W Oświęcimiu planowana jest przebudowa odcinka DK 44 od ronda Castorama do ronda Telki. Projekt ma powstać do 2027 roku i usprawnić ruch po otwarciu obwodnicy.

Plany przebudowy DK 44 w Oświęcimiu – odpowiedź na rosnące potrzeby komunikacyjne
W Oświęcimiu odbyło się spotkanie dotyczące przebudowy drogi krajowej nr 44 na odcinku od ronda kończącego południową obwodnicę miasta do ronda im. Andrzeja Telki. Inwestycja uznawana jest za kluczową w kontekście zaplanowanego na przyszły rok otwarcia południowej obwodnicy Oświęcimia, która kończy się w rejonie Castoramy i ma pełnić funkcję głównej arterii w regionie.
Nowo powstająca obwodnica to droga dwupasmowa o wysokim standardzie. W przeciwieństwie do niej, istniejący odcinek DK 44 nie jest przystosowany do zwiększonego natężenia ruchu, które pojawi się po oddaniu inwestycji do użytku. Szczególnie newralgicznym punktem będzie rondo im. Andrzeja Telki – skrzyżowanie obsługujące ruch z różnych kierunków: Chrzanowa (północ), Zatora (wschód), centrum Oświęcimia (zachód) oraz Tychów i Kęt (południe).
Rondo już teraz jest przeciążone, a prognozy przewidują dalszy wzrost natężenia ruchu. W związku z tym planowana przebudowa blisko 2-kilometrowego odcinka drogi ma na celu dostosowanie infrastruktury do nowych realiów transportowych.
Ustalono, iż rozpoczną się prace nad przygotowaniem projektu technicznego. Dokumentacja ma powstać przy współudziale finansowym Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz lokalnych samorządów. Plan zakłada, iż projekt wraz z pozwoleniem na budowę będzie gotowy do końca 2027 roku. Następnie możliwa będzie realizacja inwestycji przez GDDKiA.
Spotkanie zgromadziło przedstawicieli administracji rządowej, samorządowej oraz GDDKiA. Ustalony tok postępowania może otworzyć drogę do przedłużenia południowej obwodnicy i znaczącej poprawy płynności ruchu drogowego w Oświęcimiu.