Ósmoklasiści poznali wyniki egzaminów. Jak poszło zdającym z powiatu świdnickiego?

3 godzin temu

W piątek Centralna Komisja Egzaminacyjna przedstawiła wyniki tegorocznego egzaminu ósmoklasisty. W skali całego kraju zdający uzyskali średnio 64% punktów na teście z języka polskiego, 50% z matematyki, a 70% z języka angielskiego, do którego przystąpiła zdecydowana większość ósmoklasistów. Sprawdziliśmy, jak wypadli uczniowie z powiatu świdnickiego oraz Świdnicy.

Egzamin ósmoklasisty został przeprowadzony w dniach 13-15 maja.Do majowych egzaminów w całym kraju przystąpiło około 362 200 uczniów, którzy musieli zmierzyć się z trzema pisemnymi testami: z języka polskiego, matematyki i języka obcego. Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia podstawówki, a jego wynik jest brany pod uwagę przy rekrutacji do szkół ponadpodstawowych.

W przypadku egzaminu z języka obcego największa grupa ósmoklasistów (97,3%) wybrała język angielski. Drugim najczęściej wybieranym językiem był język niemiecki, a do egzaminu z tego języka przystąpiło około 1,5% zdających. Dużo mniejszą popularnością cieszyły się pozostałe języki obce (tj. francuski, hiszpański, rosyjski i włoski), które w całym kraju zdawało łącznie poniżej tysiąca osób.

Wyniki w województwie dolnośląskim, powiecie świdnickim i Świdnicy

Na Dolnym Śląsku do egzaminu ósmoklasisty w sesji głównej przystąpiło 26 175 uczniów VIII klasy szkoły podstawowej. Za rozwiązanie zadań z języka polskiego uzyskali średnio 62% punktów, na teście z matematyki uzyskali 48%, natomiast w testach z języka obcego uzyskali średnio: z języka angielskiego – 70% punktów, a z języka niemieckiego – 59% punktów.

W powiecie świdnickim z egzaminem ósmoklasisty zmierzyło się 1174 uczniów. Za rozwiązanie zadań z języka polskiego uzyskali średnio 60,04% punktów, na teście z matematyki uzyskali 47,87%, natomiast w testach z języka obcego uzyskali średnio: z języka angielskiego – 71,16% punktów, a z języka niemieckiego – 65,53% punktów.

W Świdnicy egzamin zdawało 430 osób. Za rozwiązanie zadań z języka polskiego uzyskali średnio 62,21% punktów, na teście z matematyki uzyskali 53,89%, natomiast w testach z języka obcego uzyskali średnio: z języka angielskiego – 75,70% punktów, a z języka niemieckiego – 62,43% punktów. Oto wyniki dla poszczególnych szkół w Świdnicy (dane OKE Wrocław):

  • Szkoła Podstawowa nr 1: j. polski – 70,45%, matematyka – 68,47%, j. angielski – 84,04%,
  • Szkoła Podstawowa nr 2: j. polski – 61,93%, matematyka – 46,21%, j. angielski – 65,59%,
  • Szkoła Podstawowa nr 4: j. polski – 65,21%, matematyka – 54,80%, j. angielski – 77,37%,
  • Szkoła Podstawowa nr 6: j. polski – 57,65%, matematyka – 48,38%, j. angielski – 71,63%,
  • Szkoła Podstawowa nr 8: j. polski – 71,06%, matematyka – 68,66%, j. angielski – 88,54%,
  • Szkoła Podstawowa nr 105: j. polski – 61,69%, matematyka – 57,59%, j. angielski – 72,05%,
  • Szkoła Podstawowa nr 315: j. polski – 40,14%, matematyka – 27,14%, j. angielski – 49,62%,
  • Społeczna Szkoła Podstawowa: j. polski – 72,47%, matematyka – 73,93%, j. angielski – 87,67%,
  • Niepubliczna Szkoła Podstawowa „Bliżej Dziecka”: j. polski – 50,91%, matematyka – 31,06%, j. angielski – 71,47%,
  • Niepubliczna Katolicka Szkoła Podstawowa Caritas Diecezji Świdnickiej: j. polski – 64,00%, matematyka – 50,44%, j. angielski – 85,44%,
  • Niepubliczna Szkoła Podstawowa z Oddziałami Przysposabiającymi do Pracy: j. polski – 15,17%, matematyka – 9,00%, j. angielski – 25,57.

Z czym uczniowie radzili sobie lepiej, a z czym gorzej?

Wyniki tegorocznego egzaminu pokazują, iż z języka polskiego uczniowie dobrze poradzili sobie z zadaniem, które sprawdzało umiejętność rozpoznawania w wypowiedziach związków frazeologicznych, rozumienia ich znaczenia oraz poprawnego stosowania w wypowiedziach. Z matematyki uczniowie najlepiej poradzili sobie z zadaniem sprawdzającym umiejętność obliczania czasu przy danej drodze i prędkości. Na egzaminie z języka obcego nowożytnego ósmoklasiści, którzy przystąpili do egzaminu z języka angielskiego, uzyskali najwyższy średni wynik za rozwiązanie zadania zamkniętego sprawdzającego rozumienie tekstów pisanych – wskazują przedstawiciele Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Egzamin wskazał również umiejętności, które ósmoklasiści opanowali słabiej. Z języka polskiego trudność sprawiło uczniom zadanie z zakresu kształcenia językowego, które sprawdzało umiejętność poprawnego używania znaków interpunkcyjnych. Z matematyki najtrudniejsze okazało się zadanie otwarte z geometrii płaskiej, którego rozwiązanie wymagało umiejętności obliczania pola wielokąta metodą podziału na mniejsze wielokąty lub uzupełniania do większych wielokątów. W przypadku języka angielskiego najtrudniejsze dla ósmoklasistów było zadanie otwarte sprawdzające znajomość środków językowych – zauważają egzaminatorzy.

Ze wstępnymi informacjami o wynikach egzaminu ósmoklasisty w województwie dolnośląskim można się zapoznać na stronie Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej we Wrocławiu. Z kolei Centralna Komisja Edukacyjna udostępni niedługo ogólnopolską mapę z wynikami egzaminu.

Jakich wyborów dokonali tegoroczni ósmoklasiści?

Do 23 czerwca absolwenci szkół podstawowych mieli czas na podjęcie decyzji o wyborze dalszej ścieżki edukacyjnej w szkołach ponadpodstawowych. 1224 z nich wybrało na pierwszym miejscu szkołę prowadzoną przez powiat świdnicki. – W tym roku zauważalny jest znaczny wzrost popularności liceów ogólnokształcących – aż 60,0 % kandydatów wybrało na pierwszym miejscu ten typ szkoły. Niespełna 33% wybrało technikum, a 7 % branżową szkołę I stopnia. 218 uczniów ósmych klas szkół podstawowych wybrało szkoły ponadpodstawowe prowadzone przez inne podmioty publiczne (Gmina Miasto Świebodzice i Województwo Dolnośląskie) i niepubliczne (TEB Edukacja Sp. z o.o., Fundacja Solidarności Pokoleń i Konrad Kulon). W sumie zatem 1.442 uczniów ósmych klas szkół podstawowych zdecydowało się na dalszą edukację w szkole ponadpodstawowej w Powiecie Świdnickim – informował Grzegorz Stawarz, dyrektor wydziału oświaty i wychowania Starostwa Powiatowego w Świdnicy.

Jeżeli chodzi o licea ogólnokształcące, to w rankingu popularności na pierwszym miejscu uplasowało się Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Strzegomiu, do którego na jedno miejsce ubiega się 1,63 kandydata. Różnice pomiędzy liceami ogólnokształcącymi są jednak na tyle niewielkie, iż trudno mówić o wyraźnych liderach. Do I Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Kasprowicza w Świdnicy chce zostać przyjętych 191 kandydatów (1,59 kandydata na jedno miejsce), a do II Liceum Ogólnokształcącego im. Stefana Banacha w Świdnicy chce zostać przyjętych 186 kandydatów (1,55 kandydata na jedno miejsce).

Tegorocznym najpopularniejszym profilem kształcenia w ogólniakach jest klasa politechniczna (pod patronatem PWr) w I LO w Świdnicy, gdzie o jedno miejsce ubiega się 2,60 kandydata. Powyżej 2 osób na jedno miejsce zanotowały również klasa biologiczno-chemiczna (medyczna) w II LO w Świdnicy (2,40), klasy psychologiczno-społeczne w LO w Strzegomiu (2,40) oraz w III LO w Świdnicy (2,27). Do popularnych profili należą również klasa mundurowa w LO w Strzegomiu (2,00) oraz biologiczno-chemiczna w LO w Świebodzicach (1,80). W sumie aż 16 oddziałów klas pierwszych z 18 proponowanych przez Powiat Świdnicki w liceach ogólnokształcących ma wskaźnik popularności przekraczający 1.

Wśród techników prym wiedzie w tym roku Zespół Szkół Budowlano-Elektrycznych im. Jana III Sobieskiego w Świdnicy, do którego chce się dostać 1,12 kandydata na jedno miejsce, a to dzięki dużemu zainteresowaniu klasą w zawodzie technik elektryk, gdzie na jedno miejsce przypada 3,07 kandydata. Jest to równocześnie najpopularniejszy oddział wśród wszystkich szkół. Do popularnych zawodów należą w tym roku technik fotografii i multimediów w Zespole Szkół Ekonomicznych im. Wincentego Stysia w Świdnicy – wskaźnik popularności 1,20 oraz również w tej szkole technik ekonomista – 1,17 i technik grafiki i poligrafii cyfrowej – 1,07.

/OKE Wrocław, Starostwo Powiatowe w Świdnicy, opr. mn/

Idź do oryginalnego materiału