Opony zimowe czy całoroczne – na to pytanie nie ma uniwersalnej odpowiedzi. Dla jednych kierowców jedynym rozsądnym wyjściem są porządne zimówki, inni zadowolą się z kompletu wielosezonowego. Wszystko zależy od kilku kwestii związanych z eksploatacją auta. Aby ułatwić wybór niezdecydowanym, przygotowaliśmy krótki poradnik, który z pewnością pomoże w podjęciu adekwatnej decyzji.
Zimowe czy całoroczne – na czym oprzeć wybór?
Żeby określić, czy w naszym wypadku lepsze będą opony zimowe, czy całoroczne, należy odnieść się do czterech czynników: sposób użytkowania auta, styl prowadzenia, wykonywane przebiegi oraz moc samochodu. Ich kombinacja pozwoli wskazać, które rozwiązanie będzie wskazane w naszym przypadku.
Sposób użytkowania auta – gdzie jeździsz i po jakich drogach się poruszasz?
Opony całoroczne są uniwersalne i mogą sprawdzić się zarówno w zimie, jak i w lecie. Jednak nie osiągają parametrów tak wysokich, jak opony sezonowe. Dlatego mogą okazać się niewystarczające w bardziej wymagających warunkach. W efekcie, o ile dużo czasu spędzamy na trasach, czy też poruszamy się na gorzej utrzymanych drogach – np. na terenach górskich oraz wiejskich, gdzie pługi śnieżne nie jeżdżą tak często, jak w mieście, to lepiej postawić na porządne zimówki.
Jeśli jednak przeważającą większość czasu jeździmy po mieście i okolicach, a na trasę wypuszczamy się sporadycznie, gdy warunki pogodowe nie są szczególnie trudne, to jak najbardziej można zastanowić się nad modelem wielosezonowym.
Wśród opon o wszechstronnych parametrach, które szczególnie dobrze wypadają w trudnych śnieżnych warunkach, wybijają się modele Michelin – zimowy Michelin Pilot Alpin 5 oraz całoroczny Michelin CrossClimate 3. Opony zimowe marki Michelin można dopasować na stronie https://www.sklepopon.com/opony/zimowe/michelin.
W przypadku wymagających warunków na mokrej nawierzchni szczególnie dobrze prezentują się natomiast modele Bridgestone – zimowy Bridgestone Blizzak 6 oraz całoroczny Bridgestone Turanza All Season 6, które dobrze wypadają też na śniegu. Aby zamówić całoroczne opony Bridgestone wejdź na https://www.sklepopon.com/opony/caloroczne/bridgestone.
Styl prowadzenia – w jaki sposób obchodzisz się z gazem i hamulcem?
Kompromisowe parametry opon wielosezonowych sprawiają, iż ich osiągi są wyraźnie słabsze niż w oponach letnich i zimowych użytkowanych w odpowiadających im sezonach. Dlatego, o ile cenimy sobie wysoką dynamikę jazdy, to bezwzględnie należy pozostać przy zimówkach. o ile natomiast agresywne pokonywanie zakrętów, mocne przyspieszanie i gwałtowne hamowanie są nam całkowicie obce, to jak najbardziej opony całoroczne mogą okazać się optymalne. Wśród modeli zimowych o szczególnej dynamice jazdy dobrze prezentuje się wcześniej wspomniany Michelin Pilot Alpin 5.
Wykonywane przebiegi – ile kilometrów pokonujesz w ciągu roku?
Opony wielosezonowe są uznawane za korzystne ze względu na niższe koszty użytkowania – w końcu jeden komplet jest tańszy niż dwa. Jednak odczuwalne oszczędności da się uzyskać jedynie przy niskich przebiegach – w końcu zestaw całoroczny jeździ przez 12 miesięcy, a nie tylko pół roku. W efekcie naprawdę opłacają się przy przebiegach na poziomie 8-10 tys. km rocznie i mniej. Przy większych przebiegach nie odczujemy różnicy w kosztach.
Jeżeli pokonujemy samochodem w ciągu roku szczególnie duży dystans, to wielosezonówki mogą okazać się wręcz nieopłacalne – nowy komplet będzie trzeba kupować co 2-3 lata, a w skrajnych przypadkach choćby co roku. Co więcej, kompromisowe parametry opon całorocznych będą wówczas znacznie bardziej odczuwalne i uciążliwe. Poszukując możliwie wytrzymałych opon całorocznych, które cechują się dobrym bezpieczeństwem w każdych warunkach, warto zwrócić uwagę na model Goodyear Vector 4Seasons Gen-3.
Moc samochodu – jak dużo koni mechanicznych drzemie pod maską Twojego wozu?
W przypadku samochodów o wysokiej mocy silnika jeden komplet opon na cały rok jest raczej niewskazany. Tylko wysokiej klasy sezonowe opony typu performance będą w stanie ujarzmić wszystkie konie mechaniczne. Oczywiście o ile chcemy wykorzystywać wszystkie na raz. Istnieją bowiem całoroczne modele, które można wykorzystać w autach o sportowych parametrach.
Jeżeli np. mamy samochód o mocy na poziomie 300 KM, z którego korzystamy do rekreacyjnych przejażdżek w trakcie sprzyjającej pogody, to można dobrać do niego odpowiedni komplet wielosezonowy – dobrym wyborem może być np. Vredestein Quatrac Pro+ lub Pirelli Cinturato All Season SF3. Przeważająca większość modeli całorocznych jest jednak zoptymalizowana do użytku w autach o niskiej lub średniej mocy silnika.

1 godzina temu













![Wypadek dwóch samolotów na Muchowcu? Spokojnie, to tylko ćwiczenia! [Zdjęcia]](https://www.wkatowicach.eu/assets/pics/aktualnosci/2025-11/wypadek_muchowiec.jpg)
