Opolskie drogi krajowe w ostatnich latach przechodzą systematyczną rozbudowę. Przykładem powstanie dodatkowej jezdni na 6-kilometrowym odcinku drogi krajowej nr 46 na trasie Nysa-Pakosławice. Inne przykłady to prace na drodze krajowej 45, na odcinkach Krapkowice – Rogów Opolski czy Jełowa – Bierdzany.
Finał obu tych inwestycji w tym roku. Opolski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad planuje, iż w tym roku rozpocznie się kolejna inwestycja na DK45. Mowa o liczącym około 9 kilometrów odcinku Zawada – Jełowa. Przetarg na tę inwestycję GDDKiA Opole ogłosiła pod koniec 2024 roku.
Opolskie drogi krajowe do rozbudowy – będzie wycinka części lasu
Na tym odcinku droga biegnie głównie przez las. Dlatego można się spodziewać sporej wycinki przydrożnych drzew. Na tym jednak ingerencja w drzewostan się nie skończy. Wszystko z racji budowy wiaduktu, który zastąpi obecny przejazd kolejowy pomiędzy Osowcem i Jełową.
W myśl obowiązujących przepisów, wiadukt musi być prostopadły do linii kolejowej. To oznacza, iż drogowcy muszą wykonać prowadzące do niego jezdnie w nowym śladzie. Ich łączna długość to około 800 metrów. A to oznacza wycinkę części lasu pod ich budowę. Drogowcy argumentują, iż w ten sposób wzrośnie bezpieczeństwo, ponieważ przejazd nad torami będzie bezkolizyjny.
W ramach inwestycji powstanie też rondo na skrzyżowaniu DK45 z drogą powiatową nr 1728 (Kolanowice – Węgry). Przebudowę przejdą też mosty nad Małą Panwią, Kanałem Fabrycznym i Brynicą. Powstać ma też ciąg pieszo-rowerowy i nowe chodniki w miejscowościach.
Rozbudowa trasy Kluczbork – Praszka
GDDKiA Opole planuje też rozbudowę wspólnego, liczącego 11 km długości odcinka dróg nr 45 i 42, łączącego Kluczbork z Praszką.
– Odcinek przewidziany do rozbudowy rozpoczyna się przy miejscowości Ligota Górna. To okolica planowanego węzła drogowego Kluczbork Południe, który powstaje w ramach budowy drogi S11. Inwestycja będzie się kończyć za Karłowem, łącząc się z budowaną obwodnicą Praszki – opisuje Agata Andruszewska, rzeczniczka GDDKiA Opole.
– Inwestycja obejmuje przebudowę siedmiu skrzyżowań z drogami powiatowymi i gminnymi. Do tego dochodzi przebudowa mostu i budowa przepustu drogowego w Ligocie Górnej. Wykonamy też dodatkowe jezdnie, ciągi pieszo-rowerowe, oświetlenie przejść dla pieszych oraz samej drogi – wylicza.
Pod koniec minionego roku zawnioskowali do wojewody Moniki Jurek o wydanie decyzji ZRID (czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej). Gdy ją uzyskają, będą mogli ogłosić przetarg na wykonanie tego zadania. Drogowcy zakładają rozpoczęcie tej inwestycji w 2026 roku.
***
Odważne komentarze, unikalna publicystyka, pasjonujące reportaże i rozmowy – czytaj w najnowszym numerze tygodnika „O!Polska”. Do kupienia w punktach sprzedaży prasy w regionie oraz w formie e-wydania