“Opony mają wpływ na 49% kosztów floty” – wywiad z Marcinem Sarnowskim z Continental Opony Polska

1 tydzień temu

Jak zaoszczędzić na kosztach działalności? To pytanie zadaje sobie dziś niemal każdy operator floty pojazdów ciężarowych. Teoretycznie niewielkim elementem biznesu transportowego, niekiedy niemal pomijanym w wyliczeniach, są opony. Marcin Sarnowski z polskiego oddziału Continental twierdzi tymczasem, iż ogumienie ma wpływ na niemal połowę kosztów całej floty. Jak to możliwe oraz jak oszczędzać pieniądze, dzięki oponom? Zachęcamy do lektury wywiadu.

Witold Hańczka: Opony stanowią zaledwie około 2% udziału w kosztach floty pojazdów. Continental szacuje jednak, iż mają bardziej lub mniej bezpośredni wpływ na aż 49% całości kosztów. Dlaczego?

Marcin Sarnowski, Business Development Manager Fleet Solutions w Continental Opony Polska: Zgadza się, z raportu opublikowanego przez Continental w 2024 roku wynika, iż wydatki na zakup opon dla flot stanowią zaledwie 2% ich wszystkich kosztów operacyjnych. Ten sam raport pokazuje również, iż opony mają wpływ aż na 49% wszystkich kosztów. Przede wszystkim wpływają na koszty związane z wydatkami na paliwo, które stanowią 21% kosztów operacyjnych badanych flot, a także na koszty napraw i obsługi pojazdów, odpowiadające za 6% całości.

Wpływ zakupu odpowiednich opon jest także zauważalny w obszarze administrowania flotą, które stanowią do 10% kosztów operacyjnych. Ważne jest to szczególnie teraz, kiedy przy aktualnej presji inflacyjnej oraz wzroście kosztów pracy należy efektywnie zarządzać czasem pracy oraz obowiązkami pracowników firmy.

Ostatnim czynnikiem, na który zakup opon ma bezpośredni wpływ, są regulacje dotyczące opłat drogowych dla przewoźników, coraz częściej uzależniane od klasyfikacji pojazdu m.in. pod względem zużycia paliwa oraz emisji CO2. Wartości tych opłat zależne są m.in. od oporów toczenia opony.

Obecnie w ofercie Waszego ContiConnect znajdują się 3 główne typy usług (ContiConnect Lite, via Yard i via Live). Jakie rozwiązania wybierają najczęściej klienci działający na polskim rynku?

Rozwiązania te są przeznaczone do różnego typu użytkownika. Rozwiązanie via YARD najlepiej sprawdzi się u klienta, którego pojazdy co najmniej raz dziennie pojawiają się w bazie lub na parkingu, na którym zainstalujemy urządzenie YARD READER. Urządzenie YR, zamontowane np. na dystrybutorze paliwa albo bramie wjazdowej, będzie w stanie pobrać dane z czujników umieszczonych w oponach i przesłać je do portalu CONTICONNECT, tak aby operator floty miał do nich wgląd. Rozwiązanie to sprawdzi się np. u operatorów autobusów komunikacji miejskiej lub transportu regionalnego opartego na codziennym powrocie w miejsce podjęcia ładunku, np. w przypadku transportu towarów dla dyskontów.

Kolejne dostępne rozwiązanie, via LIVE, może być oparte na urządzeniach telematycznych dostarczanych przez Continental lub połączone z urządzeniami klienta. Dane z czujników podczas jazdy są na bieżąco przesyłane do chmury ContiConnect, do której dostęp realizowany jest poprzez portal internetowy lub aplikację mobilną dostępną także bezpośrednio dla kierowcy pojazdu.

Rozwiązanie ContiConnect Lite to forma zachęcenia klienta do testu naszych narzędzi, działające dla maksymalnie pięciu pojazdów wyposażonych w czujniki. Podczas postoju pojazdu urządzenie mobilne, na którym zainstalowana jest aplikacja, komunikuje się z czujnikami dzięki technologii Bluetooth i uaktualnia dane dotyczące ciśnienia oraz temperatury w systemie. Aktualnie najpopularniejszym rozwiązaniem wybieranym przez naszych klientów jest ContiConnect Live w wersji z urządzeniami telematycznymi dostarczanymi przez Continental.

Przeczytaj relację z premiery nowych opon ciężarowych Continental Conti Eco Gen 5

O jakich kosztach na pojedynczy pojazd mówimy w przypadku korzystania z rozwiązania ContiConnect Live? Od ilu pojazdów we flotach usługa zaczyna być opłacalna, według Waszych wyliczeń?

Koszt wyposażenia standardowego zestawu (ciągnik + naczepa, posiadające razem 12 kół) w czujniki oraz niezbędne urządzenia elektroniczne to kwota ok. 1000 EUR. Aby obniżyć te koszta, można w czasie planowej wymiany opon wybrać ogumienie Continental iTire, które już fabrycznie wyposażone jest w czujniki. Wielu klientów wybiera również opony iTire na etapie specyfikowania zamówień na nowe ciągniki i naczepy u dilerów.

Według naszych danych opłacalne jest skorzystanie z możliwości systemu ContiConnect już choćby w przypadku jednej ciężarówki czy zestawu. Koszt usunięcia jednej awarii (wystrzału), która spowodowana jest ubytkiem ciśnienia w oponie lub nagłym wzrostem temperatury, przewyższa w tej chwili koszt instalacji systemu na cały pojazd. Mobilne usługi wulkanizacyjne, zarówno na terenie naszego kraju jak i za granicą, znacząco podrożały w ostatnim czasie, co skłania ku instalacji systemu monitorującego ciśnienie i temperaturę w oponie.

Polska branża transportowa jest silnie rozdrobniona. Czy dotarcie z ofertą ContiConnect do klienta dysponującego mniejszą flotą jest dla Was znacznie trudniejsze?

Do klientów końcowych trafiamy zarówno bezpośrednio poprzez pracowników działu flotowego Continental Opony Polska Sp. z o.o., jak i przez regionalnych dystrybutorów.

Od niedawna w oponach współpracujących ze zdalnymi systemami kontroli ogumienia Continental montowany jest nowy typ czujnika. Czym różni się od swojej poprzedniej wersji?

Czujnik w wersji 2.0, dostępny na rynku od 2023 roku, to unowocześniona wersja poprzednika. Przede wszystkim wyposażono go w moduł do komunikacji Bluetooth działający na postoju, umożliwiający szybką komunikację z urządzeniami, na których zainstalowana jest aplikacja ContiConnect On-Site APP służąca do odczytu danych z czujników oraz mająca pełne możliwości konfiguracyjne systemu, np. dodawanie nowych pojazdów, przypisywanie czujników do pojazdu itp. Nowy czujnik może również oszacować przebieg opony, co jest kluczową informacją podczas planowania wymiany opon we flotach.

Informacje o usterkach opony, o nieprawidłowym ciśnieniu powietrza – jakie jeszcze dane sczytywane są przez czujniki?

Czujnik 2.0 odczytuje np. dane o temperaturze opony – jest to bardzo przydatnym parametrem chroniącym pojazd przez poważną awarią w przypadku np. zablokowania zacisku hamulcowego lub problemów z łożyskiem.

Dla wielu klientów ważna jest także informacja czy koło z czujnikiem przez cały czas znajduje się na pojeździe. Dla przykładu, w momencie kradzieży koła system poinformuje o utracie kontaktu z czujnikiem.

W przypadku dużych flot przetwarzanie danych generowanych przez opony i m.in. poprawne planowanie wymiany ogumienia może być dużym wyzwaniem. W jaki sposób Continental wspiera klientów w tym zakresie?

Continental wspiera swoich klientów przygotowując raporty dotyczące stanu opon bazujące na danych z czujników. Korzystając z funkcji estymacji przebiegu opony można wygodnie zaplanować jej zakup i wymianę czy to w warsztacie własnym floty czy korzystając z udogodnień systemu Conti 360 opiekującego się flotami i działającego na terenie całej Europy.

Jakich zmian w ramach systemów zdalnego monitorowania opon Continental możemy spodziewać się w ciągu najbliższych miesięcy/lat?

Dział Digital Solutions Continental w sposób nieprzerwany pracuje nad uatrakcyjnieniem naszej oferty, co jest szczególnie ważne w obliczu wyzwań stawianych przed flotami przez coraz to nowsze regulacje prawne. Narzędzia, takie jak oferowane w tej chwili rozwiązania cyfrowe, wydłużają żywotność opony oraz pomagają oszczędzać paliwo. Dodatkowo, w niedalekiej przyszłości czujnik w wersji 3.0 będzie również na bieżąco mierzył głębokość bieżnika opony.

Idź do oryginalnego materiału