Hesketh Vampire to wyjątkowo rzadki brytyjski motocykl, w rzeczywistości wyprodukowano zaledwie 40 egzemplarzy. Firma została założona przez Lorda Hesketh, znanego z Formuły 1 i Jamesa Hunta, którzy chcieli stworzyć światowej klasy brytyjski supermotocykl, aby rzucić wyzwanie podbijającym wszystko japońskim markom.
Vampire miał potencjał, by być głównym strzałem w poprzek japońskiej Wielkiej Czwórki, jest napędzany zaprojektowanym przez Weslake V-twinem o pojemności 1000 cm3 z podwójnymi wałkami rozrządu, czterema zaworami na cylinder i jeździł na Marzocchi z hamulcami tarczowymi Brembo z przodu i z powrotem.
Szybkie fakty – wampir Hesketh
Hesketh Vampire to motocykl, który powstał z grobu Hesketh V1000, oba motocykle mają ze sobą wiele wspólnego i oba zostały ostatecznie zniszczone przez wysokie ceny wywoławcze w czasie, gdy japońska wielka czwórka sprawiła, iż supermotocykle były prawie tanie w porównaniu. Lord Alexander Hesketh był zaciekłym patriotą Brytyjczykiem i bolało go, gdy wielkie brytyjskie marki motocykli upadały na bok, gdy na rynku dominowały nowe importowane motocykle. Zaczął planować założenie własnej firmy produkującej supermotocykle w 1974 roku. Lord Hesketh zlecił specjalistycznej firmie inżynieryjnej Westlake zaprojektowanie nowego V-twina o pojemności 1000 cm3 i 90º z podwójnymi wałkami rozrządu w głowicy, czterema zaworami na cylinder, który generowałby ponad 82 KM przy 6800 obr./min i 78 Nm momentu obrotowego przy 5400 obr./min. W dużej mierze ze względu na koszty i brak czasu w rozwój, pierwszy motocykl firmy, Hesketh V1000, sprzedał się tylko w 140 egzemplarzach, zanim firma upadła. Później utworzono nową firmę, aby sprzedawać Hesketh Vampire, który był ściśle oparty na V1000, z 40 sprzedanymi, zanim ta firma również upadła.
Lordzie Hesketh
Zainteresowanie Lorda Hesketh sportami motorowymi doprowadziło go do założenia Hesketh Racing w 1972 roku, gdy miał zaledwie 22 lata. Finansowany z jego osobistej fortuny zespół wyścigowy Formuły 1 był jednym z ostatnich prywatnych zespołów w tym sporcie. Hesketh Racing odniósł zwycięstwo w Grand Prix w 1975 roku z kierowcą Jamesem Huntem, ale ograniczenia finansowe zmusiły zespół do rezygnacji w 1978 roku, pozostawiając niezatarte wrażenie na Formule 1.
Powyżej wideo: Ten krótki film wyprodukowany przez Sky Sports opowiada historię zespołu Formuły 1 Lorda Hesketha, w tym najnowsze nagranie z wywiadu z Heskethem przeprowadzonego przez Jensona Buttona, opowiadającego o historii własnymi słowami.
Po zamknięciu Hesketh Racing, Lord Hesketh zajął się motocyklami, zakładając Hesketh Motorcycles w 1980 roku. Jego celem było wypełnienie luki rynkowej dla luksusowej, wysokiej klasy brytyjskiej marki motocykli w duchu Brough Superior lub Vincent HRD.
Pierwszy motocykl firmy, Hesketh V1000, został wypuszczony w 1982 roku. Zaprojektowany z wysokiej jakości komponentów, V1000 miał problemy z niezawodnością i miał problemy na rynku ze względu na wysoką cenę. W rezultacie firma została zlikwidowana w 1983 roku.
Niezrażony Lord Hesketh i jego zespół kontynuowali udoskonalanie projektu V1000. Hesketh Vampire został wprowadzony na rynek w 1984 roku, wyposażony w ulepszony silnik, charakterystyczną półowiewkę i zwiększoną moc wyjściową. Pomimo tych usprawnień walki finansowe trwały, a firma zaprzestała produkcji motocykli w 1985 roku.
Wampir Hesketh
Po wypuszczeniu Hesketh V1000 w 1982 roku, Hesketh Motorcycles stanął przed poważnymi wyzwaniami finansowymi. Wysoka cena V1000 w połączeniu z wyżej wymienionymi problemami z wydajnością i brakiem rozwoju sprawiły, iż trudno go sprzedać. Firma wyprodukowała tylko około 140 V1000, zanim przeszła pod zarząd komisaryczny.
Hesketh Vampire jest znany ze swojej aerodynamicznej owiewki, zapewniał doskonałą ochronę przed wiatrem dla jeźdźców i pasażerów i był dość stylowy jak na standardy lat 80-tych.
To nie był koniec historii Hesketh Motorcycles. Lord Hesketh, zdeterminowany, by ocalić swoje marzenie, przekształcił firmę w Hesketh Engineering Ltd. i wraz ze swoim zespołem inżynierów rozwiązał wiele problemów w konstrukcji silnika V1000.
Vampire posiadał ulepszony silnik, z modyfikacjami układu chłodzenia, przepływu oleju i mechanizmu rozrządu w celu zwiększenia niezawodności i wydajności. Moc motocykla została nieznacznie zwiększona do 86 KM, a prędkość maksymalna wzrosła do około 138 mil na godzinę.
Vampire zachował wysokiej jakości komponenty V1000 i charakterystyczne cechy konstrukcyjne, co czyni go atrakcyjną opcją dla entuzjastów motocykli. Został zbudowany wokół niklowanej ramy rurowej ze stali, a silnik wykonany w całości ze stopu działał jako element obciążony w celu zwiększenia sztywności.
Widelce Marzocchi zostały zamontowane z przodu, a para pasujących amortyzatorów Marzocchi z tyłu. Z przodu zamontowano dwa hamulce Brembo o średnicy 280 mm, a z tyłu pojedynczą tarczę Brembo o średnicy 280 mm.
Vampire z silnikiem V-twin o pojemności 1000 cm3 został opracowany jako nowoczesny, wysokiej klasy motocykl w duchu oryginalnego Brough Superior SS100 i Vincent Black Shadow – oba silniki V-twin o pojemności 1000 cm3, które należały do najszybszych produkowanych motocykli na świecie w swoich epoki.
Pomimo usprawnień wprowadzonych do wampira, motocykle Hesketh przez cały czas borykały się z problemami finansowymi. Firma stanęła w obliczu żmudnej walki o ugruntowanie swojej pozycji na rynku zdominowanym przez bardziej ugruntowane marki bez niedawnej złej prasy wcześniejszej firmy Hesketh.
Stosunkowo wysoki koszt i ograniczona produkcja Wampira dodatkowo utrudniły jego sukces. Około 40 zostały wykonane, zanim firma zakończyła działalność. Zachowane egzemplarze motocykli Hesketh są teraz kolekcjonerskie i poszukiwane przez entuzjastów z zamiłowaniem do niezwykłych motocykli z ciekawą historią.
Choć może to zabrzmieć jak koniec drogi, Hesketh jest jedną z tych firm, które po prostu nie chcą pozostać martwe. Pierwotny inżynier rozwoju Hesketh, Mick Broom, kontynuował pracę nad modelami V1000 i Vampire po tym, jak firma oficjalnie zaprzestała działalności, oferował prace mechaniczne, ulepszenia i części zamienne dla właścicieli Hesketh, a choćby wypuścił szereg nowych projektów motocykli, w tym Hesketh Vulcan i Vortan.
Broom sprzedał prawa do nazwy firmy w 2010 roku, a nowi właściciele opracowali zupełnie nowy motocykl o nazwie Hesketh 24, a od 2022 roku produkują nowy model o pojemności 450 cm3.
Silnik o pojemności 1000 cm3 został opracowany przez brytyjską firmę inżynieryjną Weslake dla Hesketh. Są to V-twiny 90º z podwójnymi wałkami rozrządu w głowicy, czterema zaworami na cylinder i wbudowanymi (konstrukcja jednostkowa) 5-biegowymi skrzyniami biegów.
Wampir Hesketh z 1985 roku pokazany tutaj
Jak wspomniano powyżej, uważa się, iż jest to ostatni wampir Hesketh, jaki kiedykolwiek powstał, co czyni go motocyklem szczególnie interesującym dla kolekcjonerów.
Ten wampir jest wykończony w kolorze zielonym i srebrnym, z kontrastowymi czerwonymi lusterkami bocznymi, ma czarne podwójne siedzenie i jeździ na czarnych 19-calowych felgach aluminiowych z oponami Metzeler Lasertec.
Na liście widnieje informacja, iż ten motocykl był przechowywany w suchym miejscu przez wiele lat, a silnik został niedawno ponownie uruchomiony przez ekspertów z Hesketh Motorcycles.
Teraz towarzyszy mu instrukcja warsztatu fabrycznego, na liczniku ma 4326 mil i jest oferowany na sprzedaż poza Sussex w Wielkiej Brytanii w ramach Collecting Cars.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym niezwykłym brytyjskim motocyklu lub zarejestrować się do licytacji, odwiedź listę tutaj.
Zdjęcia dzięki uprzejmości Collecting Cars
Artykuły napisane przez Bena były publikowane w CNN, Popular Mechanics, Smithsonian Magazine, Road & Track Magazine, oficjalnym blogu Pinterest, oficjalnym blogu eBay Motors, BuzzFeed, Autoweek Magazine, Wired Magazine, Autoblog, Gear Patrol, Jalopnik, The Verge , i wiele więcej.
Silodrome został założony przez Bena w 2010 roku, w ciągu lat, odkąd strona stała się światowym liderem w sektorze motoryzacji alternatywnej i zabytkowej, z ponad milionem czytelników miesięcznie z całego świata i setkami tysięcy obserwujących na portalach społecznościowych głoska bezdźwięczna.