Na terenie Elbląga pojawiła się firma z Pruszcza Gdańskiego, której sposób działania budzi poważne wątpliwości i może stanowić zagrożenie dla konsumentów. Przedstawiciele tej firmy odwiedzają mieszkańców w godzinach przedpołudniowych, pod pretekstem rozmowy o uszczelkach w oknach. Po uzyskaniu zgody na wejście do mieszkania, bez uprzedzenia zrywają istniejące uszczelki i proponują montaż nowych. Dopiero w trakcie wykonywania usługi informują klientów, iż koszt wynosi od 2500 do 3000 zł.
Zgłoszenia z ul. Robotniczej
Do biura Miejskiego Rzecznika Konsumentów wpłynęły już pierwsze zgłoszenia od mieszkańców ul. Robotniczej w Elblągu, którzy zetknęli się z takimi praktykami. W związku z tym biuro Rzecznika apeluje do wszystkich osób, które miały kontakt z tą firmą, o zgłaszanie swoich doświadczeń. Każda informacja może pomóc w zapobieganiu kolejnym nieuczciwym działaniom.
Jak się chronić?
Zalecana jest daleko posunięta ostrożność przy wpuszczaniu obcych osób do domu. o ile ktoś bez naszej zgody niszczy elementy wyposażenia mieszkania, należy niezwłocznie wezwać go do naprawienia szkody. W przypadku odmowy – należy wezwać Policję. Tego typu działania mogą nosić znamiona nieuczciwej praktyki rynkowej oraz wyzysku, co znajduje potwierdzenie w obowiązujących przepisach prawa.
Podstawa prawna
Zgodnie z Ustawą o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, praktyka rynkowa jest nieuczciwa, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i może zniekształcić zachowanie konsumenta przed zawarciem umowy. W szczególności dotyczy to działań wprowadzających w błąd lub agresywnych.
Dodatkowo, Kodeks cywilny (art. 388) wskazuje, iż jeżeli jedna ze stron wykorzystuje niedoświadczenie lub brak rozeznania drugiej strony i żąda świadczenia rażąco przewyższającego wartość własnego świadczenia, druga strona może domagać się zmniejszenia świadczenia lub unieważnienia umowy. Domniemanie rażącej nierównowagi zachodzi, gdy wartość świadczenia jednej strony przewyższa co najmniej dwukrotnie wartość świadczenia wzajemnego.
– Bardzo prosimy o rozpowszechnienie tej informacji wśród znajomych, sąsiadów i lokalnych społeczności. Tylko dzięki czujności i solidarności mieszkańców można zapobiec zawieraniu kolejnych niekorzystnych umów i chronić osoby narażone na nieuczciwe działania – apeluje Miejski Rzecznik Konsumentów w Elblągu.