W niedzielę 10 grudnia uruchomione zostało połączenie kolejowe z Oświęcimia do Krakowa przez Dwory i Zator. Linia kolejowa nr 94 to ważne połączenie ze stolicą Małopolski. Połączenie będzie obsługiwane przez 19 par pociągów spółki „Koleje Małopolskie”. Podróż potrwa około 90 minut. To drugie połączenie z Krakowem, pierwsze jest realizowane przez przewoźników Polregio i Koleje Małopolskie przez Trzebinię linią nr 93.
Aby połączenie przez Dwory i Zator było jeszcze bardziej atrakcyjne, kolejny ruch powinien wykonać lokalny samorząd, który powinien zacząć lobbować w ministerstwie infrastruktury w trzech sprawach.
Pierwsza związana jest z niestrzeżonym przejazdem kolejowym przy ulicy Pod Krukami w Oświęcimiu. Brak rogatek w tym miejscu to nie tylko zagrożenie dla ruchu pieszego, kołowego i kolejowego, ale przede wszystkim kolejne wydłużenie czasu przejazdu pociągów w obu kierunkach. W tym miejscu pociągi osobowe zmuszone są do ograniczenia prędkości do całych 20 km/h. Bezpieczny przejazd umożliwi szybszy podróż do kolejnej stacji.
Zobacz film: niestrzeżony przejazd kolejowy w Oświęcimiu
Kolejnym słabym punktem na trasie Oświęcim – Skawina – Kraków jest stara infrastruktura stacji kolejowej Dwory (dzielnica miasta Oświęcim). Pierwszym wyzwaniem dla pasażera jest dojazd do samego dworca i brak miejsc parkingowych. Nieremontowany peron i zamknięty bydynek stacji nie są najlepszą wizytówką miasta i jego mieszkańców.
W przestrzeni mediów społecznościowych, mieszkańcy Oświęcimia coraz częściej zgłaszają potrzebę budowy nowego przystanku kolejowego Oświęcim – Kruki. Zasadność rozbudowy przystanków miejskich pokazuje przykład Chrzanowa (posiada dwa przystanki: Chrzanów i Chrzanów Śródmieście) oraz Krakowa, na terenie którego w ciągu tylko czterech lat powstało lub zostało zmodernizowanych siedemnaście przystanków.
Stacje kolejowe na lini nr 94 Kraków – Zator – Oświęcim (ok. 90 minut)
- Kraków Główny
- Kraków Grzegórzki
- Kraków Zabłocie
- Kraków Podgórze
- Kraków Bonarka
- Kraków Łagiewniki
- Kraków Sanktuarium
- Kraków Swoszowice
- Kraków Opatkowice
- Kraków Sidzina
- Skawina Jagielnia
- Skawina
- Skawina Zachodnia
- Podbory Skawińskie
- Zelczyna
- Wielkie Drogi
- Jaśkowice
- Brzeźnica
- Półwieś
- Ryczów
- Spytkowice Kępki
- Spytkowice
- Zator
- Zator Park Rozrywki
- Przeciszów
- Włosienica
- Dwory
- Oświęcim
- bilet jednorazowy tam: 18,00 zł
- bilet miesięczny T/P: 275,00 zł
Utrudnienia na trasie SKA2 Kraków – Oświęcim w okresie 10-22 XII
W okresie od 10 do 22 grudnia, w związku z końcowym etapem prac torowych na odcinkach Podbory Skawińskie – Brzeźnica oraz Dwory – Oświęcim i koniecznością prowadzenia na tych odcinkach ruchu pociągów po jednym torze, pociągi SKA2 na odcinku Kraków Główny – Skawina – Oświęcim będą kursować według znacząco zmienionych godzin kursowania.
Prosimy o zwrócenie szczególnej uwagi na różnice w godzinach odjazdów w terminie 10-22 grudnia oraz 23 grudnia – 9 marca.
Stacje kolejowe na lini nr 93 Kraków – Trzebinia – Oświęcim (ok. 60 minut)
- Kraków Główny
- Kraków Łobzów
- Kraków Bronowice
- Kraków Mydlniki
- Kraków Mydlniki Wapiennik
- Zabierzów Rząska
- Zabierzów
- Rudawa
- Krzeszowice
- Wola Filipowska
- Dulowa
- Trzebinia
- Chrzanów Śródmieście
- Chrzanów
- Libiąż
- Chełmek
- Gorzów Chrzanowski
- Oświęcim