Pole.
Tramwaj na Psie Pole – dwa warianty
Z przeprowadzonych analiz wynikało, iż z dziesięciu wstępnie proponowanych wariantów najkorzystniejsze dla tramwaju na Psie Pole są trasy rozpoczynające się na skrzyżowaniu al. Brücknera z ulicami Kwidzyńską i Toruńską. Obie biegną dalej wzdłuż al. Brücknera do ul. Krzywoustego oraz przez nowy most nad Widawą i tu – w zależności od wariantów: albo bliżej rzeki w korytarzu ul. Dywizjonu 303, albo w stronę ronda Lotników Polskich.
Te dwa warianty eksperci wskazali w „Studium korytarzowym” – opracowaniu, które w styczniu 2025 r. Urząd Miejski Wrocławia przedstawił mieszkańcom. W porównaniu z pozostałymi były one najbardziej korzystne.
Wariant 1 – liczący około 5,93 km – to trasa prowadząca bliżej Widawy wzdłuż ul. Dywizjonu 303 i dalej w kierunku ul. Litewskiej i cmentarza Kiełczowskiego. Pętla wstępnie jest zaplanowana przy nieistniejącej jeszcze Trasie Olimpijskiej na wysokości ul. Nowogródzkiej. Wg analiz pozwoli na dotarcie do centrum w najkrótszym czasie, omija historyczne centrum Psiego Pola, a prognozy wykazały, iż tylko w ciągu doby na tym odcinku trasy korzystałoby z niego ok. 20 tys. pasażerów.
Wariant 2 – 5,74 km – prowadzący ul. Krzywoustego przez historyczne centrum Psiego Pola przez rondo Lotników Polskich, ulicą Kiełczowską do pętli bezpośrednio przy cmentarzu Kiełczowskim, według analiz przewiezie na dobę najwięcej – ok. 25 tys. – pasażerów i ma mniej kolizji z zielenią.
Pozostałe warianty obsługiwałyby mniej pasażerów, czas dojazdu do centrum byłby dłuższy, trasy prowadziłyby przez tereny cenne przyrodniczo, wymagające budowy dodatkowych nowych mostów oraz wiaduktów i byłyby droższe.
Tramwaj na Psie Pole – konsultacje społeczne
– Rozmawialiśmy z mieszkańcami o rekomendacjach ekspertów i dwóch proponowanych wariantach tej inwestycji. Docelowo chcemy tam tramwaje. Ale ciekawym rozwiązaniem, które się pojawiło w konsultacjach, jest pomysł poprowadzenia wcześniej Trasy Autobusowej a potem dodanie tramwaju. Mieszkańcy w konsultacjach wskazują, iż istniejąca siatka połączeń autobusowych działa tam sprawnie, tylko ważne by „odciąć je od ruchu samochodowego”. Na Psim Polu mieszka w tej chwili około 24 tys. osób – to, jedno z najbardziej zaludnionych osiedli Wrocławia, które wciąż intensywnie się rozwija – podkreśla prezydent Wrocławia Jacek Sutryk.
W czasie konsultacji społecznych mieszkańcy mogli zapoznać się z dwoma wariantami, porozmawiać z ekspertami odpowiedzialnymi za analizy i powiedzieć, który z wariantów jest – wg nich – najlepszy.
– Mieszkańcy mogli wziąć udział w e-spotkaniu, spotkaniu „na żywo”, część mieszkańców wzięła udział w spotkaniu sondażowym w formie kilkugodzinnych warsztatów, odbyły się też spotkania i warsztaty dla dzieci i młodzieży. Można było też wypełnić e-formularz dostępny na stronie wroclaw.pl/konsultacje. Zrobili to dość licznie – dopisała zarówno frekwencja na spotkaniach, jak i przesłane e-formularze – wymienia Krzysztof Ziental, kierownik Działu Partycypacji w Wydziale Partycypacji Społecznej UM Wrocławia.
W sumie Miasto zebrało blisko 2 tys. opinii. Wśród mieszkańców byli też tacy, którzy wskazywali, iż w ogóle nie chcą tramwaju. I choć z e-formularza wynika, iż 86 proc. wypowiadających się osób chce powstania linii tramwajowej na Psie Pole, mieszkańcy nie wskazali jednak jednoznacznie żadnego z dwóch proponowanych wariantów.
– Pojawiło się trochę obaw i wątpliwości mieszkańców. Dotyczyły one między innymi: ingerencji w tereny zieleni, możliwego hałasu, drgań i innych uciążliwości zarówno na etapie budowy, jak i eksploatacji torowiska – wymienia Monika Kozłowska Święconek, dyrektorka Wydziału Mobilności Miejskiej.
Tramwaj na Psie Pole – opinie o wariantach
Co mieszkańcy sądzą o poszczególnych wariantach? Wariant W1 jest postrzegany przez część osób biorących udział w konsultacjach jako lepiej dostosowany do obsługi gwałtownie rozwijających się obszarów mieszkaniowych w rejonie ulic Dywizjonu 303 i Litewskiej. Mieszkańcy argumentowali, iż linia tramwajowa poprawiłaby nowym osiedlom dostępność do transportu publicznego, zmniejszając zależność od samochodów i zmniejszając korki.
Wśród opinii osób biorących udział w konsultacjach najczęściej pojawiającym się argumentem przeciwko wariantowi W1 trasy tramwajowej jest obawa przed zniszczeniem terenów zieleni i utratą spokojnego charakteru tej części Psiego Pola.
Wskazując na wariant W2, czyli przez rynek osiedla mieszkańcy mówili o tym, iż przechodzi przez gęsto zaludnione obszary, gdzie mieści się dużą sklepów i obiektów handlowych. Część osób biorących udział w konsultacjach doceniała fakt, iż trasa W2 przechodziłaby przez rondo Lotników Polskich, będące ważnym węzłem przesiadkowym.
Przeciwnicy tego wariantu obawiają się naruszenia historycznego charakteru rynku Psiego Pola i tego, czy poprowadzenie tam tramwaju nie jest potencjalnym zagrożeniem dla stojących tam budynków, które nie maja piwnic i płytkie fundamenty. Obawiają się też hałasu, drgań i uciążliwości.
Pętla w pobliżu cmentarza Kiełczowskiego jest postrzegana przez mieszkańców jako zaleta. Sporo osób proponowało też zorganizowanie tam parkingu P&R lub przedłużenie systemu komunikacyjnego do Kiełczowa i innych sąsiednich terenów.
Tramwaj na Psie Pole – co dalej?
– Konsultacje społeczne nie wskazały jednoznacznie żadnego z wariantów. Dlatego na tym etapie nie zdecydowaliśmy się na ostateczny jego wybór. Zapadła decyzja o przygotowaniu koncepcji dla obu wariantów trasy. Ta koncepcja, w dużo większym stopniu niż studium korytarzowe, rozrysuje trasy, przeanalizuje oba warianty pod kątem technicznym oraz oszacuje wpływ torowiska na ulice i otoczenie. Przyszły projektant będzie miał za zadanie szczegółowo przeanalizować obie trasy także pod kątem poziomu hałasu, drgań, ingerencji w tereny zieleni i propozycji mieszkańców co do usytuowania przystanków. Pozwoli to na przeanalizowanie obaw i zagrożeń wskazanych przez mieszkańców dotyczących budowy jednej i drugiej trasy. W obu opcjach pętla tramwajowa – zgodnie z sugestiami mieszkańców – będzie usytuowana w rejonie cmentarza Kiełczowskiego – informuje dyrektor Monika Kozłowska-Święconek.
Przetarg na wykonanie tej koncepcji będzie przygotowany i ogłoszony jeszcze w 2025 roku. Po opracowaniu koncepcji dla obu wariantów wraz z dodatkowymi analizami zostanie podjęta decyzja o wyborze wariantu do dalszego projektowania budowlanego.
Foto: mat. prasowe